Biorąc pod uwagę budowę prostowników, można je podzielić na prostowniki standardowe, mikroprocesorowe i trakcyjne. Prostowniki standardowe są najprostsze i zarazem najtańsze. Ich budowa opiera się na zastosowaniu transformatora bez dodatkowych rozwiązań elektronicznych. Są one polecane do samochodów osobowych, bowiem są często wzbogacone automatyką i posiadają zabezpieczenia chroniące przed przeciążeniem i zwarciem. Prostowniki mikroprocesorowe są urządzeniami o wiele bardziej zaawansowanymi, ponieważ ich działaniem kieruje mikroprocesor. Dzięki temu ładowanie akumulatora jest w pełni bezpieczne. Prostowniki mikroprocesorowe mają wiele właściwości, które sprawiają, że są o wiele lepsze od standardowych ładowarek. Można nimi ładować akumulator nie odłączając go od instalacji elektrycznej samochodu, mają stabilizację napięcia ładowania akumulatora, automatycznie wyłączają się po pełnym naładowaniu akumulatora, automatycznie też regulują prąd ładowania w zależności od zamierzonego napięcia ładowania baterii. Co więcej, prostowniki mikroprocesorowe automatycznie są chronione przed uszkodzeniami wynikającymi ze zwarć „krokodylków lub błędnym ich podłączeniem do akumulatora. Ich cechą szczególną jest to, że potrafią realizować pracę buforową, dlatego też nie ma potrzeby odłączania prostownika od akumulatora bezpośrednio po zakończeniu ładowania.
Ponadto, istnieje możliwość prowadzenia procesu odsiarczania akumulatora, poprzez jednoczesne rozładowywanie akumulatora przy użyciu podłączonego do niego obciążenia. Z kolei, prostowniki trakcyjne to urządzenia przystosowane już wyłącznie do ładowania potężnych akumulatorów różnego rodzaju urządzeń elektrycznych, a więc np. wózków widłowych.
Inna klasyfikacja prostowników opiera się o rodzaj akumulatorów, do których są przeznaczone. Wyróżniamy według niej prostowniki do akumulatorów kwasowo-ołowiowych i żelowych.
Przy zakupie prostownika należy zwrócić uwagę na takie jego parametry jak: prąd ładowania szczytowy, prąd ładowania skuteczny, napięcie wyjściowe, napięcie zasilające, rodzaj akumulatora do którego jest przeznaczony, ciężar i wymiary.
Prąd ładowania szczytowy i skuteczny podawany jest w amperach. Pierwszy jest z reguły wyższy od drugiego. Wybierają prostownik trzeba zwrócić uwagę na prąd ładowania skuteczny, który powinien wynosić jedną dziesiątą pojemności akumulatora. Warto wiedzieć, że producenci najczęściej na opakowaniu podają wartość maksymalną prądu ładowania, a nie wartość skuteczną. Jeśli prąd ładowania skuteczny okaże się niewystarczający, ładowanie potrwa o wiele dłużej.
Napięcie wyjściowe podawane jest z kolei w woltach i musi być równe napięciu akumulatora. Jeśli więc akumulator ma napięcie 12V to prostownik musi posiadać napięcie wyjściowe o takiej samej wartości.
Napięcie zasilające w Europie na ogółu wynosi 230 V, ale np. prostowniki przywiezione ze Stanów Zjednoczonych zasilane są prądem o napięciu 110 V. Wówczas istnieje konieczność zastosowania transformatora.
Rodzaj akumulatora, do którego adresowany jest prostownik jest równie ważny. Może to być prostownik do akumulatorów żelowych lub kwasowo-ołowiowych.
Ciężar i wymiar prostownika decyduje o mobilności urządzenia. Standardowe prostowniki mają niewielkie rozmiary i ważą maksymalnie 2 kg.
Prostownik może być wyposażony w różnego rodzaju wskaźniki: wyświetlacz LCD (pozwala śledzić aktualne napięcie ładowania, prąd ładowania, pojemność i poziom naładowania akumulatora), amperomierz/woltomierz (wskazuje aktualny prąd ładowania lub napięcie ładowania) oraz diody (wskazują poziom naładowania akumulatora).
Oprócz tego, prostownik może być wyposażony w szereg funkcji dodatkowych, które sprawiają, że jest bezpieczny w zastosowaniu. Zalicza się do nich m.in.: możliwość bezpiecznego ładowania akumulatora bez konieczności jego odłączania od instalacji elektrycznej samochodu, stabilizacja prądu lub napięcia ładowania, możliwość ładowania różnych rodzajów akumulatorów, jednokrotna faza gazowania akumulatora w celu wymieszania się elektrolitu, stopniowe narastanie prądu ładowania (soft-start), automatyczne odsiarczanie akumulatora, automatyczne odłączanie ładowania po wykryciu rzeczywistego stanu końca ładowania, ponowne włączenie ładowania, po wykryciu spadku napięcia na ładowanym akumulatorze, automatyczna regulacja prądu ładowania podczas stabilizacji napięcia akumulatora, zabezpieczenia termiczne, wymuszone chłodzenie prostownika, odporność na zwarcia i zamianę polaryzacji, realizacja pracy buforowej, funkcja BOOST, inaczej szybkie ładowanie oraz funkcja rozruchu.
