Telefonia internetowa VoIP rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Z roku na rok liczba klientów wzrasta i to o nawet kilkaset procent. Według specjalistów, w roku 2011 liczba aktywnych użytkowników VoIP ma osiągnąć liczbę 44 miliardów osób. W naszym kraju wśród operatorów VoIP zdecydowanie przoduje firma EasyCall, która w chwili obecnej obsługuje około 200 tysięcy abonentów.
Czym kierują się klienci wybierający taką a nie inną bramkę VoIP? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w niniejszym artykule.
Podstawowym kryterium, jakie musimy brać pod uwagę wybierając bramkę VoIP jest cena połączeń, jaką oferują poszczególni operatorzy. Najtańsze oferty, bez uwzględnienia okresowych promocji i opcji na darmowe minuty u poszczególnych operatorów, zaczynają się już od zaledwie 5 groszy za jedną minutę połączenia. Najczęściej, cena za minutę połączenia wynosi mniej więcej 8 groszy. Największe różnice cenowe pomiędzy telefonią internetową a tradycyjną, występują w porównaniu cen połączeń międzymiastowych i międzynarodowych. Korzystając z nowoczesnych bramek VoIP, można sporo zaoszczędzić. Niektórzy operatorzy telefonii internetowej mają bardzo atrakcyjne ceny na jeden tylko typ rozmów, dlatego też należy przy wyborze bramki VoIP zwrócić uwagę na ceny różnych typów połączeń, a w szczególności tych, z których najczęściej mamy zamiar korzystać. Jeśli chcemy dzwonić za granicę, to najbardziej powinny nas zainteresować ceny połączeń międzynarodowych, a nic nam nie dadzą rozmowy 5 groszy za minutę do innego miasta. Koszty, jakie ponosimy przy wykorzystywaniu telefonii internetowej na co dzień nie są związane wyłącznie z cenami połączeń. Do tego co prawda nie dolicza się żadnego abonamentu, ale czasem operator wymaga opłaty za publiczny numer stacjonarny czy pocztę głosową.
Przed wyborem bramki VoIP możemy również skontrolować, jakie istnieją sposoby zasilnia konta. Powinniśmy wybrać operatora, który ma dla nas najwygodniejszy tryb zasileń. Najlepiej jest, jeśli doładowanie konta można dokonać za pomocą przelewu bankowego lub płatnej wiadomości tekstowej, tzw. SMS Premium.
Ważnym parametrem, jaki trzeba skontrolować przed wyborem bramki VoIP jest jej niezawodność. W Polsce zdecydowanie najbardziej niezawodne są takie bramki jak: easyCALL, Tlenofon i Callfromweb. Nieco niższe parametry niezawodności, na poziomie około 99% procent mają operatorzy: Teleaikon, Actio, Inotel i Freeconet.
Jeśli stajemy przed wyborem odpowiedniego operatora VoIP, warto by było przetestować możliwości, jakie daje bramka. W zasadzie każdy szanujący się operator telefonii internetowej oferuje swoim klientom możliwość bezpłatnego sprawdzenia, jaką jakością charakteryzuje się jego oferta. Na tej podstawie możemy rzetelnie porównać usługi kilku dostawców i wybrać najlepszą, naszym zdaniem, ofertę, która jakością i szerokością będzie odpowiadała naszym indywidualnym wymaganiom i oczekiwaniom.
Wybierając bramkę VoIP, powinniśmy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób możemy skontaktować się z operatorem sieci telefonii internetowej. Czasem podany adres e-mail to stanowczo zbyt mało, zwłaszcza wtedy, gdy jest potrzebna natychmiastowa pomoc. Nie każdy z operatorów VoIP podaje na swojej stronie internetowej numer telefonu kontaktowego, czy ma swój własny czat z ekspertami.
Zastanawiając się, która z bramek VoIP jest najlepsza, możemy poszukać opinii o bramkach w Internecie, albo zasięgnąć „języka” u znajomych. Być może ktoś już skorzystał z możliwości, jakie daje telefonia internetowa. Warto przyjrzeć się również testom niezawodności operatorów, jakie są przygotowywane przez niektóre serwisy internetowe. Ich wyszukanie w sieci nie powinno nastręczyć wielkich kłopotów.
Wykupując minuty w telefonii internetowej, nie ma potrzeby, ani też możliwości, zawierania jakiejkolwiek umowy w wersji papierowej. Do założenia konta wystarczająca jest rejestracja, którą dokonuje się przy wykorzystaniu prostego formularza online. Musimy zwrócić przy tym uwagę na regulamin świadczenia usług telefonii internetowej, jaki zamieszczony jest na stronach operatora. Zakładając konto w danej bramce zawsze musimy zaznaczyć, że zapoznaliśmy się z regulaminem i wyrażamy zgodę na trzymanie się wszystkich jego punktów. Warto by było więc wiedzieć, do czego tak właściwie się zobowiązujemy.
