Jak wybrać filtr kabinowy?

Każdy człowiek potrzebuje powietrza do życia, choć musimy zdawać sobie sprawę z faktu, że wiele substancji lotnych znajdujących się w powietrzu jest szkodliwych dla naszego zdrowia. W powietrzu, którym oddychamy na co dzień, poza tlenem i azotem, które stanowią główne składniki, znajdują się również pyłki roślin, czy też cząsteczki sadzy z dymów. Wpływają one w sposób niekorzystny na nasze drogi oddechowe. Szczególnie są one szkodliwe i mają duże natężenie wtedy, gdy znajdujemy się w zamkniętym pomieszczeniu, do jakich należy zaliczyć wnętrze samochodu. Dlatego też tak ważne staje się zastosowanie odpowiednich filtrów kabinowych we wszystkich pojazdach. Według przeprowadzanych badań, w środku auta, które nie jest wyposażone w system skutecznej filtracji zasysanego z zewnątrz powietrza, stężenie substancji szkodliwych może być niestety aż 6 razy większe, niż na wolnej przestrzeni. Filtr kabinowy powinien być zawsze skuteczny i sprawny, dlatego też okresowo należy go wymieniać na nowy.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje filtrów kabinowych

filtr kabinowy - jak wybrać?

Zadaniem filtra kabinowego w samochodzie jest zablokowanie dostępu szkodliwych substancji do wnętrza auta. Generalnie, naszym drogom oddechowym zagrażają: szkodliwe gazy – tlenek azotu, ozon, tlenek węgla; bakterie, drobiny sadzy, cząsteczki gazów wydechowych i dymów przemysłowych, kurz drogowy, pyłki kwiatowe i zarodniki grzybów. Jest to spory zestaw, który nie powinien znaleźć się w kabinie naszego samochodu. Jeśli jednak do tego dojdzie, nasze drogi oddechowe będą działały jak filtr, zatrzymując w nosie, tchawicy i grubych przewodach oskrzelowych większość cząstek o wielkości 5 µm i większych. Z kolei, mniejsze cząstki zatrzymują się w cienkich przewodach oskrzelowych i pęcherzykach płucnych.

Jak można się domyśleć, zanieczyszczenia pochodzące z powietrza są szczególnie niebezpieczne dla kierowców-alergików, ponieważ mogą wywołać katar sienny, kaszel i duszności. Podczas jazdy samochodowej może to z kolei spowodować powstanie kolizji drogowej. Okazuje się więc, że posiadanie dobrego filtra kabinowego pośrednio wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a także wszystkich innych uczestników ruchu drogowego.

Filtr kabinowy zatrzymuje także szkodliwe gazy, które mogą działać praktycznie rzecz ujmując na każdego, stając się powodem szybszego zmęczenia, bólów głowy, a w konsekwencji obniżenia koncentracji, co jest bardzo niebezpieczne dla kierowców samochodów.

Generalnie, wyróżnia się dwa rodzaje filtrów kabinowych. Są to filtry cząstek aktywnych i filtr z węglem aktywnym. Filtr cząstek stały jest filtrem kabinowym o charakterze standardowym. Filtry te oczyszczają powietrze dostarczane do kabin z pyłków, kurzu i zarodników. Na ich jakość działania wpływa rodzaj zastosowanego materiału filtracyjnego, szczelność połączenia klejowego występująca pomiędzy czołami uformowanego w harmonijkę materiału filtracyjnego, a konstrukcyjnymi elementami ramki, oraz właściwe zamontowanie filtra w obudowie naszego samochodu.

Cały czas producenci filtrów kabinowych pracują nad udoskonaleniem materiałów filtracyjnych, aby pochłaniały one jak największą liczbę zanieczyszczeń. Dąży się do zwiększenia skuteczności oczyszczania i chłonności owych materiałów. Parametry te bowiem przekładają się na wzrost czystości powietrza we wnętrzu samochodu i na częstotliwość, z jaką kierowcy przychodzi wymiana filtrów. W chwili obecnej najczęściej jako materiał filtracyjny wykorzystywane są do filtrów kabinowych włókniny warstwowe składające się z co najmniej dwóch warstw.

Z kolei, filtry z węglem aktywnym, które nazywane są również filtrami węglowymi lub kombinowanymi, wychwytują z powietrza w kabinie samochodu nie tylko cząstki stałe, ale również usuwają z niego szkodliwe gazy. Różnica pomiędzy filtrami standardowymi a filtrami z węglem aktywnym tkwi w tym, że pomiędzy włókniną filtracyjną a włókniną stanowiącą warstwę nośną, znajduje się dodatkowa warstwa węgla aktywnego, stąd też i nazwa filtra. Działa ona jak gąbka pochłaniająca szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy z otoczenia.