Na polskim rynku znajduje się całą masa wszelkiego rodzaju prostowników, produkowanych zarówno przez firmy krajowe, jak i zagraniczne. Najtańszy prostownik można już kupić za 50 zł w supermarkecie, ale nie można łudzić się, że będzie to urządzenie wysokiej jakości. Czasem warto wydać nieco więcej pieniędzy i zakupić bezawaryjny sprzęt, który nie zawiedzie nas w awaryjnych sytuacjach i będzie służył przez wiele lat.
Do najlepszych producentów prostowników zalicza się takie firmy jak: Semi Elektronik, Bester, Black&Decker, Cyfronika, Deca, Elsin, Inelco, Józef Kukla, Stef-Pol oraz Telwin.
Nie można jednoznacznie powiedzieć, że najtańsze prostowniki do akumulatorów są najgorsze. Być może ładowarka zakupiona za 50 zł będzie miała dobrą jakość wykonania i długą gwarancję producenta. Niestety, takie prostowniki na ogółu nie posiadają zabezpieczeń przed przeciążeniami.
Jeśli na prostownik wydamy około 100 zł, najprawdopodobniej będzie miał on wysoką jakość i wszelkie zabezpieczenia.
Wybierając prostownik mikroprocesorowy należy naszykować się na wydatek minimum 250 zł, zaś powyżej 300 zł zakupimy bardzo dobre urządzenie, które będzie wyposażone w szereg funkcji dodatkowych.
Dobrymi prostownikami do akumulatorów kwasowo-ołowiowych, o napięciu wyjściowym 12 V są Stef-Pol EST 301 12V/6A oraz Deca Mach 113.
Akumulator mikroprocesorowy przeznaczony do akumulatorów kwasowo-ołowiowych i żelowych to model Stef-Pol EST 511 12 V 6 A, kosztujący około 150 zł.
Za kwotę powyżej 1000 zł kupimy profesjonalny prostownik mikroprocesorowy, przeznaczony do akumulatorów kwasowo-ołowiowych i żelowych, z napięciem wyjściowym 12 V i prądem ładowania skutecznym 33 A – Semi Elektronik MSW 12-46.
Tak, oczywiście, trzeba bowiem wiedzieć, że nie każdy prostownik adresowany jest do każdego rodzaju akumulatora. Zasada nabiera na znaczeniu, jeśli wybieramy urządzenie bardzo tanie. W takim przypadku trzeba koniecznie sprawdzić, czy posiadamy akumulator kwasowo-ołowiowy czy też żelowy. Do niego należy wybrać odpowiedni typ prostownika.
Pojemność baterii w pojeździe, niezależnie od tego, czy będzie to samochód osobowy, czy też motocykl, jest ważna przy doborze prostownika. Wartość tzw. skutecznego prądu ładowania powinna odpowiadać 10% pojemności baterii pojazdu. Należy pamiętać o tym, że na etykiecie czy też na opakowaniach producenci na ogółu podają wartość szczytową prądu ładowania, która jest wyższa niż wspominana wartość skuteczna. Na rynku dostępne są ładowarki, potrafiące automatycznie dobrać prąd ładowania do pojemności akumulatora, zakładając, że mieści się on w zakresie prostownika. Takie ładowarki pociągają jednak za sobą dosyć wysokie koszty.
Jeśli tak, to powinieneś wybrać prostownik dwa w jednym, który znajduje się w ofertach dobrze zaopatrzonych sklepów elektrycznych i motoryzacyjnych. Są to dwa prostowniki, bądź też prostownik podwójny umieszczony w jednej obudowie.
Jeśli chcesz zakupić uniwersalny prostownik, który będzie w stanie ładować różne rodzaje baterii w pojazdach, powinieneś wybrać prostownik mikroprocesorowy, który ładuje zarówno akumulatory o budowie kwasowo-ołowiowej, jak i żelowe. Prostowniki standardowe nie dają niestety takiej możliwości. Jeśli posiadamy ten sam rodzaj akumulatorów w naszych pojazdach, wystarczy zaopatrzyć się w standardowy prostownik, który na pewno będzie tańszy od mikroprocesorowego. Należy się jednak upewnić, czy można go przełączać z 12 V na 6 V oraz czy prąd ładowania odpowiada pojemności posiadanych baterii.
Wybór właściwego prostownika do akumulatora bynajmniej nie jest prosty i oczywisty, bowiem na rynku istnieje wiele różnych rodzajów akumulatorów, do których automatycznie należy wybrać nieco inny prostownik. Warto więc wiedzieć, jakie parametry brać w takim momencie pod uwagę, aby przy zakupie urządzenia nie popełnić błędu. Niniejszy poradnik na pewno będzie pomocny dla wszystkich osób, przymierzających się do zakupu prostownika do akumulatora.
Jeśli dobieramy prostownik do własnego akumulatora samochodowego powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy jest on idealnie dopasowany do parametrów posiadanego akumulatora, długości gwarancji, jaką daje producent itp. Ważne są takie cechy prostownika jak: jakość wykonania, opinia rynkowa, czy też renoma. Przed zakupem wybranego modelu i marki prostownika można sprawdzić stronę producenta, poczytać opinie na jego temat na forach internetowych, czy też zasięgnąć porady wykwalifikowanego sprzedawcy.