Jak wybrać filtr oleju?

Samochód składa się z bardzo wielu podzespołów, których harmonijna współpraca pozwala na uzyskanie dużego komfortu jazdy. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele elementów samochodowych należy okresowo wymieniać, aby silnik pracował bez zarzutów. Jedną z części składowych, które nadają się do regularnej wymiany, jest filtr oleju. Jak wybrać właściwy filtr oleju i nie kupić elementu, który nie będzie nadawał się do naszego samochodu? Najlepiej zastosować się do wytycznych, wskazanych w niniejszym poradniku.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje filtrów oleju

filtr oleju - jak wybrać?

Filtracja oleju silnikowego jest konieczna, choć jej ogromne znaczenie odkryto na przełomie XIX i XX wieku, kiedy to postępował dynamiczny rozwój konstrukcji silników spalinowych. Zaistniała wówczas konieczność ograniczenia ilości zanieczyszczeń, jakie dostają się do silnika wraz z zasysanym powietrzem oraz oczyszczania oleju smarującego z szkodliwych dla silnika wtrąceń.

Olej smaruje poszczególne elementy silnika. Po przejściu przez wszystkie wymagające tego układy, spływa do miski. Zawarte są wtedy w nim zanieczyszczenia zewnętrzne oraz wytworzone podczas pracy silnika. W takiej postaci nie może on naturalnie powtórnie zostać wprowadzony w obieg, bowiem spowodowałoby to zdecydowane zwiększenie mechanicznego zużycia na skutek ściernego działania cząstek stałych. Z tego też względu, bezpośrednio za pompą oleju musi być zainstalowany w samochodzie filtr oleju, który zatrzymuje zanieczyszczenia o rozmiarze mniejszym niż 15-20 mikrometrów.

Podstawową rolą, jaką spełnia filtr oleju w każdym pojeździe mechanicznym, jest usuwanie stałych cząstek mineralnych i półstałych cząstek organicznych, znajdujących się w oleju smarującym z powodu ciągłego zanieczyszczania podczas eksploatacji.

Filtry oleju różnią się między sobą konstrukcją, która wynika z odmiennej zasady działania, z różnorodności użytych materiałów filtracyjnych, jak również z innego sposobu włączenia filtra do układu smarowania. Biorąc pod uwagę konstrukcję, filtry dzielą się na przegrodowe i energetyczne, powierzchniowe i objętościowe oraz na szeregowe i bocznikowe.

Filtry szeregowe, czyli pełno przepływowe to takie, w których cały strumień oleju tłoczony przez pompę, przepływa przez filtr. Z kolei, filtry bocznikowe oczyszczają około 10% oleju, a pozostałe 90% płynie bezpośrednio z miski. Występują też filtry mieszane, czyli szeregowo-bocznikowe, gdzie strumień oleju jest dzielony w taki sposób, że większa jego część po oczyszczeniu z zanieczyszczeń na wkładzie pełnego przepływu, jest kierowana do układu smarowania silnika, zaś mniejsza, wynosząca około 10 %, trafia do miski olejowej bądź do magistrali olejowej. Wkład bocznikowy charakteryzuje się większą dokładnością, wynoszącą nawet mniej niż 10 mikrometrów, przez co olej jest dłuższy czas utrzymywany w czystości, niż przy stosowaniu filtru szeregowego.

Olej w samochodzie zasysany jest przez pompę i trafia poprzez smok z miski olejowej, do filtra oleju. Wpływa do niego za pośrednictwem niewielkich otworków, które umieszczone są bliżej krawędzi zewnętrznej, na powierzchni stykającej się z blokiem silnika. Następnie, trafia do wykonanego z papieru elementu filtracyjnego. Warto zaznaczyć, że środek smarny jest tłoczony przez papier pod ciśnieniem, dlatego też wkład filtrujący musi mieć odpowiednią wytrzymałość. Jeśli będzie on zbyt cienki i nieodporny na działanie oleju, zostanie rozerwany i popłynie do układu smarowania, wywołując spore spustoszenie w całym systemie.