Kolejnym parametrem, który może zadecydować o wyborze takiego, a nie innego operatora sieci telefonii internetowej, jest możliwość uzyskania publicznego numeru stacjonarnego. Jeśli zależy nam na nim, powinniśmy wyszukać taką bramkę VoIP, która oferuje wszystkie numery z każdej strefy telefonicznej. Jeśli więc chcemy mieć numer przyporządkowany do ściśle określonej strefy, to trzeba dowiedzieć się, czy dany operator sieci telefonii internetowej na to pozwala. Często taki publiczny numer stacjonarny z danej strefy jest konieczny, ponieważ w danym regionie mamy np. rodzinę lub największą liczbę klientów i dzięki numerowi będziemy ponosić najniższe koszty rozmów. Poszukajmy też takiego operatora, który będzie miał w ofercie numery rozpoczynające się od konkretnego prefixu.
Dobrze jest wybrać taką bramkę VoIP, do której będziemy mieli możliwość przyporządkowania kilku numerów. Dzięki takiej opcji nawet na prostym, standardowym telefonie IP, który z reguły obsługuje jedno konto, będziemy mogli odbierać połączenia z kilku numerów publicznych, jakie wykupiliśmy u operatora telefonii internetowej.
Ostatnim, ale nie mniej ważnym parametrem, który trzeba brać pod uwagę przy wyborze bramki VoIP, jest wygląd i funkcjonalność panelu dostępowego w naszym koncie u wybranego operatora. Trzeba pamiętać, że usługi telefonii internetowej zamawia się, a później w pełni nadzoruje z wykorzystaniem Internetu. Z tego względu trzeba koniecznie sprawdzić, czy wybrany przez nas operator VoIP udostępnia swoim klientom wygodny i intuicyjny panel obsługi klienta. Dzięki niemu będziemy mogli sprawnie i szybko przejrzeć nasze konto, sprawdzić, jakie połączenia zostały wykonane za jego pośrednictwem, doładować nasze konto przelewem albo pobrać bilingi rozmów za konkretny okres. Jeśli chcemy otworzyć wiele kont klienckich z usługą VoIP skontrolujmy, czy operator daje możliwość przenoszenia środków pieniężnych z konta na konto pomiędzy poszczególnymi numerami, co jest w praktyce bardzo wygodną opcją.
W Polsce do najbardziej popularnych operatorów telefonii internetowej można zaliczyć następujące firmy: easyCALL, Tlenofon, Callfromweb, Teleaikon, Actio, Inotel, Freeconet, Dialog Newfon, Alekontakt, Moje telefony, Gadu Nagłos, Netia (Fonea), Televoice, MyFon, HaloŚwiat, Sieć T2, Hopin, Ipcall i Słuchawka.
Za minutę połączenia międzymiastowego w sieci VoIP zapłacimy średnio od 5 do 10 groszy, zaś od 5 groszy do 1,5 zł przyjdzie nam zapłacić za minutę rozmowy międzynarodowej.
Nie, żaden z funkcjonujących na polskim rynku operatorów telefonii internetowej VoIP nie pobiera opłat abonamentowych za korzystanie ze swojej bramki telefonicznej. Dzięki temu abonent nie jest w żaden sposób związany z operatorem i jeśli tylko będzie chciał, może szybko zrezygnować z usług jednej firmy i zmienić dostawcę na innego.
Nie zawsze. Są operatorzy, którzy nie oferują możliwości zatelefonowania na pogotowie ratunkowe, policję czy straż pożarną za pośrednictwem ich bramki.
Jeśli już jesteśmy zdecydowani na skorzystanie z usług VoIP i wybraliśmy bramkę, która w pełni odpowiada nam swoją funkcjonalnością, powinniśmy zakupić sprzęt, który pozwoli nam na prowadzenie rozmów głosowych. Konieczny jest dobry mikrofon i słuchawki, albo specjalny telefon IP. Korzystając z usług operatora telefonii internetowej VoIP możemy znacząco ograniczyć wydatki na rozmowy telefoniczne, zarówno w domu prywatnym, jak i w firmie. Droga ku temu jest bardzo prosta. Należy wybrać operatora mającego najniższe stawki a połączenia telefoniczne, które nas interesują. Następnie, zakładamy u niego konto i uzyskujemy dostęp do bramki VoIP. W Internecie można znaleźć setki operatorów telefonii internetowej, którzy kuszą klientów coraz to innymi promocjami na połączenia i darmowymi minutami. Powinniśmy wybrać taką ofertę, która jest w naszych oczach zdecydowanie najbardziej atrakcyjna.