Płyn do spryskiwaczy może mieć niekorzystny wpływ na stan zdrowia człowieka. Objawami są duszności, piekące oczy, bóle głowy, suchość i pieczenie w ustach oraz zmiany w smaku. Jeśli opary płynu do spryskiwaczy wdycha alergik, albo osoba wrażliwa na jakiś składnik płynu, wskazane objawy mogą się w znaczący sposób nasilić.
Opary płynu opryskującego przednią szybę samochodu czuje kierowca i pasażerowie ponieważ, przedostają się one do wnętrza auta wlotem powietrza. Aby uatrakcyjnić wykorzystywanie płynów do spryskiwaczy producenci wprowadzili płyny zapachowe, tak więc każdy może wybrać pożądany przez siebie aromat.
Aby uniknąć przykrych skądinąd objawów zdrowotnych, należy czytać ulotki płynów do spryskiwaczy. Na wielu tego typu preparatach umieszczona jest informacja, że np. produkt powoduje podrażnienia oczu, bądź też wdychanie jego oparów może w konsekwencji wywołać zawroty głowy lub senność. Płyny do spryskiwaczy na pewno trzeba przechowywać z dala od dzieci, a jeśli nasza pociecha przypadkiem wypije taki płyn, natychmiast należy udać się do lekarza.
Każdy płyn do spryskiwaczy jest mieszanką wielu różnych związków chemicznych, z których większość ma wpływ na nasze zdrowie. Aby w maksymalny sposób chronić bezpieczeństwo nasze i naszych pasażerów, powinniśmy wybierać płyny z certyfikatem PZH, a także PCBC uprawniającym do oznaczania płynu stosownym znakiem bezpieczeństwa. Dla naszej świadomości tego, co wdychamy podczas jazdy samochodem i używania płynu do spryskiwaczy, najlepiej wybrać preparat, na którego etykiecie wymieniono wszystkie jego składniki.
We wszystkich przypadkach płyny do spryskiwaczy produkowane są na bazie alkoholu etylowego. Dodaje się do nich także izopropanol oraz niewielkie ilości detergentu, substancje zapachowe i koloryzujące. Prawo dopuszcza także dodawanie do płynów spryskujących samochodowe szyby, alkoholu metylowego, co jeszcze kilka lat temu było zabronione.
Wszystkie składniki płynów do spryskiwaczy mogą być szkodliwe dla zdrowia, ponieważ każdy z nas może być uczulony na inny jego element. Generalnie, najbardziej szkodliwy jest oczywiście metanol, a także izopropanol.
W sklepach dostępna jest bardzo szeroka gama płynów do spryskiwaczy, dlatego też wiele klientów ma poważne problemy z ich doborem dla własnych potrzeb. Trzeba wiedzieć, że istnieją zimowe i letnie płyny do spryskiwaczy, które mają zupełnie inne parametry użytkowe. Zimowe preparaty służą do usuwania zanieczyszczeń drogowych, brudu, kurzu, oraz soli, ale nie należy ich stosować do usuwania oblodzeń z szyb. Do tego celu używa się wyłącznie odmrażacza do szyb samochodowych. Nie zaleca się mieszanie płynów do spryskiwaczy różnych producentów, ponieważ mogą mieć one zupełnie inne właściwości.
Przy wyborze zimowego płynu do spryskiwaczy należy kierować się temperaturą jego krystalizacji, która w przypadku dobrych preparatów powinna wynosić minimum – 20 stopni Celsjusza. Dodatkowo, płyn powinien mieć dobre właściwości myjące, musi być odporny na zamarzanie, dobrze smarować gumowe pióra wycieraczek i być neutralny dla gumy oraz powłoki lakierniczej. Płyny posiadające niższą temperaturę krystalizacji, np. -22 stopni Celsjusza na pewno śmiało sprawdzą się w warunkach srogiej zimy. Im będzie większa temperatura krystalizacji, tym płyn mniej będzie się nadawał do zastosowania podczas zimy. Latem nie będzie to miało większego znaczenia.
Płyny do spryskiwaczy powinny mieć neutralny zapach, ale producenci stosują różnego rodzaju kompozycje zapachowe, aby usunąć, lub choćby zamaskować nieprzyjemną woń alkoholu. Jeśli zostanie użyte zbyt wiele kompozycji zapachowych może to wpłynąć negatywnie na stan gumowych elementów, takich jak pióra wycieraczek. Dlatego też mocno pachnące płyny nie są wskazane.
Decydując się na zakup płynu do spryskiwaczy weźmy pod uwagę to, czy posiada on odpowiednie certyfikaty oraz atesty wydane przez akredytowane w kraju jednostki. Przykładem w tym względzie niech będzie Certyfikat Zgodności ITS oraz znak bezpieczeństwa B. Płyn posiadający takie oznaczenia został na pewno sprawdzony i zbadany przez specjalistów, którzy w trosce o bezpieczeństwo konsumentów narzucają surowe normy producentów w zakresie jakości produktu.
Płyny do spryskiwaczy wbrew pozorom są bardzo ważnym elementem, który odpowiada za bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich. Im lepszy płyn tym lepsza widoczność na drodze.
Liczne testy wskazują, że między działaniem poszczególnych płynów do spryskiwaczy istnieją spore różnice. Najlepsze preparaty już po pierwszych ruchach wycieraczek dawały szybie idealną czystość, a gorsze płyny potrzebowały na to zdecydowanie więcej czasu.
Płyny do spryskiwaczy produkują takie firmy jak: Shell, Sonax, Jan, Toya, AAC, Motorcraft, Scheiben Reiniger Super itp.
Jeśli płyny do spryskiwaczy nie spełniają norm jakościowych ani minimalnych kryteriów podanych w niniejszym artykule, mogą one odbarwić lakier samochodu, zniszczyć elementy plastikowe nadwozia, a także rozpuścić wykonane z tworzywa elementy spryskiwacza. Jeśli płyn jest na tyle słaby, że w czasie minusowych temperatur zamarza, to może on rozerwać zbiornik i pompkę płynu, a nawet wpłynąć na bezpieczeństwo podróżowania.
Jeśli zimą mamy plusowe temperatury, to tak, ale w naszym klimacie raczej nie jest to możliwe. Przy ujemnych temperaturach nie jest wskazane zastosowanie letnich płynów do spryskiwaczy, ponieważ zamarzną one na szybie lub w zbiorniczku, co może doprowadzić do jego rozerwania.
Wybór płynu do spryskiwaczy w konsekwencji wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Wiele osób uważa, że płyn do spryskiwania szyb jest nieistotnym elementem samochodu, a jak wykazał niniejszy poradnik, jest to błędne rozumowanie. Źle wyczyszczone szyby to mniejsza widoczność dla kierowcy, który może nie zauważyć w odpowiednim czasie przeszkody na drodze, albo nie zareagować szybko na nagłe sytuacje.