Felgi aluminiowe, nazywane potocznie alufelgami wykonane są ze stopów lekkich. Nadają one charakterystyczny wygląd każdemu pojazdowi. Felgi tego typu nie koniecznie muszą nadawać samochodowi sportowego wyglądu. W autach typu limuzyna felgi aluminiowe dodają elegancji i dostojeństwa. Na pewno felgi ze stopów lekkich poprawiają estetykę samochodu, tworząc wspaniały efekt wizualny. Estetyka to tylko jedna z zalet alufelg, które użytkowo górują nad obręczami stalowymi.
Przede wszystkim, felgi aluminiowe są o wiele bardziej żywotne od stalowych. Technologia wytwarzania i kontroli w procesie produkcji tych felg daje gwarancję, że nie będą one obarczone żadnymi, ukrytymi wadami materiałowymi. Podczas produkcji felgi są prześwietlane promieniami RTG, które wykrywają ich wady. Powłoka felgi aluminiowej złożona jest z kilku warstw, najczęściej trzech. Mowa tu o warstwie suchej, bazowej, warstwy kolory oraz warstwy przezroczystej, czyli bezbarwnego lakieru.
Felga zabezpieczona w taki sposób spokojnie może być używana w minusowych temperaturach, kiedy jest narażona dodatkowo na działanie czynników agresywnych, takich jak sól, którą sypane są ulice zimą. Zaletą felg aluminiowych jest to, że są o wiele mniej podatne na uszkodzenia, także mechaniczne, niż na przykład felgi stalowe.
Atutem felg aluminiowych jest ich waga. Masa własna alufelg w pojeździe znacząco wpływa na poprawie komfortu jazdy, zmniejszając masę „nieamortyzowaną” auta. Powoduje to polepszenie osiągów i zmniejszenie zużycia poszczególnych elementów zawieszenia.
Zastosowanie w pojeździe felg aluminiowych poprawia chłodzenie elementów ciernych układu hamulcowego. Dzieje się to ponieważ felgi ze stopów lekkich mają szczególną budowę i lepiej odprowadzają ciepło. Felgi aluminiowe poprawiają cyrkulację powietrza w obrębie tarcz i bębnów przyspieszających ich chłodzenie. Efektem tego jest powiększenie sprawności układu hamulcowego. Z tego względu zastosowanie alufelg szczególnie polecane jest posiadaczom samochodów sportowych.
Felgi aluminiowe mają swoiste parametry, takie jak rozmiar, rozstaw śrub, ET czy też średnicę otworu centralnego CH. Producenci samochodów osobowych dopuszczają pewien zakres rozmiarowy felg, jakie mogą być w nich zastosowane. Kryterium doboru w tym względzie są dane techniczne samochodu. Istotne przy wyborze rozmiaru samochodu jest marka i model, a także rok produkcji i wersja silnikowa. Pojazdy wyprodukowane nawet w tym samym okresie, w tej samej fabryce, mogą mieć zupełnie inne silniki, a w związku z tym również inną moc. To powoduje, że konstruktorzy wdrażali w pojazdach różne układy hamulcowe. Wpływa to na możliwość montażu felg, bowiem w samochodzie może być odmienna wielkość zacisków hamulcowych, która uniemożliwiać będzie montaż felg o mniejszej średnicy niż montowanych fabrycznie. Aby w odpowiedni sposób dobrać felgi aluminiowe do swojego auta należy wybrać dopuszczalną ich średnicę i wartość ET, czyli osadzenia felgi. Niejednokrotnie przy zakupie alufelg zostaniemy poproszeni o podanie tzw. TYPU samochodu. Nie chodzi tu bynajmniej o jego model czy markę, ale o ciąg znaków literowo-cyfrowych, które zamieszczone są w numerze VIN pojazdu.
Kolejnym parametrem, jaki należy wziąć pod uwagę przy wyborze felg aluminiowych jest odsadzenie, które informuje o odległości płaszczyzny symetrii felg samochodu od płaszczyzny, na której są one montowane. ET podawane jest w mm i jest wartością charakterystyczną dla każdego modelu felgi, nie zaś dla każdego modelu samochodu. Co ciekawe, odsadzenie felgi może przyjmować zarówno wartości dodatnie, jak i ujemne. Informuje ono o położeniu koła we wnęce nadkola. Im większe będzie odsadzenie felgi, tym głębiej będzie ona schowana w nadkole.
