Na co zwrócić uwagę, kupując jacht?

Jacht jest niewątpliwie dobrem luksusowym, na którego zakup mogą sobie pozwolić jedynie nieliczni. Koszty zakupu jachtu wysokiej klasy są porównywalne z wybudowaniem domu na przedmieściach. Można jednak taniej kupić wymarzoną łódź, ale będzie ona miała nieco inne parametry, niż nowej generacji jacht. Niektórzy miłośnicy żeglowania podejmują nawet próby samodzielnego budowania jachtów – z różnym niestety skutkiem. Jak dokonać odpowiedniego zakupu i być z niego zadowolonym? Odpowiedzi szukajcie w niniejszym poradniku.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje jachtów

jacht - jak wybrać?

Własny jacht jest marzeniem dla każdej osoby zakochanej w morzu. Niestety, ceny jachtów skutecznie odstraszają od nabycia ich większość potencjalnych klientów. Spełnienie marzenia o jachcie nie jest proste z uwagi na to, że nie należy on do najtańszych urządzeń.

Kupno nowego jachtu pociąga za sobą wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych, a za najlepsze tzw. „superjachty”, przyjdzie nam zapłacić nawet kilka milionów, i to nie złotych, tylko euro. Można jednak nabyć jacht i nie zapożyczyć się w banku do końca życia. Wystarczy w tym celu rozejrzeć się za używanym jachtem. Oferty sprzedaży całkiem dobrych łodzi można znaleźć w magazynach żeglarskich, albo w klubach sportowych.

Jeśli będziemy mieć już upatrzony jacht, który chcielibyśmy kupić, niezależnie od tego, czy będzie on nowy czy używany, powinniśmy gruntownie sprawdzić jego stan techniczny. Z pozoru naprawdę niewielkie usterki mogą czasem zamienić się w poważne awarie, pociągające za sobą wysokie koszty naprawy. Na co zwrócić przy tym uwagę? Otóż, punktem naszego zainteresowania powinny być: fok, grot, pokład, takielunek, pływalność, płetwa mieczowa oraz kadłub i urządzenie sterowe.

Fok, czyli przedni żagiel, najczęściej jest narażony na uszkodzenia, dlatego też trzeba sprawdzić, czy nie są zbyt mocno zużyte jego rogi i lik wolny – tylny brzeg żagla. Szczególnie mocny powinien być róg szotowy. Powinniśmy sprawdzić też, czy stalówka w liku przednim nie jest poskręcana.

Grot, czyli główny żagiel jachtu, powinien charakteryzować się dobrym stanem grotów, tj. falowego, kieszeni na listwy i szwów. Warto upewnić się, czy numer umieszczony na żaglu, świadczący o wieku jachtu, jest taki sam, jak numer na kadłubie i w dowodzie rejestracyjnym.

Każdy zadbany jacht powinien posiadać specjalny pokrowiec, którym przykrywany jest pokład. Dzięki temu nie będzie on odbarwiony, co w przypadku elementów drewnianych może być oznaką gnicia. Patrząc na pokład zwróćmy uwagę na wszelkie pęknięcia. Jeśli jest ich zbyt dużo, lepiej nie decydować się na zakup jachtu.

Takielunek nie może być przetarty, ani zardzewiały. Aby to sprawdzić, możemy przejechać palcami po wantach i fałach. Powinniśmy jednocześnie sprawdzić, czy końce lin nie są wystrzępione i w jakim stanie znajduje się cały osprzęt.

Jacht może mieć wbudowane komory wypornościowe, wpływające na jego pływalność. Jeśli tak jest, powinny posiadać one aktualne atesty. Jacht może być także wyposażony w worki wypornościowe, a wtedy trzeba sprawdzić czy są one twarde, a pasy mocujące je nie są zniszczone. Generalnie, powinno się dać podnieść jacht za każdy z nich. Jeżeli natomiast komory są montowane, należy zobaczyć, czy są one szczelne.

W celu sprawdzenia stanu płetwy mieczowej musimy zobaczyć, czy nie jest ona popękana i uszkodzona. Wszelkie otarcia mogą świadczyć o zbyt gwałtownym wejściu na mieliznę. Zobaczmy także, czy jest ona dopasowana do skrzynki mieczowej i czy zawias nie jest obluzowany. Skrzynka mieczowa powinna być w odpowiedni sposób połączona z resztą kadłuba. W innym przypadku łatwo może ulec wyłamaniu. Wszelkie ślady napraw na jej powierzchni, zawilgocony laminat, mogą świadczyć o naruszeniu oryginalnej struktury laminatu, z czego mogą w późniejszym czasie wyniknąć same problemy. Podczas kontrolowania miecza należy zobaczyć, czy unosi się on lekko i bez zacięć, wskazujących na skrzywienie płetwy. Zły stan fału miecza może z kolei świadczyć o częstej, okresowej potrzebie jego wymiany na nowy.

Podczas sprawdzania stanu kadłuba należy położyć jacht na trawie lub innym, miękkim podłożu i zobaczyć, czy nie widać na jego powierzchni pęknięć lub śladów dokonywanych napraw. O ile rysy mają charakter powierzchniowy, nie będzie problemu z ich zatarciem lub wypełnieniem.

Kontrolując urządzenie sterowe sprawdzajmy, czy na płetwie nie ma spękań i czy jej przednia krawędź nie jest wyszczerbiona. Powinniśmy skontrolować zawiasy, które nie mogą być obluzowane i upewnić się, czy płetwa jest dobrze połączona z rękojeściom steru, czyli rumplem, oraz czy przedłużacz ma pełną ruchomość. Ster nie może mieć luzów. Warto bliżej przyjrzeć się fałom steru.

