Klimatyzacja samochodowa generalnie spełnia dwa zadania, a mianowicie obniża temperaturę we wnętrzu pojazdu w czasie upalnej pogody, a z drugiej strony osusza powietrze, co nie dla każdego pasażera czy kierowcy jest wskazane.
We współczesnych samochodach stosowane są dwa podstawowe typy klimatyzacji – urządzenia manualne i automatyczne. Jeśli samochód wyposażony jest w klimatyzację automatyczną, kierowca lub pasażer może ustawić pożądaną we wnętrzu samochodu temperaturę, korzystając ze specjalnego panelu sterującego. Ma również możliwość włączenia klimatyzacji na pracę w trybie AUTO, czyli automatycznym, wówczas urządzenie dobiera temperaturę według własnych schematów. Automatyczna klimatyzacja ma to do siebie, że pozwala na utrzymanie zadanej temperatury, bez względu na warunki zewnętrzne. Z kolei, jeśli pojazd bazuje na klimatyzacji ręcznej, wówczas należy włączyć przycisk uruchamiający urządzenie i podnosić lub obniżać temperaturę, korzystając z regulatora ogrzewania systemu wentylacji auta. W momencie, gdy jest zimno zwiększamy ogrzewanie, a jeśli robi się zbyt gorąco, należy przesunąć regulator w kierunku minimum.
Kierowcy w przeważającej części nie zdają sobie sprawy z faktu, że klimatyzacja w samochodach powinna być użytkowana cały czas, niezależnie od pory roku, a więc także zimą czy jesienią, kiedy chłodny powiew powietrza w aucie nie jest bynajmniej pożądany. Niemniej jednak, klimatyzacja znakomicie osusza powietrze, a więc do wnętrza pojazdu nie dostaje się wilgoć. Osuszone powietrze wpływa na poprawę warunków jazdy w trakcie opadów, lub też przy sporej wilgotności powietrza. Efektem jej używania jest brak problemu parujących szyb.
Jeśli klimatyzacja w samochodach pracuje w trybie ciągłym, chroni to sprężarkę przed przedwczesnym zużyciem i kosztownymi naprawami. W czasie pracy krąży w układzie klimatyzacji czynnik chłodniczy i rozprowadza olej, dzięki czemu poszczególne części sprężarki są dobrze naoliwione. W przypadku, gdy klimatyzacja nie działa, olej osadza się w jej różny częściach. Po włączeniu klimatyzacji, przez czas potrzebny do rozmieszenia oleju w czynniku chłodzącym i rozprowadzeniu po całym układzie, sprężarka pracuje z niewłaściwym smarowaniem, w wyniku czego może nastąpić jej awaria. Przerwa w używaniu klimatyzacji nie powinna być dłuższa niż tydzień, nawet zimą.
Nowoczesne klimatyzacje samochodowe są techniczne zabezpieczone przed pracą w warunkach nieodpowiednich, dlatego też system sterowania zabezpiecza klimatyzację w takim przypadku i wyłącza ją.
Na ogółu przyczyną nieprawidłowego funkcjonowania klimatyzacji w samochodach są różnorodne uszkodzenia mechaniczne jej poszczególnych części składowych, złe działanie instalacji elektrycznej, utrudniony przepływ powietrza wywołany zabrudzeniem filtra kabinowego, skraplacza lub parownika. Diagnoza usterki klimatyzacji nie jest prosta i zwykle nie można jej dokonać samodzielnie, ponieważ wymaga to użycia odpowiedniego sprzętu.
Dodatkowo, co roku w klimatyzacji należy wymienić filtr kabinowy, ponieważ jest on po takim czasie mocno zabrudzony i przestaje realizować swoją funkcję, a mianowicie oczyszczać powietrze nawiewane do wnętrza pojazdu z kurzu, pyłków roślin, zarodników, grzybów itp. Jeśli filtr jest zanieczyszczony, to zwiększeniu ulega obciążenie silnika dmuchawy, co z kolei prowadzi do jego przegrzania i uszkodzenia.
Regularnie należy również kontrolować, czy krople wody, jakie spływają z parownika, wydostają się na zewnątrz samochodu. Nie powinno mieć to miejsca.
Każda klimatyzacja ma szereg elementów sterujących jej pracą. Należą do nich czujniki ciśnienia i temperatury. Jeśli zostaną one uszkodzone, lub też niewłaściwie zostanie połączona instalacja elektryczna z klimatyzacją, może to przyczynić się do zatrzymania jej działania lub poważnych, niezmiernie kosztownych awarii. Z tego względu należy uzupełniać olej w układzie klimatyzacji, aby zapewnić należyte smarowanie sprężarki, która poza wszystkim jest zdecydowanie najdroższym elementem klimatyzacji samochodowej.
