Jak wybrać wzmacniacz samochodowy?

W skład zaawansowanych zestawów car audio najczęściej obok radioodtwarzacza i odpowiednich głośników, wchodzi wzmacniacz, który pozwala na uzyskanie większego natężenia i jakości dźwięku w samochodzie. Kupując wzmacniacz samochodowy zwykle klienci mają spory problem, a to z uwagi na fakt, że w sklepach ze sprzętem car audio istnieje bardzo szeroki wybór tego typu urządzeń. Wybierając wzmacniacz samochodowy powinniśmy zapoznać się z jego parametrami i dostosować je do własnych wymagań. Nie bez znaczenia pozostaje budżet, jaki mamy przeznaczony na wzmacniacz samochodowy. Warto zapoznać się z fachową terminologią, aby czytając specyfikację poszczególnych modeli wzmacniaczy mieć jakiekolwiek pojęcie o cechach wzmacniaczy.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje wzmacniaczy samochodowych

wzmacniacze samochodowe - jak wybrać?

Podstawową rolą, jaką spełnia wzmacniacz samochodowy, jest przetwarzanie sygnału niskiego poziomu do równego sygnału wysokiego poziomu. Na ogółu, wzmacniacze posiadają moc od około 20 Wat na kanał do tysiąca watów na kanał. Wzmacniacz może być wyposażony w jeden kanał, a najlepsze urządzenia posiadają nawet osiem kanałów. Najbardziej popularne są wzmacniacze mocy dwu i czterokanałowe, choć uznaniem cieszy się także monofoniczny wzmacniacz do subwoofera, który w wielu przypadkach budowania profesjonalnego zestawu car audio, okazuje się być wprost niezbędny.

Wzmacniacz samochodowy posiada wiele cech charakterystycznych dla tego typu urządzenia. Należą do nich: wbudowane aktywne zwrotnice, korektory dźwięku, przetwarzające sygnał i wejścia poziomu audio. Kupując wzmacniacz na pewno trzeba przyjrzeć się prezentowanej przez niego mocy znamionowej. Nie wszystkie moce znamionowe określone w specyfikacjach różnych wzmacniaczy będą sobie równe. Producenci niskiej jakości wzmacniaczy samochodowych stosują niezbyt etyczne chwyty marketingowe, zawyżając moc znamionową swoich produktów. W rzeczywistości jednak wzmacniacze te są znacznie słabsze od tych, produkowanych przez firmy znane i cenione na rynku. Jedyną prawdziwą miarą mocy wzmacniacza jest jego moc ciągła znamionowa określana jako RMS.

Bardzo istotną kwestią przy wyborze wzmacniacza samochodowego jest jego jakość. Ogólnie dobry znak jakości jest taki, że gdy waga rośnie to wzrasta równocześnie moc RMS.

O jakości wzmacniacza świadczy wielkość użytych bezpieczników. Prawdziwy wzmacniacz nie używa bezpieczników o wartości 10 A, ale np. 40 A lub wyższych. Kupując sprzęt miejmy na uwadze reputację marki, za którą najczęściej stoi wysoka jakość urządzenia.

Do najważniejszych cech wzmacniaczy samochodowych zalicza się: mostkowanie, kanały, klasę, wtyczki, zwrotnicę, zniekształcenia, wydajność, moc wyjściową, zasilacz, wejście i wyjście wzmacniacza, oraz output mode.

Mostkowanie, nazywane z języka angielskiego Bridgeable, jest cechą pozwalającą na swobodne połączenie kilku kanałów w jeden, który będzie charakteryzował się większą mocą wyjściową. Na ogółu mostkowanie wykorzystuje się do napędzania subwoofera, ale można je również użyć do dowolnego typu głośnika.

Kanały, inaczej Channels, określają elastyczność instalacji. Zasadniczo, im więcej wzmacniacz posiada kanałów, tym większa będzie jego elastyczność instalacji. Mówiąc prostym językiem, im więcej wyjść tym lepiej dla użytkownika, ponieważ w przyszłości nie będzie problemu w rozbudowaniu naszego systemu car audio.

Klasa, nazywana Class, jest cechą odnoszącą się do klasy działania wzmacniacza. Wyróżnia się wiele klas, ale do tych najczęściej spotykanych zalicza się klasy A, A/B i D. Warto przy tym dodać, że wzmacniacze zaliczane do klasy działania A pobierają najmniej energii, przedłużając swój czas działania na wyłączonym silniku. Mają one też lepszą jakość dźwięku w porównaniu z wzmacniaczami A/B. Bardzo rzadko spotyka się je jednak w instalacjach car audio. Wzmacniacze klasy A/B odznaczają się wyższą skutecznością od klasy A. Być może z uwagi na to są one najbardziej popularne we wszelkich instalacjach. Prawie wszystkie wzmacniacze samochodowe dostępne na polskim i zagranicznym rynku zaliczane są do klasy A/B. Ostatnia ze wspominanych klas, klasa D jest zarezerwowana dla bardzo mocnych wzmacniaczy, które napędzają subwoofer i mogą dotrzeć do progu wydajności wynoszącego mniej więcej 80%. Cechą charakterystyczną wzmacniaczy klasy D jest to, że im są mniejszych rozmiarów, tym są bardziej zaawansowane technologicznie i wytwarzają mniej ciepła, niż wzmacniacze zaliczane do innych klas.

