Gokarty nie posiadają mechanizmu różnicowego i z tego względu koła na zakrętach kręcą się z identyczną prędkością obrotową. Napęd jest tutaj przenoszony z wykorzystaniem przekładni łańcuchowej, na oś sztywną, która jest podparta na dwóch bądź trzech łożyskach. W nowych gokartach umieszczone są spojlery, które równocześnie spełniają funkcję zderzaka, a także osłony bocznej. Najczęściej gokarty posiadają pojemność z przedziału 6-125 cm³, a te, wykorzystywane przez zawodowców potrafią osiągnąć prędkość nawet 190 km/h. w normalnych warunkach, pojazdy te poruszają się z prędkością nieprzekraczającą 80 km/h. Pojemność silnika gokartów wykorzystywanych na zawodach, nie powinna przekraczać 125 cm³.
Karting jest szczególnie lubianym sportem we Włoszech, skąd zresztą pochodzi znany producent tych pojazdów – firma TonyKart. Pojazdy przeznaczone dla amatorów, którymi przejechać się można kosztem kilkudziesięciu złotych, rozpędzają się do 35 km/h. Podczas poruszania się takim gokartem należy bardzo uważać – są one narażone na każdy poślizg, a wtedy pojazd traci prędkość. Nie ma zatem mowy, by takim amatorskim gokartem wchodzić w ostre zakręty z maksymalną prędkością. Twój gokart obróci się wokół swojej osi, a następnie stanie w miejscu.
Podczas dokonywania zakupu gokarta warto jest zwrócić uwagę na opony, szczególnie jeśli kupujecie używanego gokarta. Opony nie powinny być mocno zużyte, bo w takim przypadku nie ma możliwości, by wasz gokart jeździł szybko. Zniszczone opony nie dają możliwości wchodzenia w poślizgi, a na zakrętach będziecie mieć bardzo duże problemy z utrzymaniem odpowiedniego toru ruchu. Jeśli finanse nie pozwalają na zakup nowego gokarta, to starajcie się przynajmniej wybrać taki pojazd, który posiada bardzo dobre przednie, a tylko nieco gorsze tylnie opony. Oczywiście korzystając z takiego pojazdu nie macie szans na wygrywanie wyścigów, ale zawsze można pojeździć dla przyjemności.
Póki co, najczęściej z gokartów korzystamy na specjalnie przygotowanych ku temu torach. Nie posiadamy własnego gokarta, lecz go wypożyczamy. Gokarty w wypożyczalniach najczęściej wyposażone są w czterosuwowe silniki o mocy do 10 PS. Gokarty te posiadają umocnioną ramę, solidne zderzaki oraz opony wykonane z twardej mieszanki. Wykonano je myśląc o zapewnieniu bezpieczeństwa korzystającym, którzy nie posiadają doświadczenia. Myśląc poważnie o zakupie gokarta na potrzeby zabawy, warto jest brać pod uwagę właśnie takie pojazdy.
Trzy ważne grupy gokartów, które są godne polecenia to RK Kubica, Easykart oraz Rental. Największe zainteresowanie w ostatnich miesiącach wzbudza marka RK Kubica, która stworzona została przez najlepszego polskiego kierowcę – Roberta Kubicę. Gokarty są efektem współpracy doświadczonego kierowcy z konstruktorami Birela. Gama tych gokartów cechuje się doskonałą jakością opartą na korzystaniu z wyłącznie najlepszych części składowych. Dodatkowo, gokarty te cechują się bardzo atrakcyjnym wzornictwem. Rama RK wykonana jest z rur 30mm. Pozwala to na dopasowanie rur do różnego rodzaju torów, a także przeróżnych opon. Według specjalistów, marka jest jedną z najciekawszych oferty jakie pojawiły się w 2010 roku. Modele amatorskie takich gokartów sprzedawane są w cenie od 1500 euro. Sprzęt przeznaczony dla profesjonalisty to już nawet 3600 euro.
Druga z wymienionych grup gokartów to pojazdy przeznaczone dla osób w różnym przedziale wiekowym. Gama Easykart posiada modele nawet dla zawodników w wieku 6 lat, ale również i dla zawodników dorosłych. Dla najmłodszych kierowców przeznaczony jest model 50, a dla dorosłych, powyżej 15 roku życia, będzie to model 125. Modele te powstały mając na celu stworzenie pojazdu za niższą cenę oraz mniejsze koszty eksploatacji. Z tego względu gokarty pochodzące z gamy Easykart sprzedawane są ze wszystkimi akcesoriami, a także oponami. Dużym plusem tych gokartów jest zastosowanie serii akcesoriów Freeline.
Trzecia grupa, czyli Gokarty Rental, to już pojazdy przeznaczone dla profesjonalistów. Gokarty te wyposażone są w silnik Honda GX200 lub Honda GX270 i są przygotowane do jazdy, dzięki posiadaniu w zestawie wszystkich niezbędnych akcesoriów. Gokart z silnikiem GX200 to koszt około 3 tysięcy Euro. Natomiast wersja z silnikiem GX270, to jeszcze więcej, bo 3200 Euro. Wersję bez silnika oraz opon, kupić można w cenie od 2700 Euro.
Kierowca powinien posiadać buty, które sięgają za kostkę, kombinezon zbudowany ze specjalnego materiału, który jest odporny na rozerwania, a także rękawic, dzięki którym nie ma problemów z trzymaniem kierownicy. Konieczne jest również posiadanie kasku z homologacją, oraz kamizelki, która chroni żebra przed wielce prawdopodobnymi odbiciami. Niestety, ale podczas poruszania się gokartami, prawdopodobieństwo niewielkich obrażeń jest duże, szczególnie w przypadku niedoświadczonych kierowców.
Tory kartingowe posiadają już w zasadzie wszystkie większe miasta. Najczęściej takie tory powstają w miejscach pobliskich hipermarketom oraz wszędzie tam, gdzie pojawia się wielu ludzi, a istnieją warunku do zorganizowania toru. Na chwilę obecną, najnowocześniejszy tor kartingowy w Polsce znajduje się w Warszawie. Otwarty został w ramach galerii handlowej Bluecity, która postarała się zapewnić swoim klientom bezpieczną rozrywkę. 10 minut korzystania z toru to koszt 40 zł. Za takie pieniądze pokonać można około 20 okrążeń.
Zgodnie z polskim kodeksem drogowym gokart jest rowerem, tak więc nie jest wymagane prawo jazdy do tego, by można było z niego korzystać. Kierowca musi posiadać jedynie kartę rowerową. Pamiętać jednak należy o możliwościach gokarta. Pojazd ten może wyrządzić wiele szkód, jeśli potrącicie nim przypadkową osobę. Należy zatem zachować maksimum uwagi, a młodzi ludzie korzystający z gokartów zawsze powinni to robić pod opieką dorosłego opiekuna. Dorosły człowiek, który porusza się gokartem nie jest zobowiązany do posiadania jakiegokolwiek dokumentu uprawiającego do kierowania pojazdem.
Gokarty zyskują coraz większe zainteresowanie. Problemem jest jednak fakt, że do gokartów dostęp otrzymują coraz młodsze osoby. Kupując taki pojazd dla młodego człowieka powinno się pamiętać o niewielkiej mocy, tak by osiągana prędkość była niewielka. Dużo większe pole do popisu mają profesjonaliści. Mogą wybierać pośród wielu modeli nowoczesnych gokartów, z silnikami o bardzo wysokiej mocy.