Pamiętajmy, że dobra przyczepa musi być nie tylko pojemna i mieć dużą ładowność, ale powinna zapewniać bezpieczeństwo osobom prowadzącym pojazd. Jako jej użytkownicy powinniśmy stawiać takiemu sprzętowi bardzo wysokie wymagania. Generalnie, podstawą bezpieczeństwa w przypadku każdej przyczepy, niezależnie od jej rodzaju, jest podwozie. Należy w sposób krytyczny spojrzeć przy zakupie przyczepy towarowej na skrzynię ładunkową. Podwozie może mieć kształt litery T bądź litery V. Dodatkowo, może mieć ono regulowaną w sposób automatyczny wysokość.
Dla naszego bezpieczeństwa ważne jest, aby przyczepa towarowa posiadała miękkie i duże, kontrolowane ruchy amortyzatora. Trzeba zaznaczyć, że amortyzatory odgrywają bardzo dużą rolę w przyczepie towarowej, jako że dobre dostosowanie do pojazdu przyczepy poprawia samą stabilność jazdy i hamowanie.
Kupując przyczepę, należy zawsze brać pod uwagę nasze własne potrzeby transportowe, jakie są z nią związane. Jeśli zamierzamy jedynie wozić niewielkie sprzęty czy urządzenia raz na jakiś czas naszą przyczepką, nie warto inwestować w nią większych środków finansowych. Jeśli jednak jest nam ona potrzebna na budowie, albo chcemy przewozić przedmioty na dłuższych trasach, lepiej wybrać modele przyczep transportowych, które posiadają amortyzatory i hamulce najazdowe. W zasadzie w każdym przypadku konieczne jest, aby przyczepa towarowa posiadała plandekę. Ochroni ona przewożone materiały przed szkodliwym wpływem czynników atmosferycznych.
Dokonując zakupu przyczepy towarowej, konieczne jest, aby dokładnie obejrzeć jej ramę i dyszel. Należy zwrócić uwagę na wszelkie ślady przeciążeń, a więc popękane spawy, wygięte elementy, czy też jakiekolwiek ślady samodzielnego wzmacniania konstrukcji. W żadnym wypadku nie zaleca się zakupu przyczep, które brały udział w wypadkach. Nawet delikatnie skrzywiony dyszel może uniemożliwić normalne, swobodne manewrowanie zestawem, szczególnie w czasie jazdy do tyłu.
Aby bezpiecznie przewozić ładunki przyczepą towarową, należy je w odpowiedni sposób rozłożyć na jej powierzchni. Oznacza to, że przedmioty najcięższe należy umiejscowić z przodu przyczepy, ale nie można przy tym przesadzać. Nadmierne obciążenie haka spowoduje, że przednie koła samochodu utracą styczność z nawierzchnią drogi, co jest niebezpieczne. Nacisk na hak musi mieć określoną wartość, jakiej nie powinno się przekraczać. Jeśli będzie on jednak zbyt mały, wówczas przyczepa na pewno jest źle załadowana. Zamiast dociążać tylną oś samochodu, przyczepa unosi ją do góry. Najczęściej właściwy nacisk wynosi od 50 do 100 kg. Można skontrolować go używając zwyczajnej wagi.
Jeśli dysponujemy mocnym samochodem, który potrafi pociągnąć przyczepę niemalże bez żadnego wysiłku, to i tak nigdy nie powinniśmy z nią jeździć z nadmierną szybkością, bowiem każdy zestaw posiada określoną prędkość krytyczną, powyżej której bardzo trudno będzie nad nim zapanować.
Przewożąc ciężkie przedmioty na przyczepie, należy je dobrze zabezpieczyć. Nie ważne, że stoją one stabilnie, ponieważ w razie awaryjnego hamowania siły są tak duże, że nawet najcięższy nieprzymocowany ładunek się poruszy mogąc stworzyć sytuację groźną dla kierowcy, pasażerów, czy innych uczestników ruchu drogowego.
Przed podpięciem przyczepy i załadowaniem na niej przedmiotów trzeba koniecznie sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaka jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy hamowanej lub niewyposażonej w hamulec.
W asortymencie producentów przyczep towarowych znajdują się zarówno modele, które adresowane są do indywidualnych nabywców, jak i takie, które powinny wytrzymać codzienną eksploatację, na dodatek w niełatwych warunkach. Do najbardziej znanych producentów przyczep towarowych zalicza się firmy: Neptun, Niewiadów, Brenderup, Rydwan, Stema, Schmitz, Wielton itd.
Polecanym modelem lekkiej przyczepy jest Niewiadów BD7520U, należąca do linii Dom. Jej ładowność wynosi 560 kg, a dopuszczalna masa całkowita obejmuje 750 kg. Przyczepa nie ma hamulca najazdowego. Wymiary jej skrzyni ładunkowej to 204x115cm.
