Motocykle szosowo-turystyczne jak sama nazwa wskazuje mogą być wykorzystywane zarówno na powierzchniach twardych, jak również miękkich. Analizowanie wyboru odpowiedniego motocykla warto jest rozpocząć od podjęcia decyzji o stopniu eksploatacji pojazdu. Jeśli posiadacie dostatecznie dużo gotówki, to warto jest sięgnąć po nowy motocykl, który z pewnością nie będzie przynosił problemów choćby z naprawami. Zdecydowana większość kierowców zmuszona jest jednak do korzystania z motocykli używanych już przez minimum jednego właściciela. Zapoznając się z używanymi motocyklami szosowo-turystycznymi, pamiętajcie, że wśród nich będziecie wiedzieli sprzęty w różnych gatunkach.
Przykładowo będą to wersje europejskie, ale także japońskie czy kanadyjskie. Każda z nich czymś się różni od pozostałych. Tym sposobem powstało wiele dziwnych motocykli, takich jak choćby Honda CBR 700, która powstała na rynek amerykański, gdzie przecież funkcjonują cła zaporowe na pojemności powyżej 700 cm3, by chronić Harleya. Jeśli będziecie oglądać model japoński, to możecie trafić na motocykl, którego reflektor nie świeci symetrycznie, a tym samym nie przejdzie on przeglądu technicznego. Podobne sytuacje z reflektorami spotkać można również w modelach amerykańskich. Kupując motocykl w jednym z opisywanych modeli musicie liczyć się z wysokimi kosztami poszczególnych części, gdyż nie będą one standardowe. Producenci muszą dopasowywać części pod poszczególne rynki, tak by były one zgodne z przepisami. W takich sytuacjach możecie być nawet zmuszeni do samodzielnego importowania motocykli zza granicy. Oczywiście jest to bardzo czasochłonne, nie mówiąc już o wysokich kosztach.
Dodatkowo, kupując używany motocykl szosowo-turystyczny, warto jest dokładnie przeanalizować późniejsze koszty eksploatacji. Kluczowe okazują się być tutaj koszty czynności serwisowych, takich jak choćby regulacja luzów zaworowych. Warto jest sprawdzić również jak często należy wymieniać olej, gdyż w niektórych modelach konieczne jest to nawet co 3 tyś kilometrów (np. Honda Dominator). Jeśli interesujecie się konkretnym modelem i macie znajomego mechanika, to zapytajcie go o awaryjność. Czasami całe serie motocykli cechują się bardzo dużą wadliwością.
Kolejny czynnik, jaki należy brać pod uwagę, to siła fizyczna przyszłego kierowcy. Jeśli nie jesteś silny fizycznie to nie powinieneś sięgać po masywne motocykle, gdyż jeżdżąc po grząskim terenie, możesz mieć poważne problemy z utrzymaniem motocykla w pionie. Oczywiście, w przypadku nowoczesnych i lekkich motocykli sportowych takiego problemu nie ma. W przypadku kierowców, którzy sięgają po pierwszy motocykl, poleca się rozpoczęcie od niewielkich pojemności silnika. Pamiętajcie, że zgodnie z polskimi przepisami, osobom w wieku 16 lat wolno jest wyłącznie korzystać z motocykli o pojemności nie większej niż 125 ccm i mocy nieprzekraczającej 11 kW. Z wiekiem oraz zdobywaniem niezbędnego doświadczenia, można sięgać po mocniejsze motocykle.
Kilka modeli motocykli, jakie sugerowane są dla kierowców szukających swojego pierwszego sprzętu to choćby: Kawasaki GPZ500, Suzuki GS500, Suzuki DR350 czy też Yamaha XJ600. Każdy z nich kupić można w cenie około 5 tysięcy złotych. Są to oczywiście motocykle stare, które jednak pozwalają odpowiednio przygotować się do poruszania bardziej zaawansowanymi pojazdami.
Producentami motocykli szosowo-turystycznych są firmy znane doskonale z produkcji innych motorów, ale również samochodów osobowych. Firmy, które zajmują się produkcją zarówno motocykli, jak również samochodów, to Honda, BMV czy też Suzuki. Natomiast markami znanymi przede wszystkim z produkcji motocykli są: Ducati, Yamaha, Kawasaki, Jawa, MZ czy Triumph.
