Trzeba wiedzieć, że żarówki do samochodu mające niebieską bańkę na ogółu świecą gorzej niż te, które wykonano z przezroczystego, niezabarwionego szkła. U renomowanych producentów żarówek samochodowych możemy kupić żarówki z lekko zabarwioną bańką, które bardzo dobrze będą udawać światło ksenonowe. Dają one światło rozpoznawane przez człowieka jako lekko niebieskie, mniej żółte od światła emitowanego przez zwyczajne żarówki. Warto jednak przy tym podkreślić, że nawet nader delikatny, niebieski filtr pochłania znaczącą część światła, dlatego też przy produkcji żarówka musi być wyposażona w żarnik świecący jaśniej, aby straty te zostały zrekompensowane. Niestety, ale jaśniej świecący żarnik będzie miał równocześnie krótszą żywotność. Dlatego też kupując lekko niebieskawą żarówkę musimy być przygotowani na to, że będzie ona świeciła tak samo jak zwykła, ale będzie droższa i szybciej przyjdzie nam ją wymienić.
Nie należy kupować żarówek z ciemnoniebieską bańką, ponieważ daje ona nawet do 3-krotnie mniej światła, niż przewidują polskie normy. Na dodatek, takie żarówki mają wysoki pobór prądu. Tak samo nie zaleca się kupowania żarówek samochodowych opatrzonych napisem „xenon” lub skrótem „H.I.D.”. Nie mają one nic wspólnego z lampą ksenonową. W żarówkach takich znajduje się co najwyżej domieszka ksenonu i kosztują one dosyć sporo. Prawdziwe lampy ksenonowe nie mają żarnika, zasilane są wyższym napięciem i nie będą pasować do zwykłego reflektora. Lepiej więc ich mnie kupować. Żarówki tego typu oświetlają pole widzenia zbyt słabo i w niewłaściwą stronę, dlatego też łatwo może dojść do wypadku.
Dobre żarówki powodują zwiększenie skutecznego zasięgu reflektorów. Mają one przewoltowany żarnik, ale szybko się wypalają. W autach, w których żarówki bardzo często ulegają przepaleniu, warto użyć żarówek zaprojektowanych do jazdy dziennej.
Kluczową częścią składową każdej żarówki, nie tylko żarówki do samochodu, jest żarnik. Jeśli jest on dobrej jakości to jego odpowiedni kształt i wymiar pozwala na właściwe oświetlenie drogi przez cały czas eksploatacji. Taka żarówka nie spowoduje również oślepienie kierowców, którzy jadą z naprzeciwka.
Ważne jest, aby w żarówce zastosowano filtr UV, ponieważ skutecznie zapobiega on matowieniu odbłyśnika i szkła reflektora. Jest to bardzo ważna cecha żarówek samochodowych, ponieważ w wyniku oddziaływania na reflektor promieniu UV dochodzi do jego nieodwracalnego uszkodzenia, co pogarsza jakość świecenia nawet do 30% w czasie jednego roku. Co ciekawe, producenci wielu samochodów zastrzegają, że odbiorą gwarancję właścicielowi samochodu, jeśli ten będzie używał żarówek bez filtra UV w reflektorach poliwęglanowych.
Najlepsze żarówki do samochodów pobierają minimalną ilość prądu, świecąc przy tym mocno, odwrotnie niż żarówki złej jakości. Trwałość żarówek samochodowych uzależniona jest od czynników zewnętrznych, do których zalicza się stan instalacji elektrycznej w samochodzie. Im większe będzie napięcie i im częściej będą występować wysokie skoki napięcia, tym szybciej nastąpi przepalenie się żarówek. Wpływ na żywotność żarówek ma także ich własna odporność na wibracje i wstrząsy, a niestety nasze drogi nie sprzyjają równej, stabilnej jeździe.