Kupując jacht powinniśmy sprawdzić jeszcze stan i grubość laminatu. Wszelakie uginania się pokładu lub innych powierzchni będą wskazywać na jego zły stan, niewłaściwą konstrukcję usztywniającą lub zbyt cienki laminat. Laminat o niewielkiej grubości będzie przekładał się na niższą cenę jachtu, ale będzie jednocześnie słabej jakości i niskiej trwałości.

Warto dowiedzieć się, w jakich warunkach był zimowany jacht, jaki zamierzamy kupić. Jeśli był on trzymany na zewnątrz, wówczas jego konstrukcja i laminat mogły ulec zniszczeniu.

Wnętrze jachtu może nie jest ta istotne z punktu widzenia jego konstrukcji, ale dla klienta raczej jest ono ważne. Należy więc wejść do środka i dokładnie obejrzeć chociażby zejściówkę i podłogę pod sztorc klapą, ponieważ te dwa miejsca najczęściej przeciekają w trakcie ulewnych deszczy. Dobrze by było, aby kupując jacht zamknąć i otworzyć wszystkie luki, przyjrzeć się czy nie ma tam śladów wody. Na szczególną uwagę zasługują miejsca, w których zamocowane są jakiekolwiek urządzenia na pokładzie. W tym względzie należy szukać śladów przecieków i napraw. Wszelkie ślady wilgoci, pleśni czy nieprzyjemny zapach wskazują na minusy jachtu. Uważnie należy obejrzeć drewniane elementy jachtu, ponieważ mogą one być zawilgocone. Jeśli sprzedający chce ukryć przed kupującym takie „przykre niespodzianki” będzie malował drewno przeźroczystą farbą zamiast lakieru.

Podczas zakupu jachtu należy sprawdzić dodatkowo instalację wodną, gazową i elektronikę jachtu. Nie bez znaczenia jest wyposażenie ruchome, czyli kapoki, gaśnice, bosak, wiosła i kotwice, które powinien posiadać jacht.

Jeśli już decydujemy się na konkretny jacht, odpalmy jego silnik i pozwólmy mu pochodzić. Źle serwisowany silnik zacznie wkrótce chodzić nierówno, kasłać albo zgaśnie.

Jacht koniecznie powinien posiadać odpowiednią dokumentację, w której zawarte są wszystkie instalacje, wymiany, czy też przekroje. O legalności jachtu świadczy dowód rejestracyjny, dokumenty ubezpieczeniowe, stare umowy kupna-sprzedaży, czy też faktury za zakup.

Najlepiej by było przed zakupem zwodować jacht, abyśmy mieli pewność, że żadna kwestia nie umknie naszej uwadze.

Popularni producenci jachtów i ich produkty

Najlepsze jachty to takie, które są w całości budowane przez stocznie jachtowe, bowiem są one konstruowane w oparciu o projekt, z zachowaniem wszelkich wymagań technologicznych, przy użyciu maszyn i urządzeń, jakie najczęściej są zupełnie niedostępne małym producentom. Są też jachty budowane z gotowych skorup, ale te nie są na ogółu zgodne z projektem, co oznacza, że na przykład nie posiadają wystarczającej ilości komór wypornościowych, mają zbyt mały lub zbyt duży balasy, co może pogorszyć bezpieczeństwo ich użytkowania. Jachty są również budowane przy wykorzystaniu tzw. metody garażowej. Takie łódki budują amatorzy, przez co są one niezgodne z projektem i nie są w nich dopełnione wymagania technologiczne.

Producentami jachtów są następujące stocznie jachtowe: Shafran-Sail, Nortgman, Nautiner Yachts, Mariner Yachts, Argo Yacht, RaporYachts, Rufi- Filiks, Rutkowski, Dalpol Yacht, Delphia Yachts Kot, Cełbot Yachts, Trend 27-A.K. Yacht Service Andrzej Kula, Żaglówka Iława, Eurotech-Jacht, Anel Yacht, Senda Yachts, Dar-Yacht, Solina Yacht, Amiga Yacht, Calipso Yacht, Aquatic Yachts, Janmor stocznia jachtowa, Antila Jacht, Comar Poland, Arca Yacht i Yacht Yard.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

  • Czy zimowanie jachtu „pod chmurką” jest dla niego szkodliwe?

    Tak, ponieważ głównym czynnikiem niszczącym jacht jest woda zamarzająca w szczelinach laminatu, która rozsadza materiał, wpływając na obniżenie jego wytrzymałości. Dodatkowo, na dworze może być dla jachtu zbyt wilgotno, co spowoduje pleśnienie i gnicie drewnianych jego elementów, czy też tapicerki, materacy i żagli.

  • Czy jacht zawsze będzie miał swoją dokumentację?

    Niekoniecznie, bowiem dokumentację posiadają na ogółu tylko jachty budowane w specjalnie do tego celu dostosowanych stoczniach jachtowych. Jachty budowane metodą garażową nie muszą posiadać dokumentacji.

Podsumowanie

Jeśli nie znamy się na jachtach oraz nie wiemy, jakie są ich poszczególne części składowe, najlepiej do zakupu jachtu i kontrolowania go wynająć specjalistę. Wówczas będziemy mieć przynajmniej pewność, że kupujemy jacht dobrej jakości i nikt nas nie oszuka. Specjalistą może być jedynie osoba pływająca na bieżąco i posiadająca własną łódkę.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-11-27 01:31:24, 120