Przed dokonaniem zakupu konkretnego rodzaju haka holowniczego należy zastanowić się, jaki jego rodzaj będzie nam najbardziej potrzebny i jaki będzie pasował do naszego samochodu.
Hak holowniczy przydaje się przy remontach, przy wyjazdach na kempingi, a także wtedy, gdy musimy holować czyjeś auto do warsztatu. Aby hak najlepiej spełniał przypisywane do niego zadania, powinien być odpowiednio dobrany do konkretnego modelu samochodu.
Haki holownicze trudno nam będzie kupić w sklepie motoryzacyjnym, ponieważ trudno je samodzielnie montować. Haki są więc sprowadzane na konkretne zamówienia klientów, albo warsztatów samochodowych trudniących się zakładaniem haków. Z tego względu, dużo większy wybór haków znajduje się w warsztatach bądź też w firmach wyspecjalizowanych w montażu tego typu wyposażenia samochodowego.
Można wymienić trzy różne rodzaje haków holowniczych, biorąc pod uwagę ich budowę. Najstarszym typem haków holowniczych, są elementy montowane na stałe. Nie można ich zdemontować, dlatego też od dawna nie cieszą się zbyt dużą popularnością. Warto podkreślić dodatkowo, że nie odpowiadają one normom wyznaczonym przez Unię Europejską, przez co są problemy z wjazdem samochodem wyposażonym w taki hak na teren krajów unijnych.
Większość kierowców decyduje się na najnowsze rodzaje haków holowniczych, bowiem można je swobodnie zdemontować, jeśli zajdzie taka potrzeba. Powszechne zastosowanie mają haki montowane za pomocą kilku śrub oraz haki posiadające system automatycznego wypinania. Specjalny system zapadkowy w hakach automatycznych powoduje, że można od nich odpiąć samą końcówkę haka i to na dodatek w zaledwie kilka sekund. Wszystkie haki demontowane spełniają normy wyznaczone przez Unię Europejską.
Na montaż drogich haków automatycznych decydują się najczęściej posiadacze luksusowych, bardzo kosztownych aut, ponieważ są one wygodne w praktyce użytkowania.
W chwili obecnej istnieją dwa typy haków holowniczych, posiadających odpinaną kulę, bowiem tego wymagają przepisy prawa drogowego obowiązujące w Polsce. Zawsze tańsze będą odmiany haków, posiadające kulę z przykręcanymi śrubami, choć trzeba powiedzieć, że jest to rozwiązanie niepraktyczne, ponieważ aby zamocować kulę potrzebne są odpowiednie narzędzia i spore umiejętności manualne, bowiem śruby są chowane od razu pod zderzakiem. Jeśli jednak korzystamy z haka w trybie incydentalnym, nie będzie miało to dla nas większego znaczenia. Dla osób, które często używają haka holowniczego poleca się nieco droższy hak z tzw. automatem. Do jego montażu i demontażu nie są potrzebne żadne narzędzia, a czynność ta jest prosta i szybka.
W niektórych modelach samochodów spotykane są haki składane, które są najwygodniejsze w zastosowaniu, ale jednocześnie najdroższe. Hak taki montowany jest już w fabryce, przy produkcji samochodu, a więc należy go zamówić razem z autem. W momencie, gdy hak nie jest używany, można go schować pod zderzakiem, a jeśli zajdzie taka potrzeba, wystarczy jeden ruch dźwignią, która umieszczona jest w bagażniku i hak automatycznie wysuwa się spod zderzaka. Z kolei, jeśli nie będzie nam już potrzebny, ponownie należy nacisnąć dźwignię i lekko popychać kulę, aby ponownie schował się on pod zderzakiem.
Należy podkreślić, że kula może być montowana wyłącznie podczas holowania przyczepy.
Sam montaż haka nie jest bardzo skomplikowany, ale wymaga czasu. Oprócz niego, należy również zamontować w samochodzie gniazdo elektryczne, a w nowoczesnych samochodach nie jest to prostą sprawą. Najlepiej w takich przypadkach posiłkować się oryginalną, bardzo drogą niestety wiązką elektryczną. Powodem takiej sytuacji jest ESP, którego działanie jest nieco inne podczas holowania przyczepy, po to, aby znacznie zwiększyć szansę na wyprowadzenie pojazdu i przyczepy na wypadek poślizgu.
