Na co zwrócić uwagę, kupując skuter śnieżny?

Białe szaleństwo kojarzone jest przede wszystkim z szusowaniem na nartach czy desce snowboardowej. Dla mniej wymagających są również sanki i wszelkiego rodzaju ślizgi. Zabawę na śniegu można jednak utożsamiać również z jeżdżeniem na skuterach śnieżnych. Wrażenia z takiej przejażdżki niewątpliwie będą niezapomniane. W Polsce są nawet odpowiednie warunki na jeżdżenie skuterami śnieżnymi, problemem może być jedynie kapryśna zima, która nie zawsze da miłośnikom tego rodzaju sportów zimowych wystarczająco dużo śniegu.

Kupując skuter śnieżny, powinniśmy wiedzieć, na jakie jego parametry należy zwrócić uwagę, aby zakup był udany, a sam pojazd w pełni odpowiadał pokładanym w niego oczekiwaniom. Poradnik pozwoli Wam na bezproblemowy zakup skutera śnieżnego.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje skuterów śnieżnych

skutery śnieżne - jak wybrać?

Pierwszy skuter śnieżny, a właściwie sanie motorowe, będące prototypem dzisiejszego skutera, zostały skonstruowane już w 1908 roku przez Rosjanina Kuzina. W tym samym czasie w Stanach Zjednoczonych podejmowano próby, mające na celu przystosowanie samochodu Ford Model T do jazdy w zimie. Dopiero w 1924 roku amerykański konstruktor – wynalazca, Carl Eliason, stworzył prototyp skutera. W trzy lata później skuter ten opatentowano. Na jego konstrukcji opiera się budowa także współczesnych skuterów, z tym że ze względów ekonomicznych, zmianie uległy jego parametry techniczne.

Najprościej rzecz ujmując, skuter śnieżny łączy w sobie zalety sań i skutera, być może dlatego na początku skuter śnieżny nazywano saniami motorowymi. Dobry skuter powinien być przystosowany do jazdy po drogach i bezdrożach. Musi on poruszać się bez problemu po śniegu i lodzie. Z tego względu, skutery śnieżne są pojazdami cieszącymi się ogromną popularnością w krajach za granicą koła podbiegunowego.

Pojazd ten może być jedno lub dwuosobowy. Każdy turystyczny skuter śnieżny musi być wyposażony w silnik czterosuwowy, ponieważ taki nie zanieczyszcza środowiska naturalnego i pracuje o wiele ciszej, niż silnik w wersji dwusuwowej. Dobry skuter śnieżny powinien mieć kanapę dwuosobową, pojemny bagażnik, oraz podgrzewane manetki, zarówno dla kierowcy, jak i samego pasażera. Na wygodę podróżowania pasażera skutera śnieżnego wpływa to, czy skuter będzie standardowo miał oparcie, czy też nie.

Zdecydowanie najlepsze, dostępne na rynku skutery śnieżne, na swoim wyposażeniu mają przednie zawieszenie opierające się na podwójnych wahaczach. Ogromne znaczenie dla komfortu jazdy skuterem śnieżnym ma szerokość gąsienicy oraz wysokość łopatek. Oba elementy mają wpływ na wygodne użytkowanie pojazdu. Im szersza gąsienica, tym skuter śnieżny będzie bardziej stabilny i będzie miał bardziej uniwersalne zastosowania. Z kolei, wysokość łopatek gąsienicy w sposób istotny oddziałuje na tzw. „zbieranie” pojazdu, czyli na możliwości terenowe skutera śnieżnego podczas przejazdów w głębokim śniegu.

Dobrze by było, aby skuter turystyczny był wyposażony w bieg wsteczny, który umożliwi wygodne poruszanie się w terenie, oraz rozrusznik elektryczny.

Przed dokonaniem zakupu konkretnego skutera śnieżnego powinniśmy sprawdzić, czy marka jaką wybraliśmy ma rozwiniętą sieć serwisową. Na wypadek awarii skutera śnieżnego wygodnie jest, jeśli serwis napraw znajduje się choćby w naszym mieście lub najbliższej okolicy, a nie na drugim krańcu Polski.

Skutery śnieżne różnią się od siebie prezentowaną mocą. Im będzie ona większa, tym bardziej brawurowa może być jazda na skuterze. Pojazdy z dużą mocą nie są tak bezpieczne jak te, charakteryzujące się nieco mniejszymi osiągami. Warto powiedzieć, że skuter śnieżny to nie zabawka, dlatego też jazdę na nim trudno nazwać bezpiecznym sportem familijnym. Może on nawet stanowić ogromne zagrożenie w rękach niedoświadczonych i nieodpowiedzialnych kierowców. Niektóre modele skuterów są wyposażone w blokadę, uniemożliwiającą rozwijanie nadmiernych prędkości nawet jeśli pojazd przystosowany jest do jazdy z dużą prędkością i to w ciężkich warunkach.

Maksymalną prędkość, jaką mogą rozwinąć wysokiej mocy skutery śnieżne, jest około 150 km/h. Skuter śnieżny w swoim działaniu wykorzystuje silnik spalinowy, o pojemności od 100 do nawet 500 cm, który napędza bezpośrednio znajdującą się na tyle pojazdu gumową „gąsienicę”. Kierowanie skuterem śnieżnym wymaga balansowania ciałem, dokładnie tak samo jak na motocyklu.

