Tunning optyczny samochodów jest najczęściej stosowany, albo najczęściej właśnie jego dostrzegamy. Ma on na celu zmianę wyglądu auta, podkreślenie jego cech szczególnych oraz wyższych parametrów. Pozwala on również na zaznaczenie indywidualności właściciela i podniesienie walorów estetycznych samochodu. Niektóre elementy tunningu optycznego wpływają ponadto na poprawę komfortu jazdy. Warto powiedzieć, że wymiana felg na alufelgi wpływa na osiągi samochodu, a więc jest to jednocześnie składnik tunningu mechanicznego, ale inne działania są elementem jedynie tunningu optycznego.
Zasadniczo, tunning optyczny jest przeciwieństwem tunningu mechanicznego, ponieważ nie prowadzi ona do polepszenia mocy pojazdu. Co więcej, może ona doprowadzić do jej obniżenia. Przykładem niech będzie instalacja sprzętu nagłaśniającego o bardzo dużej mocy, do którego zasilania konieczne jest wykorzystanie dużej mocy. Jednocześnie brakuje jej do celów napędu.
Jeszcze do niedawna tunning optyczny samochodów obejmował doczepienie maksymalnej liczby progów, dużych zderzaków i spojlerów. W chwili obecnej jest on o wiele bardziej subtelny, co niewątpliwie wpływa na poprawienie estetyki pojazdu.
Tunning optyczny polega na zmianie wyglądu pojazdu, ale także na podniesieniu komfortu jazdy. Najczęściej działania tubingowe większość kierowców rozpoczyna od wymiany felg stalowych na aluminiowe, choć ich koszt jest znaczny. Fabryczne felgi zmienia się na ogółu na większe, a dla nich kupowane są opony o niższym profilu, szersze od tych, które montowane są przez producenta samochodu. Wybierając taki tryb tunningu musimy wiedzieć, że szersze opony mają większe opory toczenia, co przekłada się na znacznie wyższe zużycie paliwa.
Kolejnym elementem zewnętrznym pojazdu, jaki można wymienić, jest cały przód auta. Pomiędzy przednimi reflektorami można zamontować specjalne atrapy, albo siatkę. Można wykorzystać brewki montowane nad reflektorami, grille instalowane na przodzie auta, jak również listwy diodowe, nadające charakterystyczny wygląd samochodowi.
Popularne niegdyś spojlery są stosowane dziś rzadko, kierowcy dostrzegli, że nie zawsze spojlery są elementem uzasadnionym podczas modyfikacji wyglądu auta.
Na ogół tunning optyczny auta dąży do przerobienia go na sportowe i lekkie. Dlatego też stosowane są siatki i fotele kubełkowe, które montowane są seryjnie jedynie w samochodach rajdowych, oraz kierownice rajdowe. Popularnością cieszą się także aluminiowe obramowania prędkościomierzy, jak również podświetlenia białych tarcz wskaźników. Sportowy charakter auta to również jego dźwięk, dlatego też pasjonaci tunningu zmieniają całe układy wydechowe, aby uzyskać odpowiednie brzmienie przy gazowaniu. Warto podkreślić, że największe znaczenie dla barwy dźwięku samochodu ma tłumik końcowy i z tego względu należy go wymienić.
Tunning zewnętrzny samochodu to także zastosowanie przyciemnianych szyb. Do tego celu wykorzystywana jest specjalna folia. Warto podkreślić, że folią z atestem można okleić wyłącznie boczne, tylne szyby i szybę tylną.
Trudno jednoznacznie określić, jak kosztowny będzie profesjonalny tunning optyczny. Zależne jest to oczywiście od zakresu modyfikacji. Można podać jedynie orientacyjne ceny poszczególnych, najbardziej popularnych elementów tunningu optycznego. Kierownica rajdowa kosztuje około 130 zł, ramka montowana pod dźwignię zmiany biegu – 33 zł, gałka zmiany biegów to koszt od 15 do 100 zł, aluminiowa ramka na prędkościomierz kosztuje od 45 do 100 zł, białe tarcze prędkościomierza i obrotomierza kupimy już za 30 zł, za siatkę na przód auta przyjdzie nam zapłacić od 25 do 30 zł, a najdroższym elementem w tunningu optycznym są oczywiście alufelgi – ich koszt waha się w przedziale od 1000 do 15 000 zł.
Tunning optyczny auta, w przeciwieństwie do tunningu mechanicznego, śmiało można przeprowadzać samodzielnie. Części niezbędne do wykonania modyfikacji zewnętrznych auta spokojnie można kupić w sklepach motoryzacyjnych, zarówno tradycyjnych, jak i wirtualnych, a także na aukcjach internetowych.