Najważniejsza różnica pomiędzy silnikami benzynowymi oraz wykorzystującymi olej napędowy tkwi w sposobie, w jaki zapalone zostaje paliwo w cylindrze. Teoretycznie obydwa silniki mogą realizować zarówno cykl dwusuwowy i czterosuwowy, ale w praktyce, w zasadzie wszystkie samochody to czterosuwy. Pierwszy silnik czterosuwowy powstał w 1876 roku i odpowiadał za to Nikolaus Otto, który w późniejszym okresie stworzył również elektryczny układ zapłonowy. Do stworzenia koncepcji silnika diesla doszło w 1897 roku. Wtedy to Rudolf Diesel zaprezentował swoją koncepcję spalania płynnego paliwa w silniku tłokowym. Rozwiązanie początkowo wykorzystywane było wyłącznie w przypadku silników stacjonarnych, a dopiero w 1923 roku, silnik wykorzystano również w ciężarówce.
Silniki wysokoprężne w ostatnich latach stale poprawiają uzyskiwane wyniki popularności, a wszystko dzięki pracom konstruktorów, którzy eliminują kolejne mankamenty spostrzeżone przez użytkowników samochodów. Co zatem został wyeliminowane?
Przede wszystkim:
Dzięki tym czynnikom popularność samochodów poruszających się dzięki ropie znacząco wzrosła. Pytanie jednak czy warto jest wydawać dużo więcej pieniędzy na zakup samochodu, w sytuacji, gdy różnica w cenie litra benzyny i ropy, wynosi raptem kilka do kilkunastu groszy? Czy w praktyce silnik benzynowy nie okaże się mniej kosztowny w użytkowaniu? Samochody z silnikiem diesla, mimo, że są stale rozwijane, to jednak nie należy zapominać o ich licznych wadach.
Te najbardziej uciążliwe wady to oczywiście:
Najważniejsza wada silników benzynowych to:
Po stronie plusów silników benzynowych umieścić należy:
By dokonać wyboru właściwego auta należy dokładnie przeanalizować częstotliwość korzystania z samochodu. Silnik wysokoprężny wcale nie musi się opłacać dla każdego kierowcy. Przy tak niewielkich różnicach w cenie ropy i benzyny, dokonać należy bardzo dokładnej analizy, by podjąć odpowiednią decyzję. Kluczowe pytanie, na jakie należy udzielić sobie odpowiedzi to – jak wiele kilometrów będziecie rocznie pokonywać samochodem? Biorąc pod uwagę takie samo wyposażenie, samochody z silnikiem diesla są od 5 do 20 tysięcy złotych droższe. Jeśli różnica w cenie benzyny oraz ropy będzie wysoka, a wasze auto pokonywać będzie rocznie 50 tysięcy kilometrów, to zakupu popularnego „ropniaka” będzie jak najbardziej opłacalny, gdyż inwestycja dosyć szybko się zwróci. Nawet wyższe koszty naprawy samochodu nie sprawią, że zakup auta w dłuższej perspektywie czasu nie byłby dobrą inwestycją. Natomiast w przypadku przejeżdżania rocznie raptem 10 czy 20 tysięcy kilometrów, znacznie lepszym rozwiązaniem jest kupno samochodu z silnikiem benzynowym.
Oczywiście, nie każdy kierowca jednak kupuje samochody z silnikiem diesla ze względu na potencjalne oszczędności. Nowoczesnym dieslem porusza się po drogach bardzo przyjemnie. W przypadkach wielu modeli aut, to właśnie model napędzany na ropę jest tym lepszym, mocniejszym samochodem. Jeśli zatem kluczowa jest dla was przyjemność jazdy, a sięgacie po nowoczesnego diesla, to jak najbardziej warto jest kupować te samochody.
Mimo wszystko, wciąż zdecydowana większość kierowców bierze pod uwagę względy ekonomiczne podczas kupowania auta. Popularność samochodów diesla w kolejnych latach, w dużej mierze uzależniona jest od różnicy w cenach poszczególnych paliw. Póki co, przez kolejne miesiące roku 2010, różnica wynosiła nie więcej niż kilkadziesiąt groszy, a w pewnym momencie różnica wynosiła mniej niż 10 groszy. Wtedy kupowanie ze względów ekonomicznych samochodów diesla było zupełnie nieuzasadnione.
Wśród wielu kierowców panuje przekonanie, że silnik diesla jest mniej dynamiczny. Jest to zgodne z prawdą, ale tylko i wyłącznie w przypadku starych modeli aut. Nowe silniki wysokoprężne posiadają dużą moc jednostkową, nawet większą od samochodów benzynowych. Zatem nowe auto zawsze posiadać będzie doskonałe osiągi i bynajmniej nie będzie mało dynamiczne.
Każdego roku prasa motoryzacyjna przygotowuje ranking samochodów diesla, które w testach wypadają najlepiej. W tym roku najciekawszą listę, najlepszych samochodów diesla przygotował brytyjski magazyn Diesle Car. W roku 2010, za najlepszy mały samochód z silnikiem wysokoprężnym uznano Ford Fiesta. Wśród kompaktów tradycyjnie wyróżnienie otrzymał Volkswagen Golf, natomiast wśród większych aut, wyróżniona została Skoda Superb. W przypadku klasy Premium, najlepszym autem okazał się być brytyjski Jaguar XF. Jako najlepszy pośród wszystkich aut z silnikiem diesla wybrany został Peugeot 5008. Samochód wyróżniono m.in. za konkurencyjną cenę, bardzo sprawne poruszanie się po drogach oraz bogate wyposażenie.
W przypadku silników diesla do zapłonu dochodzi samoczynnie. Do cylindra trafia wtedy czyste powietrze, następnie w suwie kompresji dochodzi do wstępnego podgrzania i sprężenia, a na dosłownie chwilkę przed zyskaniem maksymalnego ciśnienia, do komór spalania trafia paliwo, które zapala się podczas kontaktu z gorącym powietrzem. Tymczasem w przypadku silnika benzynowego, do zapłonu dochodzi poprzez wyładowanie elektryczne na elektrodach świec. W większości aut, mieszanka paliwo-powietrze powstaje poza komorą spalania.
Zarówno samochody z silnikami diesla jak i silnikami benzynowymi posiadają pewne plusy oraz minusy. Trudno jest jednoznacznie wskazać, który z wymienionych silników jest lepszym rozwiązaniem. Nie można tutaj podjąć jednoznacznej decyzji, gdyż w każdym przypadku może ona być inna. Wszystko uzależnione jest od wieku kupowanego samochodu, a także czynników, które dla danego kierowcy są kluczowe. Opłacalność kupna z silnikiem diesla w różnych okresach roku wyglądać może inaczej – w dużej mierze decyduje tutaj cena dwóch, najbardziej popularnych paliw.