Tak jak zostało powiedziane, niegdyś klimatyzacja była bonusem w wyposażeniu samochodu. Dziś w większości przypadków znajduje się ona na standardowym wyposażeniu auta. Nawet stosunkowo tanie, małe auta mogą być wyposażone w klimatyzację fabrycznie. Jeśli więc chodzi o producentów klimatyzacji samochodowej, to trudno w tym względzie wskazać konkretne firmy. Są to producenci współpracujący z wielkimi koncernami samochodowymi, które tworzą dla nich jedynie układy klimatyzacyjne, czyli pewne podzespoły.
Istnieje też możliwość założenia klimatyzacji w samochodzie, który nie jest fabrycznie w nią wyposażony. Koszt założenia klimatyzacji wynosi około 800-1000 zł, w zależności od samochodu.
Najczęściej powodem takiej sytuacji jest wyciek czynnika chłodniczego z układu klimatyzacji. Jeśli ilość owego czynnika zmniejszy się o połowę, wówczas klimatyzacja zaprzestaje schładzać wnętrze pojazdu.
Coroczny serwis klimatyzacji pociąga za sobą wydatek rzędu około 200 zł. Naprawa jednak uszkodzonej sprężarki, wywołana brakiem regularnej kontroli układu klimatyzacji, kosztuje nawet 10 razy więcej. Nie warto więc zaniedbywać okresowych kontroli serwisowych klimatyzacji samochodowej.
W pewnym stopniu może być szkodliwa, ponieważ osusza ona powietrze, co prowadzi do wysychania śluzówek. Dodatkowo, zbyt niska temperatura we wnętrzu pojazdu w czasie letnich upałów, prowadzi do przeziębień.
Ponieważ w profesjonalnym punkcie serwisowym można sprawdzić szczelność układu klimatyzacyjnego, zagwarantować mu smarowanie kompresora i sprężarki oraz wykryć ewentualne wycieki wody, które mogą spowodować poważne uszkodzenia.
Oczywiście. Bakterie, grzyby, zarodniki, pyłki czy drobnoustroje osadzają się w parowniku i mogą one wywołać niemiłe zapachy, a na dodatek doprowadzić do powstania alergii u kierowcy i pasażerów. Regularna dezynfekcja niszczy wszelkie zanieczyszczenia w parowniku.
Tak, jeśli w samochodzie jest za gorąco, kierowca szybciej się męczy, spada jego zdolność koncentracji, zwiększa się więc ryzyko wypadku. Jednocześnie, kierowca w upale ma wydłużony czas reakcji na sytuacje nagłe. Dzięki klimatyzacji sytuacje te nie mają miejsca.
Tak, wzrost zużycia może sięgnąć nawet 10%. Zależy on od typu zainstalowanego w samochodzie układu klimatyzacji, ale nie tylko. Zwiększone zużycie paliwa może być spowodowane złym stanem technicznym pojazdu, temperaturą zewnętrzną i stylem jazdy kierowcy. Nie bez znaczenia jest sprawność samej klimatyzacji. Im jest wyższa, tym mniejsze będzie zużycie paliwa.
Bardzo rzadko dochodzi do samoistnego uszkodzenia klimatyzacji. Najczęściej ulega ona uszkodzeniu w czasie małej i wydawało by się całkowicie niegroźnej kolizji, w takcie której awarii ulega chłodnica klimatyzatora. Zepsuć może się także kompresor czy same przewody w układzie klimatyzacji. Przyczyną uszkodzeń może być rozbiórka klimatyzatora, na przykład na potrzeby wykonania napraw blacharsko-lakierniczych lub przy remoncie silnika. Powodem awarii klimatyzacji może być jej niewłaściwe użytkowanie i brak regularnej wymiany poszczególnych jej elementów.
Dzięki klimatyzacji samochodowej nawet w czasie największych upałów możemy cieszyć się przyjemną temperaturą we wnętrzu auta. Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że klimatyzacja musi być użytkowana o każdej porze roku, nie tylko latem, ponieważ nieużywana – ulega awariom. Wykorzystywanie klimatyzacji zimą pozwala uniknąć problemu parowania szyb i ogrzać powietrze we wnętrzu samochodu. Używając klimatyzację należy mieć zamknięte okna w samochodzie, ponieważ tylko w zamkniętym obiegu klimatyzacja da nam dokładnie taką temperaturę, jaką jej zadaliśmy.