Najważniejsze dla wygody i bezpieczeństwa użytkowania przyczepy campingowej jest jej podwozie. Kupujący przyczepę koniecznie powinni sprawdzić bezpieczeństwo jej jazdy, komfort i maksymalną ładowność. Te trzy cechy są wyznacznikiem tego, czy przyczepa campingowa spełni swoją rolę i w jakim stopniu będzie ona odpowiadała naszym oczekiwaniom.
Bezpieczne podróżowanie z przyczepą campingową jest możliwe tylko wówczas, gdy jest ona wyposażona w solidne amortyzatory. Amortyzacja każdej przyczepy powinna być miękka i głęboka, a na dodatek – stale kontrolowana. Dlatego też najlepiej zdecydować się na przyczepę campingową zbudowaną na solidnym podwoziu, ponieważ zapewnia ono bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Nawet na krętych drogach, przy silnym wietrze, czy też przy wyprzedzaniu, dojrzała konstrukcja podwozia da nam niezbędną stabilność i dobrą przyczepność kół przyczepy do podłoża. W sytuacjach krytycznych bardzo przydatne okazują się być bezpieczne zaczepy (AKS), które dodatkowo stabilizują pojazd z przyczepą. Nie ma ona szans odłączyć się więc od samochodu, do którego jest podpięta.
Ważne przy wyborze odpowiedniej przyczepy campingowej są jej amortyzatory, które o ile są prawidłowo dostosowane do pojazdu, mają bezpośredni wpływ na znaczne poprawienie stabilności jazdy i hamowania.
Przyczepy wyposażone w sześciokątną rurę zewnętrzną osi i trójkątną rurę wewnętrzną pozwalają na uzyskanie zdecydowanie największych odkształceń sprężystych osiom posiadającym gumowe drążki skrętne. Daje to lepszy komfort jazdy przyczepą. W trakcie sprężynowania owa guma nie ulega zmiażdżeniu, ponieważ ma swobodną przestrzeń do deformacji. Jeśli przyczepa campingowa posiada indywidualne zawieszenie, oba koła korzystają z amortyzacji zupełnie niezależnie względem siebie, co wpływa na polepszenie komfortu jazdy, szczególnie na odcinkach bezdroży, na słabej jakości nawierzchni.
Ładowność przyczepy campingowej powinniśmy rozważyć przed wyborem jej konkretnego modelu, aby później nie okazało się, że mamy zbyt duże załadowanie przyczepy, co powoduje znaczne naciski na osie. Im mniejszy jest ciężar własny przyczepy, tym większą będzie miała ona ładowność.
Kupujący przyczepę powinni dobrze sprawdzić jej wnętrze, bowiem jest ono nader istotne. Największym wrogiem wnętrza przyczepy campingowej jest jej nieszczelność. Nie dość, że trudno ją w ogóle zlokalizować, to na dodatek trudno też się jej pozbyć. Decydując się na zakup używanej przyczepy campingowej pamiętajmy więc, że zapach stęchlizny w jej wnętrzu powinien ją dyskwalifikować jako ewentualny obiekt zakupu. Nieszczelność można zauważyć w okolicach alkowy i narożników pod siedziskami oraz pod poduszkami gąbkowymi. Czasem pojawia się ona również w szafkach wiszących. Podłoga przyczepy powinna być wykonana z solidnych materiałów i nie powinna się uginać pod naszym ciężarem. Spodnia jej część powinna być sucha, bez śladów gnicia, jeśli mowa o używanych przyczepach. Patrząc na spodnią część przyczepy można przy okazji sprawdzić stan ram podwozia – chodzi tu o to, czy przypadkiem nie noszą one śladów wypadku i czy nie są skorodowane.
Decydując się na zakup przyczepy campingowej z drugiej ręki, sprawdźmy stan podwozia, nadwozia, wykładzin wewnętrznych, opon, szukajmy śladów przeprowadzanych napraw, instalację wodną, gazową i elektryczną, a także meble i pozostałe wyposażenie.
Podwozie przyczepy stanowią przede wszystkim ramy i dyszle, które powinny być oryginalnie ocynkowane. Nie mogą znajdować się na nich ślady korozji. Trzeba przyjrzeć się, czy nie były one malowane i spawane. Należy sprawdzić stan układu hamulcowego, zespołu jezdnego, działanie urządzeń najazdowych, podpór składnych, stan zaczepu kulowego.
Przyczepy campingowe mogą mieć nadwozie typu sandwich lub laminatowe. Trzeba w obu przypadkach sprawdzić, czy przyczepa nie ma miejsc rozszczelnienia, przez które woda dostaje się do wnętrza, powodują gnicie jej stelaża.
Wykładzina wnętrza w używanej przyczepie może odklejać się od ścian i kruszyć, dlatego też może zaistnieć konieczność jej wymiany.
