Głównym zadaniem amortyzatorów jest oczywiście nieustanne utrzymywanie przyczepności kół do podłoża, tak by z kolei utrzymanie panowania nad samochodem nie sprawiało większych problemów w czasie jazdy. Jeśli przyczepność kół zostanie utracona to w tym momencie mogą nadejść problemy z zapanowaniem nad samochodem. Z tego właśnie względu amortyzatory są aż tak bardzo istotnym czynnikiem, wpływającym na bezpieczeństwo podczas korzystania z samochodu. W przypadku, gdy auto wyposażone jest w zużyte amortyzatory, droga hamowania wydłużyć się może nawet o kilka metrów. Zużyte amortyzatory sprawiają również wiele problemu podczas prowadzania auta na zakrętach. Na podstawie przeprowadzonych przez specjalistów testów spostrzec można, że w samochodach, które wyposażone są w amortyzatory o ograniczonych możliwościach, tylne koło o wiele szybciej traci przyczepność, w przypadku, gdy auto oczywiście skręca.
Amortyzatory w pewnym sensie przyjmują wszystkie drgania i zapobiegają odrywaniu się kół od nawierzchni, a dzięki temu pasażerowie nie odczuwają zupełnie żadnych nierówności czy też wybojów. Amortyzatory dzieli się na dwie grupy:
Amortyzator dwurorowy złożony jest z rury zewnętrznej, która nazywana jest zbiornikiem wyrównawczym, a także rury wewnętrznej, znanej lepiej jako cylinder roboczy, oraz tłoka, dolnego zespołu zawodowego. Akumulator jednorurowy w porównaniu do dwururowego nie posiada zbiornika wyrównawczego. W obydwu amortyzatorach zupełnie inaczej przebiegają fazy ściskania oraz fazy odbicia.
Amortyzator przestaje odpowiednio pracować po przejechaniu około 60-80 tyś kilometrów. Na przyśpieszenie zużycia amortyzatorów wpływa przede wszystkim użytkowanie w trudnych warunkach, kurz, a także korozja. Z badań wynika, że znacząca część samochodów, które posiadają więcej niż 5 lat, ma niesprawne amortyzatory. Pamiętajcie zatem, by kontrolować ten element pojazdu, a podczas kontroli samochodowych prosić mechanika o przeprowadzenie testu.
Do każdego auta pasują inne amortyzatory. Podczas dokonywania zakupu sprzedawca poprosi was o podanie marki samochodu oraz modelu auta, jak również jego roku produkcji i pojemności skokowej. Może równie dobrze poprosić wyłącznie o numer VIN. Jeśli decydujecie się na wymianę amortyzatorów to powinniście to zrobić albo dla wszystkich kół, albo dla całej, jednej osi.
Najważniejsze, o czym należy pamiętać podczas zakupu amortyzatorów, to sięganie wyłącznie po produkty sprawdzonych i znanych marek. Amortyzator pełni zbyt poważną funkcję, by można było go kupować po najniższych kosztach. Niskie koszty to w wielu przypadkach gwarancja szybkiego zużycia amortyzatorów, a także większe, potencjalne niebezpieczeństwo. Kolejna ważna informacja o jakiej wspominają producenci, to niewprowadzanie samodzielnych zmian w zakresie wykorzystywanych amortyzatorów. Producenci samochodów wybrali takie właśnie amortyzatory na podstawie wieloletniego doświadczenia.
Najbardziej znane firmy, które zajmują się produkcją amortyzatorów to: AC DELCO, BILSTEIN, CORTECO, DELPHI, Eibach, FEBI, Gabriel, HART, IMPERGOM, KAGER, MAGNETI MARELLI, POLCAR, Raybestos, SACHS, TEKNOROT, VAICO oraz WESTAR. Podczas dobierania amortyzatorów zwrócicie zapewne uwagę na to, że nie każda firma produkuje amortyzatory przystosowane do każdego auta. Pośród wymienionych marek tymi najbardziej polecanymi przez mechaników oraz samych kierowców są Sachs oraz Bilstein. Te marki dają gwarancję wysokiej jakości wykonania oraz długiego okresu użytkowania. Polecane są również amortyzatory Teknorot, których producentem jest znana w Polsce firma TRW. Amortyzatory marki Sachs, to w zależności od modelu oraz konkretnego przeznaczenia, koszt od 200 do 1200 złotych. Rozpiętość cenowa jest zatem dosyć duża. Znacznie tańsze są amortyzatory firmy Bilstein, a najniższe ceny dotyczą marki Teknorot.
Specjaliści zupełnie odradzają samodzielne podejmowanie takiej decyzji. Dużo lepiej jest udać się na kontrolę, na której zostanie to dokładnie sprawdzone. Oczywiście kontrola powinna być wykonana w odpowiednim czasie, a nie po przejechaniu 100 tyś kilometrów. Każdy kierowca może jednak samodzielnie obserwować swoje auto i odpowiadać sobie na pytania. Czy droga hamowania twojego auta staje się coraz dłuższa? Czy auto na zakrętach prowadzi się tak samo pewnie? Czy opony zużywają się równomiernie na całej swojej powierzchni (wewnątrz i na zewnątrz?). Dobrze jest również rozbujać swoje auto na boki. Jeśli auto po bujaniu nie wraca natychmiast do pozycji wyjściowej, tylko dalej się buja to możecie być wtedy pewni, że amortyzatory wymagają wymiany. Reasumując jednak, zawsze najpewniejszą opinię w tym zakresie wyda stacja kontroli pojazdów.
Najlepiej jest, by amortyzatory sprawdzane były co około 30 tysięcy przejechanych kilometrów. Wtedy dobrze jest się udać na stację diagnostyczną, gdzie zostanie zweryfikowany aktualny stan amortyzatorów. Jeśli wskaźnik zużycia pokaże 30%, bądź też różnica w sprawności amortyzatorów na jednej osi będzie większa niż 15%, to należy niezwłocznie dokonać ich wymiany. Jeśli zakupione amortyzatory były podejrzanie tanie, a producent anonimowy, to poleca się by kontrolę amortyzatorów przeprowadzać nawet częściej niż wspomniane 30 tysięcy kilometrów. Pamiętać należy, że odkładanie wymiany amortyzatorów nie tylko jest bardzo ryzykowne, ale również przyśpiesza cały proces niszczenia innych części składowych samochodu.
Teoretycznie jest to możliwe, ale kierowca naraża się na wiele problemów. Przede wszystkim amortyzatory takie mogą nie sprawować się tak jak powinny, zatem bezpieczeństwo pasażerów auta będzie poważnie narażone. Wspomnieć należy jeszcze, że w przypadku wypadku, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty środków, jeśli w Twoim aucie zostanie wykryte zastosowanie części nie sugerowanych do takiego auta. Reasumując – zupełnie niewskazane jest korzystanie z amortyzatorów nie zalecanych przez producentów.
Amortyzatory są jednym z czynników, które decydują o bezpieczeństwie w korzystaniu z samochodu. Każdego dnia kierowcy tracą życie na skutek nieodpowiedniej przyczepności do podłoża bądź też wydłużonej drogi hamowania. Dobór amortyzatorów solidnej marki oraz ich wymiana z odpowiednią częstotliwością to klucz do bezpiecznego korzystania z samochodu. Pamiętanie o wskazanych w poradniku zasadach, pozwala na komfortowe podróżowanie z myślą o spokojnym dotarciu do miejsca docelowego.