Gry przygodowe są jednym z najbardziej lubianych rodzajów gier komputerowych, chociaż specjaliści rynkowi zauważają, że liczba dobrych, nowych gier przygodowych jest coraz mniejsza. W tym typie gier nacisk położono przede wszystkim na zwiedzanie świata gry, rozwiązywanie przeróżnych problemów, znajdywanie rozwiązań, ale również nawiązywanie kontaktów z innymi postaciami i uczestnikami zabawy. Zdecydowana większość gier przygodowych wydawana jest na komputery osobiste, ale coraz więcej tytułów wydawanych jest również na konsole. Bardzo często gry przygodowe swoją fabułę opierają o filmy pełnometrażowe. Z reguły wykorzystywane są produkcje komediowe, ale również horrory czy science fiction. Od pojawienia się na rynku konsoli Sony Playstation, przygotówki straciły w hierarchii na swej wartości. Zazwyczaj gry przygodowe przeznaczone są dla jednego gracza. Jako, że cała rozgrywka oparta jest o jednego gracza, to trudno byłoby stworzyć rozgrywkę w trybie wieloosobowym. Gry przygodowe, które obecnie znajdują się w sprzedaży, znacznie różnią się od typowych przygotówek. Bardzo często młodzi gracze mylą gry przygodowe z aplikacjami typu action-adventure, które w praktyce niewiele mają wspólnego z klasycznymi przygotówkami.
Jednym z pierwszych tytułów, które zostały zapamiętane przez środowisko graczy jako kultowe dla gier przygodowych, jest gra Colossal Cave Adventure. Przygody w tej aplikacji, która powstała w latach 70., przebiegały w systemie jaskiń. Gra wykorzystywała interfejs tekstowy i bardzo polubili ją szczególnie pierwsi, zapaleni gracze komputerowi. Oczywiście w tych czasach nie było mowy o korzystaniu z komputerów w Polsce. W kolejnych latach gra była rozwijana i dzięki temu utrzymała się w pamięci użytkowników komputerów przez tak długi okres czasu.
Ważnym krokiem w kierunku rozwoju gier było wprowadzenie rysunków. Dzięki wykorzystaniu języka maszynowego, który dopuszczał krótsze programy, a także coraz większą ilością pamięci montowaną w komputerach, możliwe było tworzenie coraz lepszych gier. Producenci rozpoczęli prace nad tworzeniem przygodówek nowego rodzaju – nie musiały się już opierać na tekście. Niewiele czasu minęło i na rynku ukazały się również gry wykorzystujące profesjonalne rysunki autorstwa prawdziwych artystów. Kolejnym krokiem było wprowadzenie wysokiej jakości bitmap oraz nośników danych. Od tego momentu gry były dystrybuowane na płytach CD oraz dyskietkach.
W 1977 roku, dwóch studentów ze Stanów Zjednoczonych rozpoczęło tworzenie gry podobnej do Collosal Cave Adeventure. Pierwszym produktem był Zork. Aplikacja zajmowała ledwie 1 MB pamięci i bardzo szybko rozpowszechniła się po całym świecie. Gra doczekała się nawet aktualizacji w roku 1981. Po zakończeniu studiów, Dave Lebling i Marc Blank stworzyli firmę o nazwie Infocom. Do końca 1981 roku sprzedano 1500 kopii gry Zork I: The Great Underground Empire, na różne platformy. Po ukazaniu się wersji gry przeznaczonej na Apple II, gra doczekała się sprzedaży na poziomie 6 tysięcy egzemplarzy.
Pierwszą grą przygodową w erze nowych komputerów, która wykorzystywała grafikę było, Mystery House na Apple II. Gierka była aplikacją detektywistyczną, które fabuła opierała się na popularnej wówczas książce autorstwa Agathy Christie "Dziesięciu małych Murzynków". Autor gry Keny Wililams, pracował również nad wersją na Apple II i aplikacja, którą stworzono, odniosła wielki sukces rynkowy. Do tej pory Wililams zajmował się wyłącznie projektowaniem gier, a specjalizował się głównie w tworzeniu oprogramowania do komputerów. Założył firmę o nazwie Sierra On-Line, która stała się najważniejszym producentem gier wideo w latach 80. W swojej firmie Willams tworzył nie tylko gry, w których gracz działał z perspektywy pierwszej osoby, ale również takie, w których gracz działał z perspektywy osoby trzeciej. Wprowadzona została animowana postać, którą gracz sterował, a standardy te narodziły się wraz z pojawieniem 3D Animated Adventures. Firma Sierra dynamicznie rozwijała się na rynku aż do momentu jej przejęcia przez Cendant, co miało miejsc w 1998 roku.
W momencie, gdy Sierra robiła wielką karierę, na rynku pojawił się inny gracz, Ron Gilbert, który pracował dla firmy LucasArts. Wprowadził on system kontrolowania gry z wykorzystaniem myszy, dzięki czemu rozgrywka nabrała dynamiki. System wykorzystano po raz pierwszy w grze przygodowej Maniac Mansion. Kolejnym krokiem do przodu była gra Monkey Island, w której krajobraz prezentowano w 256 kolorach. LucasArts zupełnie odmieniło istotę gry. Od tej pory gracz nie mógł utknąć w martwym punkcie. Wszystkie idee przygotowane przez firmę, zostały wykorzystane w grze The Secret of Monkey Island. Pierwszą „kreskówkową” grą przygodową, jaka pojawiła się na rynku, było wydane w 1993 roku Day of Tentacle.