Wyróżniamy kilka typów żarówek do samochodu. Pierwszym z nich jest żarówka H3, której cechą charakterystyczną jest jej przewód połączeniowy. Żarnik ułożony jest w poprzek i najczęściej żarówki te są stosowane do reflektorów przeciwmgłowych. Czasem ten typ żarówki halogenowej można również spotkać w światłach drogowych. Żarówka H7 ma jeden żarnik i została wprowadzona do użycia w 1995 roku. Wyróżnia się dosyć specyficznym rozkładem światła i ma bardzo dobrą wydajność wynoszącą około 1500 lm. Jest ona jednak nietrwała, ponieważ wystarczy na 330-550 godzin świecenia, a typowa żarówka „plus 50%” zaledwie na 100-300 godzin świecenia.
Mamy także żarówki H4, które są stosowane od lat. Są to żarówki halogenowe wyposażone w dwa żarniki, obsługujące światła drogowe i mijania. Mają wydajność świetlną na poziomie 1000 lumenów, a ich trwałość zależna jest od warunków pracy. Starczają na około 350-700 godzin pracy. Udoskonaloną wersją żarówki H7 jest żarówka HB4. Ma ona bardzo dobry rozkład światła, a także precyzyjne ułożenie w reflektorze i dobre uszczelnienie, a to za sprawą bagnetu z wtyczką. Nie jest ona zbyt popularnie stosowana. Żarówka H1 z kolei posiada jeden żarnik i wykorzystywana jest w światłach drogowych i mijania. Jej wydajność wynosi 1550 lumenów, a żywotność standardowej żarówki tego typu to 330-550 godzin. Jeśli chodzi o trwałość żarówki H1 o zwiększonej wydajności, to jest ona nawet o połowę mniejsza. Ciekawą odmianą żarówek samochodowych jest lampa wyładowcza, która stanowi źródło światła w tzw. „ksenonach”. Ma ona niewielki pobór prądu, na poziomie 35 W, a produkuje przy tym aż 3000 lumenów, czyli około 2-3 razy więcej niż w przypadku dobrej żarówki halogenowej. Jej trwałość wynosi około 3000 godzin. Wadą lampy wyładowczej jest cena, ponieważ można ją kupić od 300 zł wzwyż. Drogie są również same reflektory i ich osprzęt.
W swoim asortymencie różnorodne typy żarówek samochodowych mają takie renomowane firmy, jak: AuLite, Farenheit, Hella, Jacky, Kingwood, Narva, Oem-Light, Osram, Philips, Phoenix, Srl, Tunsgram i Xtec.
Otóż, możliwe jest to od strony komory silnikowej, choć trzeba przyznać, że w nowszych samochodach jest to czasem utrudnione przez zastosowane osłony. Należy je więc przed wymianą żarówki wymontować.
Na pierwszy rzut oka można tylko określić, że lepsze będą żarówki o bańce przezroczystej, od tych, które mają bańkę niebieską. Inne parametry należy już sprawdzić w użytkowaniu, nie da się ich przetestować w chwili zakupu żarówki. Najlepiej wybierać produkty renomowanych producentów, ponieważ będziemy mieli pewność, że kupujemy żarówkę wykonaną z należytą precyzją, trwałą i bezpieczną.
Tak, jest to najlepsze wyjście z sytuacji, ponieważ siła świecenia żarówek maleje bardzo szybko, a żarówki mają również ograniczoną trwałość określaną w godzinach pracy. Jeśli przepaleniu uległa jedna z żarówek, jest duże prawdopodobieństwo, że niebawem przepali się także druga.
Żarówki samochodowe najlepiej wymieniać w warsztacie, jeśli są one nietypowe, albo utrudniony jest do nich dostęp poprzez zastosowane w aucie różnorodne maskownice. W innych przypadkach można spokojnie samodzielnie wymienić żarówki. Warto kupować żarówki renomowanych firm, bowiem mają one wysoką trwałość i żywotność.