Wzmacniacze mogą odznaczać się różnymi wtyczkami, czyli mogą mieć inne connectors. Jest to rodzaj łącznika pomiędzy wyjściem sygnału audio, pochodzącego np. z radia, a wzmacniaczem mocy. Najbardziej znanym jest pas terminalu śrub i jest to seria różnych wtyczek, które przykręcane są na śruby. Mogą one zostać usunięte i zastąpione innymi bez uszkodzenia samego wzmacniacza.

Zwrotnia, określana często jako filtr, może być przydatna w systemie car audio, ale tylko wtedy, gdy zainstalowano w nim wiele głośników. Potrzebują one konkretnej częstotliwości do dobrej pracy, a jedynie zwrotnica, oddziałująca tylko na jeden kanał, właściwie dzieli częstotliwość.

Zniekształcenia wzmacniacza określane są jako Distortion, albo przy użyciu skrótu T.H.D. Są one miarą wielkości zmiany sygnału danego na wejściu przez wzmacniacz. Liczby poniżej 0,1% są tu bez znaczenia, ponieważ nie są one słyszalne przez człowieka. Zwykle liczba ta może być w okolicy 3% i również nie będziemy mogli jej wyłapać. Wysokiej jakości wzmacniacz będzie miał zniekształcenia na poziomie 0,1%.

Kupując wzmacniacz samochodowy powinna nas zainteresować jego wydajność, czyli stosunek wejścia mocy do mocy wyjściowej. Czyli mocy od baterii do głośników. Jeśli wzmacniacz ma moc 100 wat i wydajność 50%, bierze 200 watów mocy od baterii, to przetwarza 100 watów mocy dla głośników. Pozostałe 100 watów mocy jest niestety marnowane jako ciepło wydzielające się podczas pracy wzmacniacza. Im wyższa będzie wydajność wzmacniacza tym oczywiście lepiej.

Moc wyjściowa wzmacniacza określa produkcję mocy, jaka powinna mieścić się w czterech omach. Moc ta obejmuje wszystkie kanały skierowane od dwudziestu do dwudziestu tysięcy herców.

Zasilacz wzmacniacza, może być zaliczany do typu IC chip lub MOSFET. Ic chip pozwala na wytworzenie mocy około dwudziestu watów na kanał, zaś MOSFET jest wspólnym projektowaniem i ma dźwięk o wiele bardziej wygładzony niż chipowe projektowanie.

Wejście i wyjście wzmacniacza to komplet Jacków, które przyjmują albo przekazują niski poziom pre-amp z źródła lub procesora, bądź do innego wzmacniacza lub procesora.

Output Mode jest cechą dostępną pod różnymi nazwami, niemniej jednak każdorazowo jest to zdolność wzmacniacza do produkowania sygnału stereo lub napędzania np. głośnika subwooferowego (bądź kanału centralnego) z tylko dwóch kanałów wzmacniacza.

Godnym polecenia typem wzmacniacza samochodowego jest wzmacniacz rurkowy, tzw. Tube Amplifiers, który jest jednym z najdroższych dostępnych na rynku urządzeń. W swojej budowie nie ma części takich jak rurki próżniowe. Uzyskiwany dzięki niemu dźwięk jest specyficzny, określa się go jako ciepły dźwięk.

Popularni producenci wzmacniaczy samochodowych i ich produkty

Dostępne na polskim rynku wzmacniacze samochodowe są produkowane przez takie firmy jak: DLS, Hifonics, Crunch, JBL i Rockford Fosgate. Każdy z nich różni się pomiędzy sobą jakością, co wpływa oczywiście wydatnie na jego cenę.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

  • Ile kosztuje wzmacniacz?

    Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, a podanie choćby widełek cenowych w tym zakresie jest niemiarodajne. Najprostsze i najsłabsze zarazem wzmacniacze można kupić już za około 100-200 zł, ale za najdroższe modele przyjdzie nam zapłacić o wiele więcej. Wszystko uzależnione jest od ich jakości.

  • Czy lekki wzmacniacz będzie dobry jakościowo?

    Niestety, nie. Wraz z wagą wzmacniacza wzrasta równocześnie moc znamionowa ciągła urządzenia. Dlatego też, im lżejszy będzie wzmacniacz, tym gorsza będzie z reguły jego jakość wzmacnianego dźwięku, pomimo, iż producent może zapewniać w specyfikacji o wysokiej mocy znamionowej. Wzmacniacze posiadające dużą moc zawsze będą większe, niż słabsze urządzenia.

  • Dlaczego dobry wzmacniacz o dużej mocy musi mieć zawsze spore gabaryty?

    Dlatego, że wzmacniacz dużej mocy zawsze emituje dużą ilość ciepła, która musi być w jakiś sposób odprowadzana. Zapewnia to duża obudowa wzmacniacza, choć najnowsze wzmacniacze wprowadzane na rynek przeczą nieco tej regule. Są to jednak urządzenia bardzo drogie.

Podsumowanie

Jeśli nie jesteśmy pewni, jaki wzmacniacz samochodowy będzie najlepszy do naszego zestawu car audio, powinniśmy poradzić się w tej kwestii specjalistów. Na ogółu, dla osób niezdecydowanych, które nie mają wysokich wymagań w stosunku do jakości brzemienia muzyki w samochodzie, poleca się wybór prostego, taniego wzmacniacza samochodowego.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-11-27 01:45:27, 120