Z kolei, model Niewiadów BE7323T należy do linii Ogród, przeznaczony jest przede wszystkim do użytku amatorskiego i występuje w wersjach z różną wysokością burt, z klasyczną plandeką na stelażu bądź mocowaną bezpośrednio na burtach oraz z nadstawką z tworzywa sztucznego. Dopuszczalna masa całkowita tego modelu to również 750 kg, a ładowność 550 kg.
Przyczepa Neptun City jest amatorskim pojazdem, który przeznaczony jest do przewozu niewielkich i niezbyt ciężkich ładunków. Przyczepa doskonale sprawdzi się na wyjazdach turystycznych. Jej konstrukcja wykonana jest z blachy ocynkowanej, a przyczepę śmiało można przechowywać w pozycji pionowej. Nie ma ona układu hamulcowego. Maksymalna ładowność tej przyczepy jest niewielka i wynosi 303 kg. Wymiary skrzyni to 145x98 cm.
Model Neptun Pro 7/154 jest dużo bardziej wytrzymały, dlatego też nadaje się do intensywnej eksploatacji. Przyczepę wyposażono w otwierane burty wykonane z blachy ocynkowanej o grubości 1 mm. Nie ma ona hamulców, a jej dopuszczalna masa całkowita wynosi aż 750 kg, zaś ładowność to 593 kg. Wymiary skrzyni: 154x116 cm.
Przyczepa Niewiadów C2533HT należy do linii Niewiadów Biznes. Wedle zapewnień producenta, wszystkie modele przyczep z tej linii przystosowane są do intensywnej eksploatacji. Przyczepa ma solidną konstrukcję, ale jej zakup pociąga za sobą wysokie koszty. Z tego względu jest adresowana głównie do osób i firm wykorzystujących przyczepy w codziennej pracy. Dopuszczalna masa całkowita przyczep z tej linii wynosi od 1600 do 2500 kg, a ładowność od 990 do 1890 kg.
Model Neptun Moto 2 jest przyczepą specjalistyczną, a jej cena jest atrakcyjna. Przeznaczona jest do przewozu dwóch motocykli. Wyposażona m.in. w uchylną platformę, ułatwiającą wjazd motocyklem bez konieczności odpinania przyczepy od samochodu, oraz uchwyty pasów do mocowania ładunku. Maksymalna ładowność przyczepy wynosi 483 kg, zaś dopuszczalna masa całkowita to DMC 600 kg. Przyczepę nie wyposażono w hamulec najazdowy. Jej zawieszenie nie ma amortyzatorów, ale posiada gumowe elementy tłumiące drgania.
Na początek należy ubezpieczyć przyczepę i zarejestrować ją w wydziale komunikacji. Ubezpieczenie należy przedłużać co roku. Dodatkowe koszty związane są z dokonywaniem okresowych przeglądów przyczepy, serwisowaniem jej oraz przechowywaniem w odpowiednim ku temu miejscu.
Na polskich ulicach jeździ bardzo wiele przyczep wykonanych samodzielnie, przez ich właścicieli. Niekoniecznie tzw. „samoróbki” są niskiej jakości. Wbrew pozorom, wiele z nich wykonano naprawdę solidnie i te opłaca się kupić. Nie tylko ważna rejestracja jest podstawą tego, by sądzić że przyczepa „samoróbka” nadaje się do bezpiecznej eksploatacji. Kupując przyczepę tego typu należy liczyć się z problemami podczas poszukiwania dla niej części zamiennych.
Do najczęściej występujących usterek w przyczepach towarowych zaliczyć należy niewątpliwie niesprawną instalację oświetleniową oraz zużyte łożyska piast. Spotyka się też często kłopoty ze skrzywionym dyszlem i ramą.
Samochody osobowe, czy nawet tzw. kombi, czasem okazują się być stanowczo zbyt małe, jeśli do przewiezienia mamy płyty gips-kartonowe do aranżacji domu, farby, meble i inne materiały potrzebne zarówno do budowy, jak i wykończenia poszczególnych pomieszczeń w naszym domu. Dla tych osób posiadanie przyczepy jest jedynym rozwiązaniem transportowych problemów. Kupno małej przyczepki nie pociąga zbyt dużych kosztów, a ta może przydać się nie tylko przy budowie czy remoncie domu, ale też w wielu innych sytuacjach. O zakupie przyczepy towarowej nie powinno decydować się pod wpływem impulsu. Należy dokładnie przemyśleć jej zakup, ponieważ należy ją wcześniej ubezpieczyć, a następnie zarejestrować w wydziale komunikacji. Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy zastanowić się, czy rzeczywiście potrzebujemy przyczepy towarowej i czy nie lepiej będzie w razie potrzeby wynająć przyczepę – nie pociąga to za sobą zbyt dużych kosztów. Warto przy tym zaznaczyć, że posiadając własną przyczepę trzeba mieć odpowiednie miejsce, w którym będzie można ją trzymać.