Obserwatorzy rynku gier komputerowych twierdzą, że gry przygodowe odchodzą w zapomnienie, lecz obserwując tytuły, jakie pojawiają się w licznych sklepach z oprogramowaniem do gier, nabieramy zupełnie innego wrażenia. Wymienić można kilka ciekawych tytułów, które w ostatnich latach pojawiły się na rynku. Jakie dokładnie?
Chronicles of Mystery: Drzewo Życia to gra na popularne pecety. Producentem aplikacji jest City Interactive, czyli najsolidniejszy polski zespół, pracujący nad projektowaniem gier. Chronicles of Mystery: Drzewo Życia jest kolejnym pokazem możliwości firmy. Jest to opowieść o Sylwii Leroux, która jest archeologiem i próbuje rozwiązać największe zagadki historii. W tej części gry, celem bohaterki jest rozwiązanie zagadki Marie Celeste, ale oczywiście na drodze do rozwiązania problemu, gracz rozwiąże jeszcze wiele innych tajemnic. Detektywistyczna gra przygodowa na naprawdę bardzo wysokim poziomie, jak twierdzą zarówno gracze, jak i specjaliści rynku gier.
Kolejna, ciekawa gra przygodowa, o której warto wspomnieć, to Machinarium , które było nominowane do tytułu najlepszej gry przygodowej roku 2009. Aplikacja opowiada historię małego robota, który chce uratować swoją dziewczynę, aby tego dokonać, musi oczywiście stoczyć „bitwę” z wielką organizacją. Na nominację do tytułu najlepszej gry wpłynęła nie tylko niesamowita grywalność, ale również wspaniała muzyka oraz bardzo sympatyczna postać głównego bohatera.
Monkey Island to tytuł, który rozwijano już na samym początku pojawienia się gier przygodowych. Aplikacja jest udoskonalana do dnia dzisiejszego, a w 2009 roku wydano jej wersję zatytułowaną Tales of Monkey Island. Gra powraca klimatem do kultowej serii z lat 90. I co najważniejsze aplikacja rozwija się z każdym kolejnym epizodem. Grze tradycyjnie towarzyszy wspaniały humor, a zabawa przy aplikacji jest przednia. Przygodówka tradycyjnie zdołała uzyskać bardzo wysoki wynik sprzedażowy.
W 2010 roku pojawiło się również wiele tytułów gier przygodowych, które godne są uwagi i zainteresowania. Z pewnością na samym wstępie warto wspomnieć o wyczekiwanym przez wiele lat tytule Gray Matter. To opowieść o kobiecie, która odkrywa możliwości ludzkiego umysłu, przebywając w posiadłości naukowca. Oczywiście główna bohaterka nie do końca będzie zadowolona z poznanych możliwości.
Innym dobrym tytułem jest Heavy Rain, czyli gra, w której fabuła prowadzona jest wielowątkowo. Zdarzenia w grze uzależnione są od kolejnych decyzji podejmowanych przez gracza, zatem nie zawsze scenariusz wyglądał będzie identycznie. Producenci przygotowali zupełnie inne historie, które oczywiście uzależnione są od decyzji gracza. Wielu specjalistów uważa, że jest to najlepsza gra przygodowa w roku 2010.
Wśród gier przygodowych nie mogło oczywiście zabraknąć aplikacji, która poświęcona jest wyspie małp. Kolejnym tytułem jest Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck's Revenge. Guybrush Threepwood powraca w zupełnie nowej wersji, ale za to tyczącej się klasycznego wydania aplikacji. Ta wersja gry jest wzbogacona o dźwięk (w stosunku do tej z lat 90.), więc nawet dla bardziej doświadczonych graczy, będzie to ciekawe przeżycie.
Tytuł Puzzle Agent sugeruje bardziej grę logiczną, lecz w praktyce jest hybryda gry przygodowej. Gra oparta jest o rysunki Grahama Annable i opowiada o agencie Departamentu ds. Łamigłówek. Ciekawe zagadki i nie do końca racjonalna fabuła to najlepsze określenia dla aplikacji. Gra została zaliczona do grona kandydujących do otrzymania tytułu gry przygodowej roku 2010.
Grą, którą gracze bardzo pozytywnie oceniają jest Lost Horizon. Producenci wykorzystali w aplikacji motywy, które stosowano już w serii zatytułowanej Tajne Akta. Gracz zyskuje ogromną moc, a w jego życiu wielką rolę pełni piękna kobieta. Wprawdzie temat nie jest zbyt oryginalnym, ale jego wykonanie jest naprawdę bardzo dobre.
Mimo ciągłych spekulacji, że w grach przygodowych już nic ciekawego się nie wydarzy, powiedzieć należy, że gry przygodowe są stale rozwijane i z pewnością pojawi się jeszcze wiele ciekawych tytułów. Zatem z wielkimi nadziejami możemy patrzeć na to, co nam zaproponują producenci gier w kolejnych latach.