Gry komputerowe to szeroka gama mniej lub bardziej zaawansowanych aplikacji, które są wspaniałą rozrywką dla ludzi w przeróżnym wieku. Nie tylko dzieci będą czerpały przyjemność podczas grania w gry komputerowe. Często to przede wszystkim z myślą o dorosłych użytkownikach są wymyślane i tworzone aplikacje rozrywkowe na komputer czy na platformy do gier.
Wśród przeróżnych typów gier, na szczególną uwagę zasługują gry typu First Person. Nazywane są one w skrócie FPS, co w rozwinięciu tłumaczy się jako First Person Shooter. Na czym polegają te gry i jakie są ich cechy szczególne? Które z szerokiej gamy gier typu FPS są godne polecenia i dlaczego? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w toku niniejszego poradnika.
First Person Shooter, czyli FPS, to jeden z rodzajów gier komputerowych. W tłumaczeniu nazwa tychże gier oznacza strzelca jednoosobowego. Cechą charakterystyczną takich aplikacji jest to, że gracz wciela się w postać z gry, zaś cały wirtualny świat jest widziany jej oczami. Warto podkreślić, że fabuła gier typu First Person nie jest zbyt rozbudowana, choć oczywiście zdarzają się wyjątki od tej reguły. Najczęściej First Person Shooter to gry typu „strzelanki”, gdzie głównym zajęciem gracza jest unikanie strzałów i zabijanie przeciwników. Taka gra urozmaicana jest dodatkowymi zadaniami do wykonania dla gracza, na przykład poszukiwaniem kluczy czy skarbów. Gracz, a raczej jego postać, którą steruje, ma na ogół do wyboru kilka lub nawet kilkanaście rodzajów broni, zaś odnoszone obrażenia opisywane są tzw. punktami życia. W momencie, gdy gracz utraci wszystkie punkty, jego postać umiera. Możliwe jest, aby postać miała tzw. kilka żyć i wówczas utrata wszystkich punktów życia z jednej puli, nie powoduje końca gry.
Generalnie, gry typu First Person dzielą się na gry zręcznościowe i taktyczne. Gry taktyczne mają bardziej realistyczną grafikę i fabułę i czasami ważniejsze w nich niż celne strzelanie, jest wcześniejsze planowanie akcji, z dużym wyprzedzeniem, przewidując ruchy wykonywane przez przeciwnika, którym tu jest komputer.
Pierwsze gry tego typu powstały już w latach 70-tych ubiegłego stulecia, choć za pierwszą grę typu First Person Shooter uznaje się dopiero Wolfensteina, która została wydana w 1992 roku przez firmę id Software. Gra ta oferowała jedynie tryb pojedynczego gracza (single player), co w chwili obecnej jest wprost niedopuszczalne. Broń gracza znajdowała się na środku dolnej belki HUD-u, co przy dzisiejszym bogactwie rodzajów broni, ważących kilka ton, jest niedopuszczalne. Z uwagi na to, obecnie nie wydaje się do gier tzw. fanowskich dodatków.
Następcą Wolfensteina była gra Spear of Destiny. Obie gry były przeznaczone dla pojedynczego gracza, który zmagał się z komputerowym przeciwnikiem. Późniejsze produkcje zmieniły nieco zasady gry. Otóż, w grach takich jak Doom, Doom 2, Duke Nukem 3D, Quake czy Counter-Strike, umożliwiono graczom konfrontację z innymi graczami, przy wykorzystaniu sieci komputerowej. Niektóre gry, czego najlepszym przykładem jest Quake 3 przeznaczone są głównie do gier sieciowych, dla pojedynczego gracza udostępnia się prowadzone w tym samym trybie, walki przeciw graczom sterowanym przez komputer, zamiast tradycyjnych, wcześniej wykorzystywanych poziomów, jakie gracz miał po kolei przechodzić.
Gra Quake cieszyła się olbrzymią popularnością i byłą wyprodukowana przez twórców Wolfensteina. Wprowadzała ona pełny trój wymiar i tryb tzw. multiplayera. Była prawdziwym hitem wśród fanów gier komputerowych, aż do chwili wprowadzenia do sprzedaży Quake`a II, a później Quake`a III: Arena, czy Quake`a IV. Ta ostatnia gra zawiodła oczekiwania graczy. Trzecia część gry Quake nastawiona była głównie na tryb multiplayera, ale tuż przed nią weszła na rynek gra Unreal Tournament, która później miała aż pięć kontynuacji, wypierając powoli z rynku Quake'a.
Zdecydowanie największą popularnością wśród tzw. strzelanek cieszyła się gra Half-Life, która uzyskała aż 50 nagród Gry Roku i sprzedała się w 12 milionach egzemplarzy. To prawdziwy hit rynku gier typu First Person Shooter.
Początkowo postaciami w grach sterowano z wykorzystaniem jedynie kilku klawiszy klawiatury. Bardziej rozbudowane, współczesne gry typu FPS są obsługiwane z wykorzystaniem zarówno klawiatury, jak i myszki. Sterowanie postaciami w ten sposób wymaga dużej zręczności od gracza.
Gry tego typu występują zarówno na platformach sprzętowych – komputerach, jak i na konsolach do gier. Warto powiedzieć, że gry FPS są najbardziej wymagającymi grami komputerowymi, a na drugim miejscu dopiero sytuują się gry z widokiem trzeciej osoby i wszelkie symulatory.
Gra Wolfenstein, którą postrzega się jako pierwszą z serii gier FPS, była grą jedynie 2.5D, czyli dwu-i-pół wymiarową. Oznacza to, że wszystkie pomieszczenia i korytarze mogły znajdować się jedynie na tym samym poziomie i mieć taką samą wysokość, zaś postacie były w tej grze realizowane za pomocą sprite`ów. Z kolei, w grach takich jak Doom korytarze leżą już na różnych poziomach. Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii i grafiki, w grach typu FPS możliwe były też dowolne nachylenia ścian, zaś sprite`y zastąpiono modelami 3D. Dzięki temu gry stały się w pełni trójwymiarowe – 3D.
Jedną z najlepszych gier typu First Person jest Snowblind. Gra jest wysoce realistyczna, co zwiększa wrażenia przy graniu w nią. Do dyspozycji każdego gracza jest futurystyczna broń, a do tego może on skorzystać z najbardziej innowacyjnego trybu ognia alternatywnego.
Godna uwagi jest gra Half Life 2, która posiada rewolucyjną wprost grafikę.
Gry typu First Person Shooter są dziś bardzo popularne. Mają bardzo zaawansowany silnik, który pozwala na odpowiednie ustawienia obrażeń. Wszystko jest bardzo realistyczne, a nieco banalna fabuła nikogo nie zraża. Trzeba powiedzieć dodatkowo, że gry typu First Person Shooter to nie tylko same strzelanki, ale również gry przygodowe czy strategiczne. Wymagania dla tychże gier od sprzętu komputerowego są coraz wyższe, wraz z rozwojem grafiki komputerowej. Nie na wszystkich komputerach będzie możliwość grania w najbardziej nowoczesne gry typu First Person Shooter.