Kupując samochód czy motor z drugiej ręki zawsze istnieje ryzyko, że jego lakier jest w opłakanym stanie. Z drugiej strony, lakier może wyglądać idealnie, ale przyglądając się bliżej pojazdowi wykryjemy, że był on dopiero co malowany. Taka sytuacja wskazuje na fakt ukrycia przed kupującym ważnych szczegółów pojazdu, które byłyby dobrze widoczne bez malowania.
Niewprawne oko nie będzie w stanie ocenić, jakiej jakości jest lakier na danym pojeździe. Na szczęście, istnieją specjalne mierniki, które zmierzą, jaką grubość ma lakier. Mowa tu o testerach grubości lakieru. Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy ich zakupie?
Testery grubości, czy też jakości lakieru nie są urządzeniami nowymi, bowiem pierwsze z nich zostały wymyślone już przed pierwszą wojną światową. Są to mierniki magnetyczne, które służą do precyzyjnego pomiaru powłok niemagnetycznych na blachach oraz na konstrukcjach stalowych. W tamtych latach do pomiaru grubości lakieru stosowano magnesy ferrytowe, które z biegiem czasu zmniejszały swój magnetyzm i stawały się niedokładne. Jednakże, w momencie zastosowania w testerach magnesów neodymowych ich dokładność i długowieczność diametralnie wzorca. Charakteryzowały się one dokładnością nawet do pięciu mikronów.
Mierniki lakieru typu magnetycznego nie wymagają zastosowania żadnego zasilania, są na dodatek małe i poręczne. Można je używać przez wiele lat i nigdy nie będą miały awarii. Najlepsze mierniki lakieru posiadają dokładność do 25 mikronów.
Testery grubości lakieru wykorzystywane są do wykrywania niewidocznych gołym okiem grubości powłok lakierniczych na pojazdach samochodowych. Dzięki nim można sprawdzić, czy samochód jest po wypadku oraz fakt, czy lakier jaki pokrywa karoserię jest oryginalny, czy też nie. Posiadając taki miernik, można wynegocjować lepszą cenę za auto, które zamierzamy kupić.
Na ogół tester ma kształt niewielkiego pisaka i wykonany jest z tworzyw sztucznych, odpornych na uszkodzenia mechaniczne, produkty ropopochodne i szkodliwe czynniki atmosferyczne.
Dobre testery posiadają pamięć pomiaru, a ich skala jest w mikronach. Najlepiej by było, aby skala testera była kolorowa, ponieważ w tym przypadku pomiar staje się prostszy. Nie trzeba bowiem szukać samochodu z oryginalnym lakierem lub miejsca oryginalnego, dla porównania z odczytem testera w sprawdzanym samochodzie. Wybierając tester grubości lakieru, sprawdźmy, czy dany model posiada hermetyczną zatyczkę końcówki, ponieważ tylko taki tester nie brudzi się, a jego magnes nie łapie opiłków żelaza. Warto kupić tester posiadający kulistą końcówkę magnetyczną, która niweluje częściowo nie prostopadłe przykładanie testera do powierzchni badanej.
Kupując miernik grubości lakieru zwróćmy uwagę, ile wynosi jego dokładność pomiaru. Powinna ona oscylować w granicach od 20 do 25 mikronów.
Niektóre mierniki gorszej jakości, wykonane niestarannie mogą nawet rysować lakier, a do tego nie można dopuścić.
Przyrząd do mierzenia grubości lakieru powinien dokonywać pomiaru zarówno na blachach stalowych i stalowych ocynkowanych. Niektóre testery nie spełniają tego warunku. Zakres pomiaru dobrych testerów powinien wynieść od 0µm do 1100µm. Warto wspomnieć, ze zakres pomiaru odpowiada grubości lakieru.
Okresowo, tester lakieru powinien być poddany kalibracji, czyli zerowaniu. Do wielu zestawów urządzeń dołączana jest specjalna płytka do zerowania.
Na wyposażeniu testera może znaleźć się podświetlanie wyświetlacza LCD, automatyczne wyłączanie miernika po 3 minutach bezczynności, klawiatura poliwęglanowa oparta na mikroprzełącznikach oraz zmiana wersji językowej.
Wiele testerów grubości lakieru funkcjonuje na baterie lub akumulatorki. Warto wcześniej, przed dokonaniem zakupu, sprawdzić, jak długo miernik będzie pracował na jednej baterii. Pobór prądu powinien być przy tym jak najmniejszy.
Dobre mierniki grubości lakieru posiadają wymagany znak jakości CE. Jeśli przyrząd nie posiada certyfikatu jakości, naturalnie nie zaleca się jego zakupu. Mile widziana jest przynajmniej roczna gwarancja na urządzenie.
Na rynku nie funkcjonuje zbyt wiele firm zajmujących się produkcją testerów grubości lakieru. Do takich firm można jedynie zaliczyć marki: Marse, Auto-Mag, AT500, MPS, GL-1 itd. Trzeba powiedzieć, że najtańsze mierniki można kupić już za kilkadziesiąt złotych, ale te mające największą dokładność pomiaru kosztują wielokrotnie więcej – kilkaset złotych.
Podczas pomiaru grubości lakieru należy dotknąć końcówką testera z magnesem, powierzchni karoserii. Warto zaznaczyć, że musi być ona czysta, bez kurzu i piasku, a na magnesie nie mogą być opiłki żelaza. Tester należy przesuwać po powierzchni pojazdu wolno, ruchem jednostajnym. Odciąga się tester do momentu, kiedy oderwie się on od powierzchni badanej. W testerze z pamięcią pomiaru skala nie chowa się i możemy spokojnie odczytać pomiar. Pomiar przeprowadza się bardzo szybko a sprawdzenie całego samochodu trwa ok. 1 min.
Testerem grubości lakieru można sprawdzić, czy lakier jest oryginalny, ile powłok lakierowych naniesionych jest na karoserię, które elementy były wymienione i lakierowane, albo klepane, prostowane i potem szpachlowane. Można nim również zmierzyć grubość szpachli.
Należy przeprowadzić pomiar z jednostajną, wolną prędkością, zaś tester trzeba trzymać za wskazaną w instrukcji obsługi końcówkę, na ogółu mającą inny kolor.
Niektóre testery mogą rysować lakier, ale są to mierniki tanie i niskiej jakości. Dobre testery posiadają okrągłą, polerowaną końcówkę. Do powstania rys na karoserii pojazdu może również dojść, jeśli pomiędzy testerem, a lakierem będzie piasek, kurz lub opiłki żelaza.
Tester grubości lakieru będzie przydatny dla wszystkich osób, którym często zdarza się kupować samochód. Raczej tego typu przyrządy są adresowane do handlarzy aut lub osób, które sprowadzają samochody zza granicy zarobkowo. Dla indywidualnych użytkowników tester grubości lakieru będzie miał w zasadzie marginalne znaczenie i wykorzystywać go będą tylko incydentalnie. W takim przypadku lepiej wypożyczyć tester grubości lakieru na przykład z zaprzyjaźnionego warsztatu samochodowego.