Teoretycznie dobór felg stalowych odbywać się powinien na podobnych zasadach, jak w przypadku felg aluminiowych, ale w praktyce zasady są troszeczkę inne. Najważniejsza różnica to całkowity brak dowolności, z którym mamy do czynienia przy zakupie felg aluminiowych. Felgi stalowe spełniać muszą konkretne parametry techniczne. Pierwszy ważny parametr to rozmiar obręczy. Rozmiar obręczy uzależniony jest od parametrów danego pojazdu. Podstawowe kryteria doboru to w tym wypadku model oraz marka pojazdu, rocznik samochodu, jego typ lub wersja silnikowa. Kolejny ważny parametr to liczba oraz rozstaw śrub, które inaczej nazywamy otworami montażowymi. Cechą, która opisuje otwory montażowe jest rozstaw, a dokładniej średnica okręgu, w którym znajduje się środek otworów montażowych. Wartość w tym wypadku podawana jest w milimetrach. Jeżeli liczba otworów montażowych jest parzysta, to wartość średnicy powinna być równa odległości między środkami otworów znajdujących się naprzeciwko. Następnym istotnym parametrem jest ET, czyli inaczej osadzenie. Dokładniej, jest to odległość między środkiem symetrii, a płaszczyzną montażową podawana w milimetrach. Felgi stalowe dostępne są zarówno z ujemnym jak również dodatnim ET. Jeśli wartość jest ujemna, oznacza to, że obręcz w pewnym sensie wysuwa się na zewnątrz pojazdu. Przykładowo, jeśli ET to -10 świadczy to o wysunięciu osi symetrii na zewnątrz o 10 mm w stosunku do płaszczyzny montażowej. W przypadku, gdy wartość jest dodatnia mamy do czynienia z sytuacją odwrotną. Jeśli ET jest dodatnie, oznacza to, że felga jest umieszczona w nadkole samochodu. Biorąc pod uwagę konkretne liczby, to przykładowo ET 20, oznaczać będzie, że oś symetrii felgi, jest w tym przypadku schowana do wewnątrz o 20 mm, w stosunku do płaszczyzny montażowej.
Pamiętać jednak należy, że bardzo często wartość parametru ET może być inna niż posiadały felgi montowane fabrycznie. W przypadku dobierania felgi stalowej warto jest zatem zwrócić uwagę na tabele zastosowań, jakie specjalnie dla klientów przygotowują producenci samochodów. Jeśli zmieniona zostaje przykładowo szerokość bądź też średnica felgi, to wartość ET na pewno będzie także zmieniona.
Kolejnym ważnym parametrem, na który należy zwracać uwagę podczas zakupu felg stalowych, jest otwór centralny. Parametr ten podawany jest w milimetrach, a otwór musi być idealnie dopasowany, do tzw. kołnierza piasty koła. Tylko i wyłącznie wtedy możliwe będzie odpowiednie przenoszenie obciążeń. W przypadku felg stalowych, śruby oraz nakrętki montażowe mają wyłącznie ustawić odpowiednio felgi na tzw. piaście.
Podczas analizowania parametrów, jakie posiadają felgi stalowe, warto jest również zwrócić uwagę na kołnierz ochronny. Kołnierz może być zarówno pojedynczy jak i podwójny, a dokładnie jest to wygarbienie na krawędzi felgi. Jego zadaniem jest przeciwdziałanie zsuwaniu się opon w momencie oddziaływania sił poziomych.
Na oznaczeniach felg stalowych zobaczyć możecie zatem kolejno następujące informacje:
Produkcją felg stalowych zajmuje się kilkadziesiąt firm, pośród których najbardziej znaną jest Magnetto Wheels. Firma posiada kilka marek, które od lat wskazywane są jako najlepsze pod względem jakości. Na rynku samochodów osobowych dominuje MW, w przypadku samochodów dostawczych oraz ciężarowych marka Gianetti, natomiast na rynku motocykli Sanremo. Inną mocną i cenioną firmą w branży felg stalowych jest KFZ Stahlrad, marka należąca do grupy Alcar. Alcar jest jednym z liderów sprzedaży felg stalowych.
Na terenie Europy warto jest wspomnieć jeszcze o kilku innych markach. Dwie inne, które posiadają bardzo duży udział to Mefro i Hayes Lemmerz. Łącznie te cztery firmy posiadają prawie 100% udział w rynku. Hayes Lemmerz pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Firma ma bardzo duże tradycje – swoją działalność rozpoczynała od kół drewnianych do Forda T. Mefro to połączenie dwóch korporacji: Südrad i Kronprinz. Wskazane marki gwarantują najwyższą jakość swoich produktów, czego jednak nie można powiedzieć o firmach, które pochodzą z dalekiego wschodu.
Ceny poszczególnych felg są bardzo mocno zróżnicowane – wszystko zależy od konkretnego modelu samochodu oraz parametrów felgi. Felgi wymienionych marek kupić można już od 150 zł za sztukę, a najdroższe są oczywiście felgi przeznaczone do samochodów ciężarowych.
Najbardziej korzystnym rozwiązaniem jest posiadanie dwóch zestawów felg – jednego zestawu felg aluminiowych i jednego stalowych. Zimą, bardzo łatwo można uszkodzić felgę, choćby najeżdżając na dziury w drodze. Dodatkowo, środki chemiczne, które rozsypywane są na drogach przyśpieszają zniszczenie felg aluminiowych, których koszty naprawy są dużo większe. Dlatego właśnie polecane jest korzystanie zimą z felg aluminiowych. Oczywiście kierowcy, którzy posiadają drogie samochody i stać ich na posiadanie dwóch zestawów aluminiowych felg, decydują się właśnie na nie. Obecnie w zasadzie wszystkie markowe felgi aluminiowe są zabezpieczone przed działaniem korozji. Jakość tych felg jest coraz wyższa, tak więc również i ich zimowe zastosowanie staje się coraz bardziej powszechne.
W zasadzie mycie felg stalowych wygląda bardzo podobnie, jak ma to miejsce w przypadku aluminiowych. Jak najbardziej można zastosować środki na bazie kwasu, które dają gwarancję usunięcia nawet najbardziej osadzonego brudu. Po umyciu, najlepiej jest wykorzystać środki natłuszczające, takie jak WD-40 czy oliwki. Tym sposobem można opóźnić proces korozji, jak również w dużej mierze zabezpieczyć felgi przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych.
W Internecie w ręce użytkowników oddane zostały konfiguratory doboru felg stalowych, dzięki którym odpowiednie felgi zdołacie dobrać w ciągu kilku chwil. Waszym zadaniem jest jedynie wskazanie marki samochodu, jego modelu oraz typu silnika. Na tej podstawie system samodzielnie wskaże wam odpowiednie felgi. W przypadku dokonywania zakupu w tradycyjnym sklepie należy już sugerować się tym, co powie sprzedawca, który również powinien takie felgi dobrać właściwie.