W najnowszych samochodach, które dopiero teraz opuszczają swoje linie produkcyjne, filtry paliwa mają postać hermetycznie zamkniętej, plastikowej bądź też metalowej puszki z króćcami do przewodów paliwowych. Na ogółu, filtry benzyny są umieszczane w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika paliwa, zaś filtry oleju napędowego w komorze silnika. Czasami te ostatnie filtry stanowią stały element osprzętu z wymiennymi wkładami.
Głównym zadaniem filtrów paliwa jest zatrzymywanie zanieczyszczeń stałych, W przypadku filtrów do oleju napędowego , mają one na celu zatrzymanie cząstek wody, dlatego też są wyposażone w dodatkowe odwadniacze odstojnikowe, które umieszczone są w dolnej części obudowy. Z tego względu, filtry do oleju napędowego koniecznie muszą być montowane w samochodzie w pozycji pionowej. Mają one niejednokrotnie konstrukcję dwustopniową z podziałem na oczyszczanie zgrubne i dokładne. Bez względu na to, filtr oddziela cząstki stałe przy użyciu wkładów ze specjalnego papieru filtracyjnego.
Filtr paliwa zawsze jest montowany w zespole wtryskowym, a jest to bardzo precyzyjny układ. Należy więc dbać o to, aby paliwo było bardzo dokładnie filtrowane, zwłaszcza, jeśli jesteśmy w posiadaniu nowoczesnych diesli, czy też samochodów z silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Na filtrach lepiej nie oszczędzać, ponieważ słabej jakości filtry mogą doprowadzić do powstania bardzo poważnych kłopotów.
Filtr paliwa znajduje się w każdym samochodzie. Może być on zamontowany głęboko w komorze silnika, w podwoziu, kiedy to osłonięty jest dodatkową osłonką, która chroni go przed zanieczyszczeniami, oraz może mieścić się bezpośrednio w zbiorniku paliwa, na pompie paliwowej.
Dobre filtry paliwa kupimy w renomowanych serwisach samochodowych, czy sklepach z akcesoriami samochodowymi. Filtry paliwa są produkowane przez takie renomowane firmy jak: Bosch, Fiaam, Filtron, MagnetiMarelli F, Man&Hummel oraz Wix Filters USA.
Otóż, filtry paliwa, albo też wkłady do filtrów, wedle zaleceń producentów samochodów, powinny być okresowo wymieniane. Częstotliwość wymiany określa producent auta, ale na ogółu filtr wymienia się po przejechaniu przez pojazd od 40 do 60 tysięcy kilometrów. Dodatkowo, jeśli filtr paliwa założony jest w silniku wysokoprężnym, należy opróżnić odstojnik filtru ze zgromadzonej w nim wody po przejechaniu 20 tys. km. Takie częstotliwości wymiany filtrów odnoszą się jedynie do pojazdów, które są we właściwy sposób eksploatowane.
Dolewanie do zbiornika benzyny czy oleju napędowego niskiej jakości może spowodować, że wkład filtrujący albo sam filtr paliwa utraci swoją drożność o wiele szybciej, niż w przypadku dolewania do zbiornika wyłącznie paliwa odpowiedniej jakości.
Opóźnienie wymiany filtru oleju wpływa niestety niekorzystnie na pracę silnika. Otrzymuje on bowiem coraz mniej paliwa.
Zastosowanie filtru paliwa, który charakteryzuje się zbyt niską jakością może spowodować przedostawanie się twardych okruchów i wody do delikatnych części instalacji wtryskowej, powodując tym samym przyspieszenie ich zużycia.
Wybór odpowiedniej jakości filtru paliwa do naszego samochodu to jeszcze nie wszystko. Należy go wymieniać regularnie i najlepiej, aby czynność ta wykonywana była przez specjalistów. Kompetentny serwis ma bowiem odpowiednie narzędzia do tego, aby połączyć króćce z przewodami paliwowymi. Niewłaściwe zmontowanie owych połączeń może doprowadzić w samochodach z silnikami wysokoprężnymi do poważnych kłopotów, a mianowicie do zapowietrzenia układu wtryskowego, z kolej w silnikach benzynowych do wycieku paliwa, a w konsekwencji do zaistnienia niebezpieczeństwa wybuchu groźnego pożaru.