Rozrusznik samochodowy jest silnikiem napędzanym prądem stałym. Wykorzystywany jest on przede wszystkim do obracania wału korbowego silnika i nadawaniu mu określonej, właściwej prędkości obrotowej, przy której silnik ma możliwość samodzielnego rozpoczęcia pracy.
Każdy rozrusznik silnika spalinowego jest jednocześnie odbiornikiem, który pobiera zdecydowanie najwięcej energii elektrycznej z akumulatora. Czyni to jednak w krótkich okresach, w momencie, kiedy kierowca uruchamia silnik. Warto zaznaczyć, że w momencie rozruchu silnika, w większości samochodów osobowych pobór prądu przez rozrusznik wynosi od 200 do nawet 600 A. W zależności od rodzaju samochodu, moc rozrusznika może wynieść od 0,4 do 10 kW. W praktyce, stosowane są wyłącznie rozruszniki sześcio-, dwunasto- lub dwudziestoczterowoltowe, w zależności od napięcia instalacji elektrycznej. Układy o 24V są stosowane najczęściej w samochodach ciężarowych, bądź autobusach, które posiadają silniki z dużą mocą.
Wybierając rozrusznik, zawsze miejmy na uwadze to, że powinien on pokonywać opory wywoływane przez: tarcie w łożyskach wału silnika, tarcie tłoków o powierzchnię cylindrów, sprężanie czynnika roboczego znajdującego się w cylindrach, zasysanie mieszanki paliwowej oraz oporów związanych z pracą wszelkich mechanizmów pomocniczych.
W momencie rozruchu silnika, wirnik rozrusznika zostaje sprzęgnięty z kołem zamachowym silnika, za pośrednictwem przekładni zębatej. Jednocześnie, rozrusznik samochodowy musi gwarantować silnikowi minimalną, dopuszczalną prędkość obrotową, przy której możliwy jest jego samodzielny start. Prędkość rozruchowa silnika spalinowego, czterosuwowego, wyposażonego w zapłon iskrowy, wynosi 40-100 obrotów na minutę, zaś dla silnika z zapłonem samoczynnym będzie to od 100 do 200 obrotów na minutę.
Rozrusznik to po prostu szeregowy bądź ewentualnie szeregowo-bocznikowy silnik elektryczny, który posiada mechanizm sprzęgający zwany bendiskem. Zadaniem bendiksu jest połączenie rozrusznika z silnikiem spalinowym, przy użyciu zębatych kół zamachowych, w taki sposób, aby rozrusznik miał możliwość wprawiania w ruch obrotowy, silnik spalinowy. W momencie, gdy silnik pracuje samodzielnie, bendiks uniemożliwia mu przeniesienie napędu z silnika na rozrusznik, co groziłoby nawet uszkodzeniem samego rozrusznika.
Każdy rozrusznik samochodowy jest zbudowany z biegunów, uzwojenia, wzbudzenia wirnika, komutatora, szczotki oraz urządzenia sprzęgającego i załączającego. Bieguny to nic innego, jak elektromagnesy, które stosowane są to wzbudzenia pola elektromagnetycznego. Złożone są one z nadbiegunów z miękkiej stali i osadzone na uzwojeniu wzbudzenia. W rozrusznikach na ogółu są zamontowane cztery bieguny, zupełnie tak samo jak w prądnicy. Uzwojenie wzbudzenia, czyli drugi z elementów składowych rozrusznika, jest połączone szeregowo z uzwojeniem wirnika, dlatego też nazywa się rozrusznik silnikiem szeregowym. Z uwagi na to, że rozrusznik pobiera sporo prądu – do 600 A, uzwojenie musi być wykonane z grubego drutu lub płaskownika miedzianego. Uzwojenie wirnika jest najczęściej zrobione z płaskownika miedzianego. Końce uzwojenia są przylutowane do segmentów komutatora. W rozruszniku zamontowane są szczotki wykonane z węgla, aby zwiększyć ich przewodność. Ich ilość odpowiada ilości biegunów, jest ich więc zwykle 4. Urządzenie sprzęgające wykorzystywane jest do sprzęgania rozrusznika z kołem zamachowym silnika. Dzieje się to w celu wprawienia w ruch obrotowy wału korbowego. Elementem sprzęgającym jest zębnik, który osadzony jest na wałku wirnika, zazębianym z wieńcem zębatym koła zamachowego silnika.
Rozruszniki do silników spalinowych oraz poszczególne ich części są produkowane przez takie firmy, jak Bosch, Magneti oraz Valeo. Na ogółu, podzespoły samochodowe takie jak rozrusznik i jego poszczególne elementy są wytwarzane w fabrykach producentów samochodów. Można je więc kupić w renomowanych salonach dealerskich, czy w wybranych sklepach motoryzacyjnych – zarówno tych tradycyjnych, jak i internetowych. Istnieje także możliwość zakupu rozrusznika używanego, ale jest to sprawa ryzykowna. Może się okazać, że posłuży nam on przez bardzo krótki okres czasu, a tego chyba wolelibyśmy uniknąć.
Najczęściej następuje zużycie wirnika i ocieranie o korpus. W takim przypadku rozrusznik pracuje dużo wolniej, niż normalnie. Czasami nie występuje zazębienie z kołem zamachowym i w takim przypadku usterka leży po stronie układu sprzęgającego.
Może być to spowodowane zużyciem lub zablokowaniem szczotek znajdujących się w rozruszniku, albo rozładowaniem akumulatora. Jeśli po przekręceniu kluczyka w stacyjce rozrusznik nie działa, a na dodatek przygasają lampki kontrolne, może to świadczyć o wystąpieniu zwarcia na uzwojeniu. Niezwykle rzadko pojawia się też uszkodzenie wieńca zębatego koła zamachowego.
Bez rozrusznika nie nastąpiłby rozruch silnika spalinowego, dlatego też jest on niezastąpionym elementem każdego samochodu. Trzeba odpowiednio dbać o nasz rozrusznik samochodowy, aby nie uległ on awarii. Jeśli jednak do niej dojdzie, najlepiej od razu udać się do warsztatu i powierzyć samochód w ręce wykwalifikowanego mechanika.