Laweta może być zarówno samochodem, jak i przyczepą. Może więc być to pojazd silnikowy, samodzielnie poruszający się po drodze, jak i pojazd kołowy, który do spełniania swych funkcji potrzebuje samochodu silnikowego o odpowiedniej konstrukcji. Lawety generalnie służą do transportu samochodów osobowych, ale są też takie lawety, które dostosowane są do transportowania motocykli, czy quadów. Laweta powinna mieć na swoim wyposażeniu wciągarkę, która przyczynia się do znaczącego ułatwienia załadunku uszkodzonych pojazdów.
Lawety najczęściej znajdują się na wyposażeniu pomocy drogowej, jako że ta ma bardzo często potrzebę holowania samochodów osobowych, które nie są w stanie poruszać się normalnie po drodze.
Trzeba powiedzieć, że w roli platformy załadunkowej, czyli przyczepy, najczęściej spotyka się lawety. Mają one za zadanie przewożenie niesprawnych pojazdów i mają większe możliwości załadunku niż lawety w formie samochodów.
Na ogół głównym zadaniem, jakie ma spełnić laweta, jest holowanie zepsutych samochodów osobowych. Laweta podlega rejestracji i można tego dokonać odpowiednio do pojazdu ciągnącego. Każda nowa laweta powinna posiadać homologację, a więc w czasie kupowania jej zwróćmy uwagę na taki dokument.
Dobra laweta wykonana jest ze stali o podwyższonej wytrzymałości, która pozwala na długotrwałe użytkowanie pojazdu, nawet w trudnych, szkodliwych warunkach otoczenia i przy znacznym obciążeniu ładowności.
W roli lawety może występować samochód pomocy drogowej, który posiada odpowiednie części składowe i dostosowany jest do przewożenia zepsutych pojazdów samochodowych. Może mieć on dowolne podwozie, pod warunkiem, ze zostanie on odpowiednio przystosowany do spełniania swych funkcji.
Laweta może być jedno lub dwupiętrowa. Pomoc drogowa i indywidualni użytkownicy najczęściej wykorzystują lawety jednopoziomowe, z kolei lawety posiadające dwa piętra są stosowane przez koncerny samochodowe. Na lawetach bowiem wozi się nowe samochody, które zjechały dopiero co z linii produkcyjnej, do salonów dealerskich.
W zależności od założonego zastosowania, w lawetach przydają się wyciągarki lub nie. Jeśli laweta ma służyć pomocy drogowej, wówczas wyciągarka staje się jej niezbędnym wyposażeniem. Z kolei, będzie ona raczej nieprzydatna dla lawet używanych do transportu nowych aut wprost z fabryk producenta.
Najważniejsze jest, aby rama stalowa, stanowiąca najważniejszy element konstrukcji lawety, była zabezpieczona przed korozją. Do tego celu na ogółu wykorzystywany jest cynk hutniczy. Powinna ona posiadać niezawodny system jezdno-hamulcowy.
Powierzchnię lawety mogą stanowić szczebelki, albo wypełnienie z blachy fasolowej. Jej podjazdy powinny być na tyle solidne, aby bez problemu mogły na nie wjechać nawet bardzo ciężkie auta- autokary, TIR-y czy samochody ciężarowe wraz z ładunkiem.
Produkcją lawet samochodowych i samochodów, które pełnią rolę lawet, zajmują się następujące firmy: Wiola, Rejnols, Cymerman, Rydwan, DMC, BRENDERUP, ALKO, KNOTT, Jupiter, Stema, Viki Trans, Atlas itd. Na aukcjach internetowych i poprzez ogłoszenia prasowe można znaleźć ciekawe oferty sprzedaży używanych lawet, wyprodukowanych przez renomowanych producentów. Będą one oczywiście dużo tańsze od nowych, a jeśli dobrze podejdziemy do samego zakupu i odpowiednio sprawdzimy lawetę, możemy nabyć dobry pojazd i nie wydać na niego zbyt dużo.
Zwykle lawety zajmują się holowaniem niesprawnych pojazdów samochodowych. Niemniej jednak, oprócz możliwości holowania powypadkowych, uszkodzony samochodów osobowych, laweta może holować TIR-y, motocykle, czy też auta ciężarowe. Lawety są jednocześnie wykorzystywane do holowania specjalistycznego.
Oczywiście, że nie. Może być ona podpięta do zespołu jezdnego, który jest zdecydowanie najważniejszym elementem całej konstrukcji. Bardzo ważne jest, aby dopasować charakterystykę jego pracy do samej lawety oraz do przewożonych ładunków.
Wyciągarka to swego rodzaju kołowrotek z linką stalową, który wykorzystywany jest do pracy w trudnych warunkach, do których zalicza się wydobywanie pojazdów z rowów, stawianie na koła przewróconych aut osobowych, ciężarowych, TIR i pozostałych pojazdów, np. po dachowaniu.
Najważniejszy przy zakupie lawety jest wybór odpowiedniego jej rodzaju. W zależności od tego, do jakich celów zamierzamy wykorzystywać lawetę, powinniśmy wybrać nieco inny pojazd. Do transportu samochodów powypadkowych warto zainwestować w lawetę wyposażoną w wyciągarkę, która zdecydowanie ułatwi wyciąganie samochodów z rowów, czy przewracanie ich na koła po dachowaniu. Laweta powinna być wykonana z wytrzymałych materiałów, zabezpieczonych przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych, przede wszystkim przed korozją. Czasem warto zastanowić się nad zakupem używanej lawety, jeśli tylko oferta jest korzystna dla kupującego.