Ostatnim parametrem, na który koniecznie trzeba spojrzeć przy zakupie alufelg, jest CH, czyli średnica otworu centralnego felgi aluminiowej. Jest to wewnętrzna średnica, jaka wyliczana jest w milimetrach. Umożliwia ona precyzyjne centrowanie felgi na piaście. Jeśli nastąpią rozbieżności pomiędzy rozmiarem otworu centralnego w feldze, a średnicą piasty, wówczas można zastosować pierścienie centrujące, które umożliwiają redukcję powstałej różnicy. Takie pierścienie najczęściej są wykorzystywane przez producentów felg aluminiowych, bowiem pozwalają one na dobranie wybranego modelu felg pod konkretny model samochodu.
Felgi aluminiowe są produkowane w dwóch typach – jako felgi uniwersalne oraz dedykowane, do konkretnych rodzajów samochodów. Najczęściej felgi uniwersalne wymagają dodatkowo zastosowania pierścienia centrującego oraz śrub lub nakrętek o określonej długości i skoku gwintu. Takie śruby i nakrętki oraz pierścienie centrujące na ogół dołączane są do zestawu montażowego, razem z felgami. Z kolei, w przypadku felg adresowanych do konkretnych modeli aut, nie ma potrzeby stosowania jakichkolwiek pierścieni centrujących, zaś felga przykręcana jest dokładnie tymi samymi śrubami lub nakrętkami, które znajdują się na wyposażeniu seryjnym samochodu.
Przed przystąpieniem do montowania felg należy pierścień centrujący pokryć smarem grafitowym, po zewnętrznej i wewnętrznej jego stronie. Czołową część piasty oraz część felgi do niej przylegającą należy oczyścić tak, aby powierzchnie ich styku były bez jakichkolwiek ciał obcych lub środków konserwujących. Najlepiej alufelgi montować w wyspecjalizowanym zakładzie.
Felgi aluminiowe produkowane są przez wielu różnych producentów, wśród których należy wymienić: AEZ, Alcar, ALUTEC, Anzio, ATS, Dezent, DOTZ, Enzo, EXLUSIVE, Hijoin, iFree, K&K, KFZ, MAK, MOMO, OZ, Reds, Ronal, TSR, TSW itd.
Otóż, pierwsza wartość określa szerokość felgi i zawsze jest podawana ona w calach, natomiast druga wartość oznacza zewnętrzną średnicę felgi, która również wyliczana jest w calach.
Liczba „6” w oznaczeniu rozstawu śrub oznacza ilość śrub potrzebnych do zamocowania felgi, zaś liczba „90” oznacza średnicę okręgu, na którym umieszczono 6 otworów montażowych.
Parametr ten to odsadzenie felgi. Bywa nazywany inaczej offset felgi i określa odległość płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej. Wartość ta podawana jest na ogółu w milimetrach.
Pył osadzający się na powłoce lakierniczej felg aluminiowych pochodzi z klocków hamulcowych i jest on jeszcze gorący, dlatego ciężko go usunąć. Mocno zanieczyszczone felgi raczej nie wyczyścimy gąbką i wodą z szamponem. Należy wtedy wykorzystać silne środki chemiczne, ale czynić trzeba to bardzo ostrożnie, aby nie spowodować nieodwracalnych szkód. Alternatywą są środki nie zawierające kwasów. Takie preparaty nie tylko usuwają brud, ale również konserwują czyszczone powierzchnie.
Alufelgi tworzą świetny wygląd samochodu i mają wysokie właściwości techniczne i użytkowe. Wzornictwo i lakierowanie alufelg nadaje im niezapomnianego wizerunku. Trzeba jednak pamiętać, że felgi aluminiowe wymagają odpowiedniego traktowania, zupełnie innego niż w przypadku felg stalowych. Należy o nie zadbać, aby móc cieszyć się świetnym wyglądem całego samochodu.