Smary samochodowe zapewniają poprawne działanie wszystkim elementom pojazdu. Jeśli chodzi o smary plastyczne, to są one grupą środków przeznaczonych do okresowego smarowania wszystkich elementów ruchomych samochodu, czyli do przegubów, łożysk piast kół, sworzeń zawieszenia, pomp i elementów układu kierowniczego.
Podstawową funkcją spełnianą przez smary samochodowe jest obniżenie współczynnika tarcia, spowolnienie procesu ściernego i korozyjnego zużycia współpracujących ze sobą elementów. Ich zadaniem jest także ochrona przed przedostawaniem się wody i zanieczyszczeń do podzespołów prowadzących współpracę.
Jak działa smar samochodowy? Otóż, zależy to od jego składu i wewnętrznej struktury. Od 70 do 90% objętości smaru samochodowego stanowi jego faza rozpraszająca, którą stanowią oleje mineralne, syntetyczne, poliglikole, syntetyczne estry, a niekiedy także ciekłe silikony. Z kolei, od 5 do nawet 30% smaru to zagęszczacz, czyli mydło proste, hydroksylowe i kompleksowe, woski, bentonity, hydrolizowana krzemionka i polimery. Do 20% smaru mogą stanowić dodatki uszlachetniające typu smarnościowego, adhezyjnego, przeciwkorozyjnego i przeciwutleniającego, z wypełniaczami grafitowymi bądź zawierającymi dwusiarczek molibdenu, proszki metali lub teflon.
Jeśli chodzi o budowę smaru samochodowego, to można ją przyrównać do gąbki nasączonej cieczą. Jej szkieletem jest zagęszczacz zaś wypełnienie stanowią na ogółu oleje. Zagęszczacz tworzy elastyczną strukturę i zatrzymuje w niej olej, dzięki czemu nadaje smarom samochodowym określoną konsystencję.
Smary można podzielić na smary łożysk i podwoziowe. Jeśli chodzi o smary do łożysk kół, powinny mieć one dobrą stabilność mechaniczną. Muszą być odporne na działanie wody i utlenianie, zaś ich zakres temperatury stosowania powinien wynosić od – 30 do +130 stopni Celsjusza. Natomiast, jeśli chodzi o smary podwoziowe, to powinny być one odporne na działanie wody i posiadać odpowiednią klasę konsystencji, pozwalającą na stosunkowo trwałe zabezpieczenie chronionego elementu. Istnieje kilka klas konsystencji smarów. Jest to klasa DIN 51 818 (NLGI).
Jedną z najbardziej znanych firm, która trudni się produkcją smarów samochodowych, jest Orlen Oil. Zapewnia ona kompleksowe rozwiązania, odnoszące się do optymalnej gospodarki smarowniczej. Ma ona wieloletnie doświadczenie w branży produkcji smarów. Posiada certyfikaty zarządzania jakością ISO 9001:2000 oraz AQAP 2110:2003. W jej ofercie znajdują się smary łożysk i podwoziowe.
Klasa konsystencji wyznacza łatwość, z jaką smar może zostać wykorzystany do danej powierzchni. Klasa konsystencji 000 oznacza płynną strukturę smaru, który idealnie nadaje się na przykład do smarowania przekładni.
Powinien mieć strukturę dosyć twardą. Jeśli chodzi o oznaczenia klasowe, to powinien znaleźć się na nim symbol 4, 5 lub 6. Liczby te oznaczają strukturę smaru twardą, bardzo twardą i supertwardą.
Gruntowne zadbanie o smarowanie poszczególnych elementów samochodu zapewni im o wiele większą żywotność. Smary samochodowe to nie tylko olej silnikowy, ale i inne, bardzo pożyteczne dla samochodu preparaty.