Centralny zamek posiada generalnie dwa rodzaje, o których zostało już co nieco wspomniane. Może być to centralny zamek mechaniczny i elektroniczny, pierwszy z nich jest uruchamiany poprzez przekręcenie kluczyka w zamku w drzwiach kierowcy, zaś drugi wymaga jedynie naciśnięcia odpowiedniego przycisku na pilocie, aby wszystkie drzwi i bagażnik zostały otwarte, albo zamknięte. Dodatkowo, zamek centralny posiadający pilota może być połączony z autoalarmem, który w takim przypadku stanowi drugie zabezpieczenie naszego samochodu.
Najważniejszym elementem każdego centralnego zamka w samochodzie jest siłownik główny, nazywany „master”. Steruje on siłownikami znajdującymi się w pozostałych drzwiach oraz w tylnej klapie bagażnika. Siłownik master otrzymuje impuls z centralki sterowania i przesyła go dalej do pozostałych sterowników, dzięki czemu wyzwala on w ten sposób proces zamknięcia bądź otwarcia rygla w drzwiach.
Po raz pierwszy centralny zamek został zastosowany już w latach 20-stych ubiegłego stulecia, choć większość osób sądzi, że jest to nowoczesny wynalazek. W tamtych latach jednak system centralnego zamka był stosowany wyłącznie w najbardziej luksusowych pojazdach. Dopiero w latach 50-tych XX-tego wieku centralny zamek trafił do powszechnego użytku, a stało się to za sprawą firmy „Packard”. Od tamtych czasów idea działania zamka centralnego była wielokrotnie udoskonalana, czego przykładem jest zastosowanie pilota, który zamyka i otwiera wszystkie drzwi. Nowoczesne centralne zamki zamykają i otwierają także bagażnik, wlew paliwa czy też szyberdach. Jeśli w samochodzie istnieje elektryczne sterowanie szyby, zamknięcie samochodu z zamka centralnego może powodować także automatyczne domknięcie szyb. Dodatkowo, zamek ten może być zastosowany jako pilot do otwierania i zamykania drzwi do garażu.
Ciekawą funkcją centralnego zamka jest automatyczne zamykanie drzwi od razu po osiągnięciu przez samochód ściśle określonego progu prędkościowego lub otwieranie ich, gdy samochód się zatrzyma. Trudno powiedzieć, czy taka funkcja jest pożyteczna, ponieważ zamknięte drzwi mogą utrudnić zdecydowanie przeprowadzenie akcji ratunkowej w czasie wypadku.
Jeśli zamek centralny zostanie połączony z bezdotykowym systemem uruchamiania całego auta, zastosowanie go spowoduje, że odjechanie samochodem nie wymaga od kierowcy wykonania żadnych dodatkowych czynności, oprócz otwarcia drzwi i naciśnięcia przycisku, który uruchomi silnik. W takim przypadku wychodzi z użycia normalny kluczyk do samochodu.
Na rynku dostępne są wszelkiego rodzaju zamki centralne, mogące otwierać i zamykać 2, 3, 4 lub 5 drzwi. W sklepach z akcesoriami motoryzacyjnymi, czy też na aukcjach internetowych można kupić zamki centralne z alarmem albo sterownikiem radiowym. Siłowniki, sterowniki i całe zestawy zamków centralnych są produkowane między innymi przez takie firmy jak Allmax, AMT i Bowi. Kosztują one od 10 zł za sterownik, do około 200 zł za kompletny zestaw zamka centralnego połączonego z pilotem.
Tak, ale trzeba mieć ku temu pewną wiedzę z zakresu elektroniki. Co prawda, w większości przypadków kupując alarm przystosowany do zamontowania go w samochodzie z centralnym zamkiem, otrzymujemy instrukcję obsługi, ale nie dla każdego będzie ona czytelna. Jeśli nie interesujemy się choć w niewielkim stopniu elektroniką, lepiej o pomoc w założeniu alarmu do centralnego zamka poprosić fachowców.
Najczęściej przyczyną takiej sytuacji jest poluzowanie określonych siłowników, do których nie dociera impuls z siłownika głównego.
Jeszcze kilka lat temu zastosowanie centralnych zamków w samochodach nie było takie powszechne jak dzisiaj. Trzeba było wówczas każde drzwi i bagażnik otwierać osobno. Dziś centralny zamek znajduje się na standardowym wyposażeniu większości pojazdów. Być może wielu z Was powie, że jest to rozwiązanie dla wygodnych, ale chyba każdy chce zwiększyć komfort użytkowania własnego samochodu, na co niewątpliwie pozwala centralny zamek.