Na co zwrócić uwagę, kupując naczepę?

Wśród pojazdów motoryzacyjnych można wymienić takie, które nie posiadają własnego napędu. Należą do nich naczepy, czyli właściwie pojazdy kołowe, które spoczywają częściowo na innym pojeździe. Samodzielnie nie mogą poruszać się więc po drogach. Najczęściej naczepą nazywa się część pojazdu członowego, która spoczywa na ciągniku siodłowym. Można więc śmiało powiedzieć, że naczepa jest integralną częścią zespołu pojazdów. Z uwagi na to, że istnieją różne rodzaje naczep, trudno jest dokonać wyboru takiej, która będzie nam odpowiadała parametrami. Poradnik powinien przybliżyć Wam, jakie cechy naczepy trzeba wziąć pod uwagę w czasie jej zakupu.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje naczep

naczepy - jak wybrać?

Jak już zostało powiedziane, naczepa ma kilka typów, a mianowicie wyróżniamy naczepy skrzyniowe, podkonterenowe, naczepy wywrotki (wykorzystywane najczęściej w budownictwie), naczepy niskopodwoziowe i specjalistyczne.

Kupując naczepę, należy sprawdzić jej szczegóły techniczne, do których zaliczyć trzeba podwozie, układ hamulcowy, skrzynię ładunkową, instalację elektryczną, lakierowanie, koła, dodatkowe wyposażenie oraz inne parametry.

Podwozie naczepy powinno być wykonane z materiałów wytrzymałych i stabilnych. Konstrukcja może być zbudowana ze stali konstrukcyjnej, mającej podwyższoną wytrzymałość. Mamy wtedy niemalże gwarancję tego, że naczepa będzie nam dobrze służyć przez wiele lat. W zakresie podwozia przyjrzyjmy się, ile osi ma naczepa i jakie jest maksymalne obciążenie techniczne każdej osi. Powinno ono wynosić około 9000 kg. Dobre naczepy posiadają zawieszenie pneumatyczne, zaś ich pierwsza oś jest podnoszona w sposób automatyczny. Ułatwia to zdecydowanie obsługę naczepy. Zabezpieczenia boczne i tylne podwozia najlepiej, aby były zgodne ECE. Przy rozładunku naczepy powinna istnieć możliwość automatycznego spuszczenia powietrza z poduszek. Podwozie może być wyposażone w płytę sprzęgu z calowym sworzniem królewskim oraz dwuzakresowe nogi podporowe.

Jeśli chodzi o układ hamulcowy, to koniecznie musi być on zgodny z ECE. Automatyczna regulacja hamulców i system antyblokujący ABS/EBS są mile widziane w naczepach.

Skrzynia ładunkowa jest jednym z najbardziej istotnych elementów każdej naczepy. Najlepsze skrzynie wykonane są w całości z blachy, charakteryzującej się podwyższoną wytrzymałością. Posiadają one podest na ścianie przedniej, zaś tylne zamykanie klapy uszczelnione jest gumą.

Kupując naczepę, pod rozwagę powinniśmy wziąć jej instalację elektryczną, której napięcie może wynosić na przykład 24 V. Światła tylne w naczepie powinny być zespolone ze światłami cofania, przeciwmgielnymi, kierunkowskazami oraz trójkątami odblaskowymi. Naczepa powinna mieć oświetlenie tablicy rejestracyjnej, światła obrysowe, oświetlenie boczne i tablice odblaskowe.

Lakierowanie naczepy powinno odbywać się przy użyciu najwyższej jakości lakierów. Kolor jest tu oczywiście kwestią drugorzędną. Dobrze by było, aby wszystkie elementy stalowe przed lakierowaniem zostały poddane dwukrotnie śrutowaniu w specjalnej komorze lakierniczej, ponieważ dzięki temu lakier lepiej będzie się trzymał powierzchni stalowych.

Jeśli chodzi o koła naczepy, to trzeba wziąć pod uwagę dokładnie takie same parametry, jak przy wyborze opon samochodowych, a więc jakość felg, czy są to felgi aluminiowe czy stalowe, jakiej firmy jest to ogumienie itp.

Na wyposażeniu naczepy powinny być kliny z mocowaniem, błotniki pełne, tylne błotniki z chlapaczami, kosz na koła zapasowe oraz hak do holowania.

Specyficznym rodzajem naczep są naczepy chłodnie, które pozwalają na transport żywności w obniżonych temperaturach.

Popularni producenci naczep i ich produkty

Niewiele osób pewnie wie, że Polska jest jednym z czołowych producentów naczep w całej Europie. Do najbardziej znanych firm produkujących naczepy zaliczyć należy: Wielton, Bodex, Zasław-Trailis, Feber, Janmil, Mega-Nysa czy ZREMB-Primbox Wrocław.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

  • Czy opłaca się kupować używaną naczepę?

    To zależy od jej stanu technicznego. Na rynku można znaleźć bardzo dobre oferty sprzedaży naczep, które są w doskonałym stanie. Taką naczepę zdecydowanie opłaca się kupić. Jednakże przed zdecydowaniem się na zakup używanej naczepy najlepiej dobrze przetestujmy jej parametry techniczne. Ważne jest przede wszystkim to, jak wygląda jej podwozie. Nie może być ono zaatakowane przez rdzę, ani popękane.

  • Czym jest ECE?

    ECE to inaczej Europejski certyfikat bezpieczeństwa, który oznacza zgodność danego wyrobu lub jego poszczególnych elementów z obowiązującymi w chwili obecnej wymaganiami technicznymi w całej Europie. Wymagania te wyznaczane są prawnie przez odpowiednie dokumenty.

  • Po co wykonywane jest śrutowanie elementów stalowych przed lakierowaniem?

    Otóż, proces śrutowania, polegający na usuwaniu zanieczyszczeń z elementów stalowych, pozwala na wygładzenie i wypolerowanie powierzchni, którą o wiele łatwiej jest polakierować. Lakier trzymać się na niej będzie zdecydowanie dłużej, niż w normalnych warunkach.

Podsumowanie

Naczepy są pojazdami kołowymi, które są wykorzystywane przede wszystkim w szeroko rozumianym transporcie. Z uwagi na fakt, że poszczególne ich typy mają różną ładowność, do innych celów są one stosowane. Tak jak zostało wspomniane, przy zakupie naczepy, zarówno nowej, jak i używanej, należy przyjrzeć się jej podwoziu, kołom, wyposażeniu dodatkowemu, jak również instalacji elektrycznej. Są to zdecydowanie najbardziej istotne cechy techniczne naczepy. Warto przy tym wspomnieć, że dla transportu najważniejszym parametrem naczepy będzie jej ładowność. Im wyższa, tym więcej rzeczy będzie można przewieźć naczepą. Niemniej jednak, naczepa i jej ładowność powinny być dostosowane do możliwości pojazdu, jaki ma ciągnąć naczepę. Na to też trzeba zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej dla nas naczepy. Jeśli pojazd silnikowy nie będzie w stanie pociągnąć naczepy, stanie się ona dla nas całkowicie nieprzydatna, zaś sam zakup – nietrafiony. Stracimy pieniądze, a nie zyskamy dobrej naczepy.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-11-27 01:33:00, 120