Jeśli zdecydujemy się na zakup używanego skutera śnieżnego, który jest o wiele tańszy od nowego, powinniśmy przede wszystkim skontrolować jego dokumenty. Skutery śnieżne co prawda nie podlegają na razie rejestracji, ale przy zakupie warto poprosić sprzedawcę o wszystkie dokumenty – faktury, umowy kupna, gwarancję itp. Rocznik skutera i to, czy sprzedający jest pierwszym właścicielem, ma niebagatelne znaczenie przy kupnie. Używany skuter powinien bez problemu dać się uruchomić. Jego światła powinny zacząć świecić łącznie z zapalaniem silnika, zaś na biegu jałowym skuter śnieżny powinien stać w miejscu. Dobrze jest odbyć nim krótką jazdę próbną, aby sprawdzić, jak reaguje na gaz i hamulec. Jeśli jest taka możliwość, można sprawdzić dodatkowo, czy pali on tyle, ile znajduje się w specyfikacji technicznej.

Przy zakupie koniecznie zwróćmy uwagę na podwozie skutera, a więc na gąsienicę i zęby na kołach, które ją napędzają. Zęby powinny być równe, układ kierownicy sprawny, a plastikowe okładziny stykające się od spodu z gąsienicą – niezużyte. Kupując używany skuter przyjrzyjmy się jaki jest stan pasa i przekładni przeniesienia napędu, a także działaniu silnika, który powinien pracować równo, nie wydawać podejrzanych dźwięków i nie cieknąć. Z kolei, świece zapłonowe muszą być w nim czyste, a naprężenie łańcucha w przekładni łańcuchowej musi dawać się wyregulować wyłącznie przy użyciu palców.

W zasadzie, wszystkie skutery śnieżne są wizualnie do siebie podobne, ale specjalista odróżni skuter wyczynowy, górski, roboczy i turystyczny od siebie.

Biorąc pod uwagę parametry techniczne i przeznaczenie tego typu pojazdów, należy wyróżnić cztery podstawowe typy skuterów śnieżnych, a więc skutery wysokich mocy (używane jako traktory, przystosowane do przewozu i uciągu znacznego obciążenia, np. drewna), skutery turystyczne (przystosowane do przewozu dwóch osób dorosłych i dziecka, ich konstrukcja gwarantuje pewne prowadzenie i maksymalną satysfakcję z jazdy, co jednak odbija się negatywnie na prędkości i mocy), skutery Freestyle, czyli skutery sportowe (mają większą masę i zwiększoną sprawność, łatwo pokonują wszelkie przeszkody) oraz skutery wyścigowe (zaawansowany rodzaj skutera sportowego, lekki, o wzmocnionej konstrukcji i silniku powyżej 550 cm3, rozwija prędkość powyżej 160 km/h).

Popularni producenci skuterów śnieżnych i ich produkty

Na rynku polskim dostępne są skutery śnieżne, które zostały wyprodukowane przez takie marki jak: Bombardier, Ski-Doo, Lynx, Yamaha, Polaris, Snow Hawk itd. W Polsce najbardziej popularne są skutery firmy Ski-Doo, zaś u naszych zachodnich sąsiadów większym uznaniem cieszy się firma Lynx.

Ceny skuterów są zróżnicowane, ale zawsze używane skutery śnieżne będą tańsze, choć ich cena każdorazowo uzależniona jest od przeznaczenia pojazdu, rocznika, typu, wyposażenia i stanu technicznego. Dziesięcioletni skuter turystyczny, charakteryzujący się mocą na poziomie 150 KM, można kupić już za 7 tys. zł. Młodsze modele kupimy za kwoty od 20 tys. zł do nawet 50 tys. zł. Nie jest to więc tani pojazd, co studzi zdecydowanie zapały młodych użytkowników.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

  • Na jaki skuter najlepiej zdecydować się na początek?

    Najlepiej wybrać w takim przypadku skuter o niewielkich osiągach, dzięki któremu w sposób bezpieczny nauczymy się techniki jazdy na nim. Najlepszy będzie standardowy skuter turystyczny, najlepiej używany, ponieważ taki będzie najtańszy. Jeśli okaże się, że potrafimy dobrze jeździć na skuterze śnieżnym i że sprawia nam to przyjemność, w zakup kolejnego skutera śnieżnego będziemy mogli z czystym sumieniem zainwestować większą sumę pieniędzy.

  • Jakie są wymagania formalne jazdy na skuterze śnieżnym?

    Do prowadzenia skutera śnieżnego nie jest wymagane posiadanie prawa jazdy. Nie ma także obowiązku rejestracji skuterów śnieżnych, choć są w tym kierunku czynione pewne kroki prawne.

  • Gdzie w Polsce można jeździć na skuterach śnieżnych?

    Najlepsze trasy do jazdy na skuterach śnieżnych znajdują się na Podhalu, ale poszusować na tym pojeździe można także na Mazurach, Pomorzu czy też w rejonie Borów Tucholskich.

Podsumowanie

Skutery śnieżne przypominają budową zwyczajne skutery czy motocykle i w podobny sposób się je prowadzi. Najlepsze modele skuterów mogą rozwijać niemałe prędkości, które jednak przy braku umiejętności i doświadczenia w prowadzeniu takich pojazdów, mogą być wysoce niebezpieczne dla kierującego skuterem i jego pasażera. Kupując skuter przyjrzyjmy się jego mocy i pojemności silnika, a także trwałości materiałów, z jakich został on wykonany.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-11-27 01:41:54, 120