Sportowe motocykle charakteryzują się najwyższymi osiągami, mają bardzo niską masę wynoszącą około 200 kg oraz bardzo dobre hamulce. Należy wiedzieć, iż hamulce w tych maszynach są nie tyle co bardzo dobre, ale także bardzo ostre Pozycja przyjmowana przez motocyklistę na motorach sportowych nie jest zbyt wygodna. Motocykle tego rodzaju posiadają bardzo twardo zestrojone zawieszenie. Trzeba zaznaczyć, że motocykle tej klasy są zaliczane do jednych z najszybszych maszyn w całym przemyśle motocyklowym.
Motory sportowe są najczęściej adresowane do profesjonalnych kierowców, których doświadczenie i umiejętności pozwalają na rozważną, bezpieczną jazdę. Natomiast dla amatorów proponowane są motocykle nieco niżej klasy, tzw. 600-sześćsetki, które charakteryzują się fenomenalną trakcją i bardzo niską masą, która wynosi od 160 do 200 kg. Motocykle te mają bardzo ostre hamulce. Z kolei, motory o pojemności 1 litra są już zarezerwowane dla motocyklistów którzy mają już kilkuletnią praktykę z motocyklami powyżej 100 KM a także umiejącymi zachować się w niebezpiecznych sytuacjach, gdyż często motocykle litrowe mają bardzo zbliżoną masę do mniejszych odpowiedników o pojemności 600 cm³.
Najlepsze motocykle sportowe, które są dostępne obecnie na rynku, mają moc rzędu 200 KM i są najszybszymi motorami na świecie.
Na ogółu, motocykle sportowe, czyli „ścigacze” są kupowane na potrzeby wyścigów, ale nie oznacza to, że nie można ich kupić na własny użytek, po to tylko aby jeździć nimi po ulicach.
Decydując się na zakup „ścigacza” należy wziąć pod uwagę kilka jego parametrów. Jest to szczególnie istotne, jeśli zamierzamy nabyć używany motor.
Zawsze przy zakupie zalecany jest spokój. Emocje nie powinny brać góry nad racjonalnymi przesłankami zakupowymi. Nie powinno się kupować motocykla pod wpływem impulsu czy chwilowego zauroczenia, ponieważ jest to drogi sprzęt. Jeśli chcemy być zadowoleni z naszego motoru, powinniśmy gruntownie przemyśleć jego zakup.
Kupując motocykl sportowy z drugiej ręki warto na jego oględziny zabrać mechanika motocyklowego lub choćby osobę zaznajomioną z technicznymi kwestiami budowy i działania takiego pojazdu. Podczas zakupu jednośladu sprawdzić należy, jak motocykl odpala "za zimno", jak i po rozgrzaniu.
Wybierając motor sportowy, zwróćmy uwagę na: materiały eksploatacyjne, koła, widelec teleskopowy, tylne zawieszenie, łożyska główki ramy, ramę, instalację elektryczną oraz na silnik. Do materiałów eksploatacyjnych motocykla wlicza się opony, klocki hamulcowe, łańcuch i zębatki. W przypadku używanych motocykli należy sprawdzić głębokość rzeźby bieżnika opon oraz ich wiek i rozmiar, właściwy dla danego typu motocykla. Jeśli chodzi o łańcuch, to należy skontrolować jego stan, położenie napinaczy i sprawdzić, czy nie występują luzy na łańcuchu. Przy zębatce zwróćmy uwagę na kształt jej zębów oraz wyciąganie się łańcucha.
Koła motocykla powinny mieć proste obręcze, a ich szprychy nie mogą mieć luzów. Nie powinniśmy kupować motocykla, jeśli znajdziemy na nim ślady oleju na ladze, bowiem świadczą one o uszkodzeniu uszczelniaczy. Wahacz motoru nie powinien z kolei wykazywać luzów, zaś amortyzator powinien być suchy i poprawnie reagować na docisk. Kierownica motoru powinna obracać się w miarę lekko i nie zacinać się. Kupując motocykl sportowy spójrzmy na ramę. Jeśli zauważymy na niej jakieś ślady szlifowania i malowania, może to świadczyć o ewentualnym wypadku. Instalacja elektryczna musi być w pełni sprawna, chodzi tu o światła, kierunkowskazy oraz o sygnał dźwiękowy.
Ostatnią częścią, którą należy skontrolować przy zakupie motocykla, jest silnik Nie mogą być w nim jakiekolwiek wycieki oleju i cieszy chłodzącej. Silnik powinien gładko wchodzić na obroty i bez oporów z nich schodzić.
Motocykle sportowe są produkowane przez renomowane marki w branży motoryzacyjnej, a więc przez firmy: Honda, Kawasaki, Yamaha, Suzuki, Munch, MTT, Bumota, Ducati czy też MV Agusta.
Niestety nie. Wersja japońska, podobnie jak wersja amerykańska różni się od polskiej i nie jest zgodna z polskimi przepisami ruchu drogowego. Kupując motocykl japoński możemy trafić na model, w którym reflektor świeci symetrycznie, co może być przyczyną problemów przy pierwszym badaniu technicznym i w trakcie kontroli drogowej. Również modele amerykańskie mają reflektory świecące symetrycznie i dodatkowo prędkościomierze wyskalowane w milach. Takie oświetlenie i prędkościomierz nie jest zgodny z polskimi przepisami, dlatego też istnieje konieczność ich wymiany, co nie zawsze jest proste do przeprowadzenia. Ze względu na obowiązujące na innym kontynencie przepisy podatkowe i celne motocykle takie mogą mieć trochę inne pojemności silnika.
Najczęściej wymienianymi w motocyklu elementami są: klocki hamulcowe, łańcuch, zębatki, świece zapłonowe, uszczelki, opony. Kupując motocykl warto sprawdzić, czy do naszego modelu podstawowe części zamienne i elementy eksploatacyjną są dostępne i czy ich ceny nie są wygórowane.
Motocykle sportowe to nie zabawki, dlatego powinni je kupować tylko kierowcy dojrzali, którzy zdają sobie sprawę z tego, co oznacza bezpieczna jazda. Brawura młodych kierowców „ścigaczy” niejednokrotnie już doprowadziła do tragedii. Takim osobom zaleca się zakup innych motorów, które mają mniejsze osiągi.