Na rynku specjalistycznych maszyn prym wiedzie japońska technika, ponieważ łączy ona niezawodność z nowoczesnością i użytecznością. Wózki widłowe wyprodukowane w Japonii są zwykle wykonane z wielką uwagą i dokładnością, dzięki czemu każdy ich element składowy ma dłuższą żywotność. Japończycy nie zapominają przy konstruowaniu swoich maszyn o kierowcy wózka, starają się więc w sposób ergonomiczny rozmieszczać jego elementy sterujące, przez co kierowca ma możliwość w sposób optymalny eksploatować sprzęt.
Jeśli klient nie jest do końca przekonany o tym, jaki wózek widłowy wybrać, wiele firm pozwala na wynajem maszyny, aby klient mógł sprawdzić, czy dany model rzeczywiście będzie spełniał w praktyce jego oczekiwania.
Wyróżniamy wózki widłowe standardowe, które najczęściej można zobaczyć w magazynach, jak również wózki boczne, tzw. sztaplarki idealne do przenoszenia podłużnych elementów; oraz wózki terenowe, które potrafią pokonać niemalże wszystkie przeszkody, jakie pojawiają się na ich drodze.
Wózki widłowe mogą być wyposażone w specjalne podesty ruchome, czyli podnośniki o odpowiedniej konstrukcji, które mogą unieść operatora nawet na wysokość paru pięter. Istnieją trzy podstawowe rodzaje podestów – podesty nożycowe stosowane głównie na przeróżnych budowach; podesty ramieniowe znajdujące użytek przede wszystkim na robotach montażowych, wymagających człowieka w specyficznym punkcie na wysokości; oraz podesty teleskopowe, które są przeznaczone do użytkowania na największych możliwych wysokościach.
Współczesne wózki widłowe są na ogółu maszynami elektrycznymi bądź też posiadają silnik spalinowy. Wyróżniamy wózki widłowe z silnikami prądu stałego, czyli DC, oraz z silnikami prądu zmiennego, czyli AC. Największą popularnością cieszą się wózki typu AC, bowiem z doświadczenia wiadomo już, że zastosowanie technologii prądu zmiennego wpływa na zwiększenie efektywności pracy urządzenia i to nawet o kilkanaście procent. Jednocześnie, zmniejszeniu ulega zużycie energii, a w konsekwencji wydłuża się żywotność maszyny.
Wybierając wózek widłowy należy zwrócić uwagę na jego zabezpieczenia przed uszkodzeniem w czasie pracy w trudnych warunkach. Dodatkowo, jego układy hydrauliczne powinny być w sposób systematyczny monitorowane przez komputery. Dzięki temu bowiem można obniżyć koszty eksploatacji i wydłużyć żywotność maszyny.
Do dodatkowych systemów usprawniających pracę wózków widłowych, zalicza się system aktywnej kontroli pracy, zapewniający automatyczny nadzór nad temperaturą pracy silnika oraz jednostki sterującej funkcjami roboczymi, co praktycznie uniemożliwia przegrzanie wózka. W chwili wzrostu temperatury w sposób automatyczny następuje ograniczenie osiągów maszyny, na przykład zmniejszona zostaje maksymalna prędkość, z jaką wózek może się poruszać. Systemy tego rodzaju czuwają też nad optymalnym wykorzystaniem energii baterii. Istnieje również kontroler prądu zmiennego, który w zależności od aktualnych parametrów eksploatacji wózka i jego obciążenia, uruchamia stosowny program pracy.
Najnowsze wózki mają wydłużoną żywotność baterii, warto zwrócić uwagę, jak długo wózek może pracować na jednej baterii. Jednocześnie, w maszynach tego typu wciąż wzrasta maksymalny udźwig. Należy go dobrać wedle własnych potrzeb.
Ciekawym typem wózków widłowych są maszyny łączące w sobie cechy maszyn spalinowych z elektrycznymi. Ich podstawową cechą jest połączenie spalinowo-elektrycznego napędu, w technologii hybrydowej. Silniki na olej napędowy lub gaz (LPG) współpracują ściśle z generatorami prądu zmiennego. Zadaniem tego rozwiązania jest ograniczenie zużycia paliwa. W takich wózkach należy sprawdzić, jakie są możliwości programowania pracy. Powinno dać się ustawić przyspieszenie, prędkość i efektywność hamowania w wózku widłowym, według konkretnego obciążenia, jakie wynika z charakteru wykonywanej pracy, np. precyzyjnej jazdy po rampie lub szybkiej zmiany pomiędzy jazdą do przodu i do tyłu (rewersja). Podczas jazdy na dłuższych odcinkach przydaje się tempomat. Przyspieszenie i hamowanie wózka odbywa się w każdym przypadku za pomocą pedału gazu.