Powszechnie stosowane są w silnikach spalinowych filtry oleju o konstrukcji przegrodowej. Posiadają one porowatą przegrodę dla przepływu oleju. Przegroda ta jest zbudowana z papierów filtracyjnych, które muszą spełniać określone wymagania. Zaliczane są one do filtrów o dużej dokładności filtracji.

Jeszcze parę lat temu najczęściej produkowane były filtry z wkładami papierowymi, podlegającymi wymianie. W chwili obecnej na ogółu są wykorzystywane filtry jednorazowego użytku, puszkowe.

Filtr posiadający budowę puszkową złożony jest z wkładu filtracyjnego, który umieszczony jest w obudowie z cienkościennej blachy, połączonej z podstawą przez zawalcowanie. W podstawie jest z kolei zrobiony centralny otwór wylotowy posiadający gwint, służący do nakręcania na specjalną głowicę lub króciec przy silniku. W jego konstrukcji są również specjalne otwory wylotowe. Co ciekawe, filtry puszkowe mogą być wykonane jako jednosekcyjne bądź dwusekcyjne, przy czym filtry z jedną sekcją są pełno przepływowe, a z dwiema sekcjami – zwykle włączane bocznikowo.

Filtr oleju powinien być dobrany do danego silnika zgodnie z zaleceniami producenta, bowiem stanowi on o walorach konstrukcyjnych i użytkowych samochodu. Każdy z producentów filtrów olejowych podaje w swoich katalogach produktów zastosowanie ich do określonych typów silników, a także podaje zamienniki dla filtrów innych wytwórców. Konstrukcyjny dobór filtra do silnika jest uzależniony od jego założonej trwałości oraz od typu mocy silnika.

Popularni producenci filtrów oleju i ich produkty

W sklepach dostępne są wysokiej jakości filtry oleju produkowane przez takie renomowane firmy, jak: Bosch, Fiaam, Filotron, Man&Hummel oraz Wix Filters USA. Rozpiętość cenowa filtrów oleju jest ogromna. Istnieją też do nabycia tzw. filtry – podróbki, których wykorzystywanie w samochodzie może wywołać nie lada zagrożenie. Jedynie filtry fabryczne lub renomowanych firm akcesoryjnych gwarantują kierowcom bezpieczeństwo użytkowania.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

  • Jaka jest dokładność oczyszczania oleju?

    Filtry oleju charakteryzują się nominalną dokładnością oczyszczania na poziomie od 10 do 15 mikrometrów, względnie od 15 do 25 mikrometrów. Dokładność zależna jest od zastosowanego rodzaju filtru oraz od charakterystyki porowej użytego papieru filtracyjnego.

  • Jak często należy wymieniać filtr oleju?

    Przyjmuje się, że filtr oleju zachowuje swą trwałość przez 5 do 20 tys. km przebiegu samochodu. Po tym czasie należy go wymienić na nowy. Częstotliwość wymiany filtra będzie wyższa, jeśli moc silnika będzie duża.

Podsumowanie

Jeśli optymalnie dobierzemy filtr oleju do danego typu silnika musimy dbać o utrzymanie jego sprawności technicznej. W porę też należy wymienić zużyty filtr na nowy. Przy wymianie, a więc też przy zakupie nowego filtra, kierujmy się zaleceniami producenta samochodu. Wskazuje on bowiem optymalny filtr oleju, jaki powinien być zastosowany w konkretnym typie i modelu samochodu. Filtry oleju oczyszczają go z cząstek stałych, do których zalicza się kurz, ścier metalowy, osady węglowe, cząsteczki sadzy itp. Filtry oleju są stosowane dla oleju silnikowego, hydraulicznego i w automatycznych skrzyniach biegów.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-11-27 01:43:05, 120