Lakier według fachowej definicji jest materiałem lakierniczym, czyli substancją powłokotwórczą. Różni się on zdecydowanie od farby tym, że jest bardziej płynny. Lakier stosuje się po to, aby uzyskać idealnie gładką powierzchnię i zabezpieczyć ją przed szkodliwym działaniem różnorodnych czynników zewnętrznych. Lakiery samochodowe mają chronić pojazdy przed korozją i nadawać im niepowtarzalny wygląd.
Generalnie, lakiery samochodowe można podzielić na trzy typy. Pierwszy i w zasadzie najważniejszy to materiał podkładowy, którego zadaniem jest przygotowanie powierzchni karoserii na przyjęcie kolejnych warstw. Drugi typ lakieru to tzw. warstwa malarska, nadająca kolor, na który nakłada się trzeci rodzaj lakieru, tj. materiał nabłyszczający. Ostatni z lakierów zabezpiecza wszystkie pozostałe warstwy i wydobywa głębię koloru. Lakiery samochodowe są nakładane na karoserię na ogółu przy użyciu specjalistycznych urządzeń.
Gama kolorystyczna lakierów jest bardzo duża, także jest z czego wybierać.
Jeśli potrzebujemy pomalować nasz samochód, należy wybrać nie tylko idealny odcień lakieru samochodowego, ale równocześnie zdecydować się na określoną jakość materiału lakierniczego. Zarówno jakość lakieru, jak i jego kolor muszą być tak dobrane do naszych potrzeb, aby auto wyglądało nienagannie, a lakier nie odpryskiwał. Najnowsze lakiery samochodowe nie należą do tanich, aczkolwiek dobrze trzymają się powierzchni blach. Najważniejsze, aby lakier zapewniał ochronę auta przed korozją. Warto zaznaczyć, że nowoczesne lakiery samochodowe są przystosowane do zmian warunków atmosferycznych. Oznacza to, że chronią one auto zarówno przed niskimi, jak i wysokimi temperaturami, a także przed opadami atmosferycznymi i palącym słońcem. Producenci lakierów samochodowych przeprowadzają specjalistyczne badania, w celu podwyższenia jakości swoich produktów. Dzięki temu współczesne lakiery samochodowe są o wiele bardziej odporne na czynniki atmosferyczne niż dawniej. Lepiej też przylegają do powierzchni blachy i chronią ją przed korozją.
Istnieje kilka rodzajów lakierów samochodowych. Ich klasyfikacja obejmuje lakiery metaliczne, perłowe, matowe, akrylowe i wodne. W zasadzie, dobór lakieru samochodowego zależy od właściciela auta bądź też jest wymagany przez producenta pojazdu. Nowoczesny lakier samochodowy oprócz doboru pod względem koloru, powinien spełniać wymogi ochrony środowiska, tj. nie być toksycznym. Lakiery metaliczne, perłowe i matowe to rodzaje odcieni, połysku czyli właściwie wyglądu lakierowanej powierzchni. Lakiery metaliczne i perłowe są bardziej błyszczące od lakierów matowych. Lakiery wodne i akrylowe zostały wyodrębnione biorąc pod uwagę skład lakieru. Lakiery wodne bazują na skoncentrowanych pigmentach mieszanych z żywicami wodnymi, zaś lakiery akrylowe to jednoskładnikowe substancje o wysokiej jakości krycia.
Lakiery akrylowe w porównaniu z lakierami syntetycznymi mają wiele zalet. Są wyraźnie bardziej odporne na żółknięcie, mają szybszy proces schnięcia, w każdej chwili można na nie nałożyć nową warstwę. Po całkowitym wyschnięciu nie ma problemu w pokryciu ich innymi lakierami. Jeśli lakier akrylowy zostanie połączony z podkładem, wówczas lepiej będzie zabezpieczał karoserię auta przed korozją. Lakier akrylowy ma większą odporność na działanie środków czyszczących i wpływ czynników pogodowych. Jeśli wykorzystamy do malowania samochodu lakier akrylowy to poprawimy parametry techniczne lakieru, tj. zwiększymy odporność na zadrapania, twardość i elastyczność. Co więcej, lakier akrylowy nie zabarwia się od środka wiążącego.
Jeśli chodzi o lakiery syntetyczne, które są produkowane na bazie żywicy alkydowej, to mają one uniwersalne zastosowanie. Mogą być użyte do metalu, drewna, jak również do szkła i różnych rodzajów plastików. Mają wysoki połysk, dużo wyższy niż lakiery akrylowe. Lepiej przylegają do powierzchni i nie są tak szybko przez nią absorbowane. Lakier syntetyczny ma krótki czas schnięcia, co powala na uniknięcie śladów kierowania strumienia lakieru na powierzchnię. Nie można na stare warstwy lakieru syntetycznego nakładać nowych, z uwagi na rozpuszczalniki wykorzystane w kombinacjach akrylowych i nitrocelulozowych, które powodują powstawanie pęcherzy i puchnięcie lakieru. Atutem lakierów syntetycznych z żywicą jest ich cena, która jest zdecydowanie niższa niż w przypadku lakierów akrylowych.
Na ogół dobór lakieru samochodowego ogranicza się do wyboru jak najbardziej dopasowanego koloru lakieru do posiadanego odcienia samochodu. Mało kto zastanawia się nad tym, jaką jakość ma dany lakier, a nie jest to działanie wskazane. Lepszy lakier oznaczać będzie mniej rys na karoserii samochodu czy otarć. Będzie on też odporny na palące słońce, czy ulewne deszcze z gradem.