Każdorazowo kupując przyczepę campingową sprawdźmy, czy numer fabryczny przyczepy umieszczony na dyszlu i tabliczce znamionowej jest taki sam, jak numer w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Jeśli przyczepa brała kiedykolwiek udział w wypadku, wszelkie naprawy można w pewien sposób wykryć, nawet jeśli jej właściciel zarzeka się, że nic takiego nie miało miejsce. Młode roczniki przyczep w podejrzanie niskich cenach najczęściej są pojazdami powypadkowymi.
Opony przyczepy campingowej powinny być nowe, albo nie przekraczać założonej daty użytkowania. Opony powinny mieć głęboki bieżnik, ponieważ tylko taki zapewnia dobrą przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.
Instalacje wodne, gazowe i elektryczne w przyczepach campingowych powinny stanowić punkt zainteresowania każdego kupującego. Instalacja wodna powinna charakteryzować się wysoką szczelnością. Aby ją skontrolować należy napełnić częściowo zbiornik czystej wody i włączyć pompę na panelu sterującym. Po podniesieniu ciśnienia w instalacji pompa z reguły powinna się załączyć i pracować bez przerwy. Jeśli usłyszymy, że co jakiś czas słychać włączającą się na kilka sekund pompę, będzie to wskazywało na nieszczelną instalację wodną.
Instalacja gazowa i elektryczna również zasługują na gruntowne sprawdzenie. Dobrze by było, aby przed dokonaniem zakupu przyczepy wypróbować działanie wszystkich odbiorników gazowych i elektrycznych, a szczególnie pieca gazowego i termy gazowej. Jeśli cokolwiek nie będzie działać tak, jak należy, musimy być naszykowani na kosztowne naprawy. Urządzenia gazowe i elektryczne powinny być regularnie kontrolowane, a na potwierdzenie ich dobrego stanu technicznego powinien być wystawiany stosowny dokument.
Meble znajdujące się na wyposażeniu przyczepy powinny być wygodne i funkcjonalne. Powinny być rozmieszczone w przyczepie z zachowaniem zasad ergonomii.
Okna w przyczepie powinny być wyposażone w rolety i moskitiery, dzięki czemu do wnętrza nie przedostają się owady, a rano pierwsze promienie słońca nie budzą nas ze snu.
Do najważniejszych firm trudniących się produkcją przyczep campingowych zalicza się: Swift Corniche, Hobby, Munsterland, Adria Unica, Compass Rallye, Knaus, Eriba, Award, Adria, Avondale Sandmartin, Lunar, Wilk, Burstner, Abi czy też Tabbert Vivaldi. To tylko niektórzy z wielu producentów przyczep campingowych. Większość z nich to firmy angielskie i niemieckie.
Można tego dokonać dokładnie tak samo, jak przypadku aut osobowych. Najczęściej do tego celu przyda się laweta o sporej ładowności, choć jeśli formalności załatwimy na miejscu, a przyczepa będzie sprawna, możemy ją od razu przyczepić do naszego samochodu, zakładając że posiada on hak. Brak akcyzy sprzyja sprowadzaniu używanych przyczep campingowych zza granicy, ponieważ pozwala to na zaoszczędzenie sporych środków finansowych, a dodatkowo na uzyskanie dobrze wyposażonej, wręcz niekiedy luksusowej przyczepy.
Najlepiej zakupu używanej przyczepy campingowej dokonać poza sezonem, czyli we wrześniu i w październiku albo zimą. Przy poszukiwaniu odpowiedniej oferty należy uzbroić się w daleko idącą cierpliwość, aby dokonać najlepszego wyboru i kupić dokładnie taką przyczepę, która spełni nasze oczekiwania. Czasami istnieje konieczność odbycia dłuższych podróży, aby na własne oczy obejrzeć znalezione w przestrzeni internetowej przyczepy na sprzedaż. Nie należy nastawiać się na to, że kupimy pierwszą przyczepę, którą pojedziemy zobaczyć.
Kupując przyczepę campingową nie gódźmy się na kompromisy, tylko wybierajmy dokładnie to, co spełni nasze oczekiwania. Tylko dzięki temu będziemy mogli z pełną satysfakcją i poczuciem dobrze dokonanego wyboru, korzystać przez długi czas z zakupionej przyczepy campingowej. Zawsze przed kupnem przyczepy zastanówmy się, jakie jej gabaryty będą nam potrzebne, nawet nie teraz, ale za kilka lat. Może się bowiem okazać, że za dwa czy trzy lata uznamy, że nasza przyczepa jest za mała, bo np. powiększeniu uległa nasza rodzina. Odsprzedaż przyczepy i zakup nowej pociąga za sobą zawsze mniejszą bądź większą stratę finansową. Przyczepa powinna być jak najbardziej wygodna, aby podróż i spędzanie w niej wakacji były źródłem jedynie pozytywnych wspomnień.