Filtr kabinowy podczas eksploatacji zużywa się i niszczeje, stopniowo ograniczając ilość powietrza, jakie płynie do kabiny. W filtrach zawierających węgiel w miarę upływu czasu pogarsza się sprawność pochłaniania szkodliwych gazów.

Zalecana jest regularna wymiana filtrów kabinowych, zwłaszcza wówczas, gdy auto porusza się w warunkach sporego zapylenia, a więc po drogach nieutwardzonych. Wymiana może odbywać się rzadziej, jeśli autem jeździmy głównie po utwardzonych drogach. Jeśli nie dopełnimy okresowej wymiany, filtr w końcu zablokuje się zgromadzonymi zanieczyszczeniami. Doprowadzi to do powiększenia oporów ssania, a w konsekwencji do uszkodzenia silnika dmuchawy. Na skutek niewłaściwej wymiany powietrza, szyby w samochodzie cały czas będą parować. Co więcej, jeśli nie wymienimy w odpowiednim czasie filtra kabinowego, zgromadzone w nim zanieczyszczenia w połączeniu z wilgocią, będą doskonałą pożywką dla pleśni i bakterii, które mogą wywołać reakcje uczuleniowe.

Filtry kabinowe należy dobierać z uwagi na model i markę posiadanego przez nas samochodu. Uniwersalne filtry mogą nie zawsze pasować do naszego systemu wentylacyjnego, dlatego też warto przed zakupem zaciągnąć porady u specjalisty. W sklepach motoryzacyjnych na ogółu można uzyskać wyczerpujące informacje na temat, jaki filtr kabinowy będzie odpowiedni dla naszego pojazdu. Lepiej wcześniej zapytać konsultanta, niż kupować filtr, który może się okazać kompletnie nieprzydatny dla nas.

Popularni producenci filtrów kabinowych i ich produkty

Filtry dostępne w sklepach mogą pochodzić od różnych producentów. Na ogółu te produkty, które zostały wyprodukowane przez nieznane firmy, mają niewystarczającą jakość. Filtry gorszej jakości na ogółu mają mniejszą ilość plis, co ogranicza ich powierzchnię filtracyjną. Są one wykonane z gorszej jakości materiałów, ale są też tańsze. Do producentów, którzy są renomowani na rynku filtrów kabinowych, zaliczani są: Aster, Bosch, DenckerMann, Fiaam, Filtron, Magneti Marelli, Mann&Hummel, Valeo i Wix Filters USA.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

  • Kiedy filtr kabinowy daje dostateczną ochronę naszym płucom przed cząstkami stałymi?

    Ochrona udzielana przez filtr kabinowy naszym płucom przed cząstkami stałymi uznawana jest za skuteczną, jeśli filtr ten zatrzymuje zanieczyszczenia o wielkości niższej niż 5 µm ze skutecznością prawie 100%.

  • Czy można zamontować filtr węglowy na miejscu filtra standardowego?

    Tak. Filtry węglowe można montować zamiennie z filtrami o charakterze standardowym. Jeśli chcemy zapewnić sobie większą ochronę przed zanieczyszczeniami z zewnątrz samochodu, powinniśmy wybrać filtr z aktywnym węglem.

  • Jak często należy wymieniać filtr kabinowy?

    Filtr kabinowy wymieniać należy regularnie, po przejechaniu maksymalnie 15 tys. km, zakładając, że na ogółu poruszamy się po drogach utwardzonych. Częstsza wymiana będzie konieczna w przypadku eksploatacji pojazdów w warunkach dużego zapylenia. Należy generalnie wymieniać filtr kabinowy nie rzadziej niż raz do roku.

  • Co wskazuje na niewłaściwe działanie filtra kabinowego?

    Na niewłaściwe działanie filtra kabinowego wskazuje to, że deska rozdzielcza szybko pokrywa się pyłem, we wnętrzu samochodu czuć zapach stęchlizny, bądź też włączenie dmuchawy nawet na najwyższe, możliwe obroty, nie powoduje osuszania szyb. Dodatkowo, jeśli nastąpiło wyraźne zmniejszenie efektywności nadmuchu powietrza, można przypuszczać, ze filtr kabinowy jest zużyty.

Podsumowanie

W zasadzie we wszystkich współcześnie produkowanych samochodach znajdują się filtry kabinowe, zwane również filtrami przeciwpyłowymi. Dzięki nim producenci mogą w wysokiej mierze zadbać o komfort i jak najlepsze samopoczucie wszystkich użytkowników samochodów – kierowców i pasażerów. Filtry kabinowe zatrzymują szkodliwe dla zdrowia człowieka substancje. Trzeba je jednak okresowo wymieniać na nowe, warto przy tym znać ich rodzaje i parametry, na które należy zwrócić uwagę przy zakupie takiego filtra. Nie dopuszczajmy do tego, aby filtr kabinowy nie działał w naszym samochodzie, ponieważ taka sytuacja w skrajnych przypadkach może doprowadzić do poważnej kolizji.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-11-27 01:45:55, 120