Jeśli zamierzamy kupić hak holowniczy i nie mamy czasu na poszukiwanie najbardziej korzystnej cenowo oferty, możemy udać się do autoryzowanego serwisu samochodów osobowych i kupić hak. Jedynie w ASO możemy założyć hak w okresie trwania gwarancji. Po jej wygaśnięciu można śmiało skorzystać z usług nieautoryzowanego serwisu.
Do wyboru mamy haki oznaczone, bądź nie, logo producenta. Jak można się domyślić, te pierwsze są znacznie droższe od drugich, a nie można powiedzieć, aby były one lepsze. W jakości haka nie ma żadnej różnicy, więc lepiej chyba nie przepłacać.
Wybierając do swojego samochodu hak holowniczy należy zwrócić uwagę na jego maksymalny udźwig, nazywany na ogółu tonażem. Każdy hak powinien posiadać wyszczególnione zalecenia dotyczące ciężaru, jaki jest on w stanie udźwignąć. Zasadniczo, tonaż haka holowniczego nie powinien przekraczać masy całkowitej pojazdu, do którego jest on zamontowany. Jeśli zakupimy hak demontowany, możemy go wozić w bagażniku auta, a nie na stałe zamontowany.
Hak holowniczy nie może stanowić zagrożenia dla użytkowników samochodu. W tym celu przyznawane są specjalne certyfikaty PIMot w Warszawie. Na tabliczce znamionowej haka musi być podany producent, data produkcji i co najważniejsze, dopuszczalny tonaż. Montaż haka holowniczego odbyć powinien się w wyspecjalizowanym warsztacie. Aby odpowiednio zamontować hak wymagane są odpowiednie narzędzia, które pozwalają uzyskać wymaganą siłę i moc dokręcenia śrub. Zwykłym kluczem samochodowym nie zrobimy tego dobrze.
Mocowanie haka co pewien czas powinno być poddane kontroli, ponieważ po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów może dojść do jego obluzowania. Wówczas nie jest on stabilny i może to doprowadzić do nieszczęścia.
Polskim producentem haków holowniczych, którego produkty są dobre pod względem jakościowym, należy firma Auto-Hak Słupsk. Z kolei, renomowanym producentem zagranicznym jest szwedzki Brink.
Ceny haków holowniczych są mocno zróżnicowane. Najtańsze są te, posiadające odkręcaną kulę. Kosztują od 300 do nawet 1000 zł. Z kolei, haki automatyczne kosztują w granicach od nieco ponad 500 do 2000 zł. Generalnie, im droższe auto, tym droższy będzie hak pasujący do niego.
Sam montaż haka nie jest trudny, ale czasochłonny. Konieczny jest przy nim demontaż zderzaka oraz całej tapicerki w bagażniku, co może sprawiać pewne problemy w niektórych modelach samochodów. Są pojazdy, które są przygotowane do montażu haka i w nich nie ma konieczności wiercenia żadnych dziur w nadwoziu. Wykorzystuje się do zamontowania haka holowniczego istniejące otwory technologiczne. Jedynie w dolnej części zderzaka trzeba wykonać specjalne nacięcie na kulę.
Tak, po zamontowaniu haka należy udać się do stacji diagnostycznej, aby diagnosta dokonał wpisu do dowodu rejestracyjnego. W dowodzie powinien znaleźć się następujący zapis: „pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy".
Cena haka holowniczego uzależniona jest od jego rodzaju. Najtańsze są haki stałe, nie podlegające demontażowi. Zapłacimy za nie od 350 do 400 zł. Haki demontowane, mocowane na śruby kosztują od 450-500 zł, zaś najdroższe są zdecydowanie haki automatyczne, za które zapłacimy od 800 do nawet 1500 zł.
Hak holowniczy jest przydatny dla tych wszystkich osób, które dużo przewożą, lub też lubią jeździć na kempingi z własną przyczepą. Dla samochodów poruszających się w zasadzie tylko po mieście, których właściciele nie potrzebują większej ilości miejsca na zakupy, nie będzie on potrzebny, a wydatek na niego stanie się nieuzasadniony ekonomicznie.