Trudno jest wskazać przedział cenowy motocykli, gdyż każda marka proponuje inne ceny. Wartość motocykla uzależniona jest oczywiście od jego wieku. Popularne motocykle MZ kupić można już za 1000 złotych, lecz będzie to motocykl, którego wiek przekracza nawet 20 lat. Inną bardzo znaną, aczkolwiek starą marką, jest Jawa. Egzemplarze tego motocykla kupić można już za kilkaset złotych, lecz również będą to wiekowe pojazdy, które wymagać będą ingerencji z waszej strony, by można było się nimi poruszać bezpiecznie. Nowe motocykle firm Yamaha, Suzuki czy też BMW to już wydatek przekraczający nawet 100 tysięcy złotych, lecz są to pojazdy o zupełnie innych możliwościach technicznych. Mało znaną marką dla osoby nie znającej branży, może być Aprilla, która jednak w praktyce sprzedaje jedne z droższych motocykli szosowo-turystycznych dostępnych na rynku. Przykładowo model Aprilia Dorsoduro 750 to cena przekraczająca grubo 30 tysięcy złotych, a to już na taki motor naprawdę dużo. Najdroższe modele Aprilla z 2010 roku to ceny dobiegające nawet do 60 tysięcy złotych. Tak drogie pojazdy przeznaczone są jednak dla bardzo doświadczonych kierowców, którzy mają już za sobą wiele lat doświadczenia w poruszaniu się motocyklami.
Kierowcy motocykli wiecznie spierają się o to, z czego powinien być wykonany kombinezon. Wszystko w praktyce uzależnione jest od tego, w jakich warunkach będziecie z tego korzystać. Jeśli chodzi o odzież skórzaną, to należy powiedzieć, że z reguły nie posiada ona podpinki, a także rzadko jest wodoodporna. Jeśli uprawiacie turystykę motocyklową, to dużo lepszym wyborem będzie skorzystanie z rzeczy wykonanych z materiału. Są bardzo wygodne, a także zapewniają komfort podczas jazdy. Nie będziecie odczuwać ani padającego deszczu, ani też wiejącego wiatru. Minusem takiej odzieży są jednak poważne trudności w idealnym dopasowaniu jej do ciała. Pamiętajmy, że nigdy odporność odzieży tekstylnej nie będzie zbliżona do tych, jakie oferuje skóra.
Posiadanie kasku na głowie zapewnia kierowcy motocykla bezpieczeństwo, ale również znacząco zwiększa komfort jazdy, szczególnie przy dużych prędkościach. By odpowiednio dobrać taki kask, należy przede wszystkim go przymierzyć. Nie warto opierać się wyłącznie na podawanych rozmiarach, gdyż w przypadku każdego producenta może to wyglądać zupełnie inaczej. Pamiętajcie by kupując kaski japońskich producentów sprawdzać czy spełniają one polskie normy. Kiedy już założycie na siebie kask, to sprawdźcie czy jest idealnie dopasowany. Musi on bardzo dokładnie oplatać całą głowę. Odpowiednio powinno dobrać się również „boczki”. Kask nie może was oczywiście uwierać czy też uciskać. Jeśli chodzi o kaski szczękowe to powinniście zwrócić uwagę na odległość żuchwy od szczęki kasku. Dobrze jest również zasięgnąć porady sprzedawcy, który powinien wam wskazać idealne rozwiązanie przy założonym budżecie.
By móc korzystać z motocykla posiadać należy oczywiście odpowiednie prawo jazdy. W przypadku kategorii A1, uprawienia zdobywa się na motocykl, którego pojemność skokowa silnika nie przekracza 125 cm3, a moc 11 KW. W tym przypadku wymagany wiek to tylko 16 lat. Jeśli chodzi o drugą kategorię, czyli A, to umożliwia ona zdobycie uprawnień na motocykle z silnikami o pojemności przekraczającej 125 cm3, których prędkość osiągnąć może nawet 100 km/h. w tym wypadku należy jednak być osobą dorosłą, czyli mieć ukończone 18 lat. W każdym razie minimalna liczba godzin praktycznych na kursie prawa jazdy wynosi 20, a dodatkowo 30 godzin należy spędzić na zajęciach teoretycznych.