Wybór odpowiedniej marki wózka widłowego nie powinien sprawić nam zbyt wiele trudności, a to z uwagi na fakt, że niewielu jest renomowanych producentów tego typu maszyn. Największą popularnością cieszą się marki japońskie wózków widłowych, czyli maszyny wyprodukowane przez takie firmy jak: Toyota, Nissan czy też Komatsu. Nie są to oczywiście jedyni producenci wózków, bowiem takie firmy jak Still, Cesab, Bit, Blitz, Centauro, Mac i Ecop to również cenione firmy produkujące wózki widłowe i nie tylko.
Firma Still posiada w swojej ofercie wózek widłowy na prąd zmienny, serii RX20. Seria ta została zoptymalizowana pod kątem poboru energii i emisji hałasu. Wózki wyróżniają się nowoczesnym systemem regulacji i sterowania, dzięki czemu są one dynamiczne podczas jazdy.
Nissan wprowadził na rynek wózki widłowe z silnikiem na prąd zmienny i określił je mianem serii TX. Udźwig wózków tego typu wynosi od 1,250 kg-2.000 kg, a walorami wózków jest m.in. to , że świetnie sprawdzają się podczas pracy w bardzo wąskich korytarzach roboczych. Prześwit pod masztem (z obciążeniem) w każdym przypadku wynosi 75 mm, prześwit pod wózkiem jest o 25 mm większy. Maszynę obsługuje się przy użyciu dźwigni mechanicznych, a baterie wystarczają na 8 godzin pracy. Wszystkie wózki widłowe serii TX marki Nissan są zaopatrzone w boczny system wymiany baterii, jak również w RRS (Risk Reduction System) minimalizujący ryzyko wypadku. Oznacza to, że jeśli operator choćby na chwilę opuściłby kabinę wózka, widły nie mogą być opuszczane, a samego masztu nie da się pochylić. Jeżeli tempo wchodzenia w zakręt jest zbyt duże, nie gwarantując utrzymania stabilności pozycji maszyny, elektroniczny system zwalnia je. Seria TX posiada też specjalny system zabezpieczający przed gwałtownym staczaniem z pochyłości.
W tym względzie należy kierować się ofertą dystrybutora. Jeśli ma on do zaoferowania klientom szeroką gamę asortymentową wózków, wówczas można twierdzić, iż jest on rzetelny. Generalnie, im większa różnorodność sprzedawanych przez dystrybutora produktów, tym mamy większe bezpieczeństwo zakupu i pewność, że trafiliśmy na dobrego sprzedawcę, a nie oszusta.
Wózek widłowy jest urządzeniem nie tanim, zwłaszcza jeśli jest to w pełni zautomatyzowana maszyna. Dla przedsiębiorców nie dysponujących takimi oszczędnościami na zakup wózka, pozostaje pożyczenie pieniędzy. W tym celu można zaciągnąć kredyt na firmę, kredyt gotówkowy, albo pożyczkę – zarówno w banku, jak i w instytucji para bankowej. Warto zorientować się jeszcze, w jaki sposób można wziąć wózek widłowy w leasing. Często to właśnie on jest najbardziej korzystną opcją sfinansowania zakupu wózka widłowego. Alternatywą jest zakup tańszej, używanej maszyny.
Wózki widłowe o napędzie spalinowym powodują emisję szkodliwych dla zdrowia substancji, dlatego też nie można ich wykorzystywać na terenie obiektów zamkniętych, jak również w takich branżach jak: przemysł spożywczy, chemiczny czy elektronika. Nie mogą one także pracować w warunkach zagrożenia wybuchowego.
Wózki widłowe są podstawowym wyposażeniem wszędzie tam, gdzie na wielkich paletach ustawiane są wszelkiego rodzaju towary. Trudno byłoby umieszczać palety na wielkich regałach przy użyciu tylko siły mięśni. W zasadzie, byłoby to niemożliwe, zwłaszcza na dużych wysokościach. Wózki widłowe spalinowe i elektryczne kosztują sporo, ale zawsze można pokusić się o odkupienie takiej maszyny, jeśli tylko jej stan nie budzi naszych zastrzeżeń. Kupując wózek widłowy sprawdźmy, jaki jest jego maksymalny udźwig, jak długo może on pracować na baterii lub ewentualnie, jak dużo gazu czy ropy spala on podczas pracy. Koszty eksploatacji wózka widłowego to jeden z najbardziej istotnych parametrów, na jakie trzeba koniecznie zwrócić uwagę wybierając wózek widłowy do swojej firmy. Każdy przedsiębiorca niewątpliwie dąży do ograniczenia kosztów pracy. Nowoczesny, oszczędny w eksploatacji wózek będzie dla niego najlepszym wyborem.