Osłony do obiektywu dzielą się na kilka typów, wśród których najbardziej popularna jest osłona przeciwsłoneczna. Znajdziemy ją najczęściej łącznie w zestawie z kupowanym obiektywem do lustrzanki. Czasami jest też dołączana do zestawów z aparatami kompaktowymi typu super/hiper-zoom. Osłonka przeciwsłoneczna pełni dwie zasadnicze role w aparatach fotograficznych. Po pierwsze, blokuje padające z boków obiektywu światło słoneczne, które może dostać się do wnętrza aparatu i w konsekwencji spowodować odblaski lub pogorszyć kontrast obrazu. Po drugie, osłona przeciwsłoneczna jest zabezpieczeniem elementów optycznych przy okazji umieszczania obiektywu w niewielkiej odległości od przedmiotów, mogących go zarysować. Chroni także częściowo przed wiatrem, z którym niesione są drobiny pyłu i wilgoć. Wiele osłon do obiektywów ma specyficzne wycięcia na tulei, które nadają im określone kształty. Tak powstała m.in. osłona tulipanowa, której wycięcia mają zmaksymalizować efekt ochrony przed odblaskami.
Osłona do obiektywu może być wykonana z różnych materiałów, wśród których wymieniany jest metal, kompozyt węglowy, plastik i guma. Metalowe osłony to najczęściej tuleje posiadające gwint, który należy wkręcić w zakończenie obiektywu lub filtru. Osłona wykonana z kompozytu węglowego w zasadzie nie odróżnia się na pierwszy rzut oka od osłony metalowej, ale jest lekka i wytrzymała na uszkodzenia. Z kolei, osłona do obiektywu wykonana z plastiku jest najmniej odporna, ale spełnia swoją rolę. Bardzo często to właśnie ona dodawana jest do zestawów z aparatami kompaktowymi lub niedrogimi obiektywami. Osłony gumowe są natomiast bardzo elastyczne. Są one wyposażone w metalowy gwint. Co ciekawe, chronią one w zasadzie w najmniejszym stopniu przed uszkodzeniem aparatu. Osłona spełnia swą przeciwsłoneczną rolę, a jej zaletą jest to, że zawsze można ją zwinąć, bez konieczności jej odkręcania z obiektywu.
Uniwersalne osłony do obiektywów aparatów fotograficznych produkuje firma Hama, King, Tamron i Sigma. Oczywiście, każdy z producentów aparatów fotograficznych produkuje swoje własne osłony, pasujące wyłącznie do jego sprzętu. Na półkach sklepowych można więc zobaczyć osłony Pentax, Nikon, Canon, czy też Sony i Olympus.
Wybierając osłonę do obiektywu aparatu fotograficznego bardzo istotne jest dopasowanie modelu do najkrótszej ogniskowej obiektywu, do którego ma być instalowana. Jest to o tyle ważne, że element ten może czasem zasłaniać w niewielkich fragmentach pole widzenia, wywołując tzw. winietowanie.
Zalecane jest wybieranie produktów firmowych, które przeznaczone są do danego modelu aparatu. Niestety, jest to wówczas związane z większym wydatkiem, niż w przypadku zakupu osłony o uniwersalnym charakterze.
Należy sprawdzić, czy osłona po założeniu na obiektyw nie obraca się podczas ogniskowania. Jeśli tak jest, będziemy zmuszeni do zakupu innej osłony.
Kupując osłonę do obiektywu należy zdecydować się więc na osłonę dedykowaną dla konkretnego producenta, albo osłonę uniwersalną. Te ostatnie są jednak tańsze, ale nie zawsze będą idealnie spełniać swą rolę. Ważne jest również wybranie materiału, z którego ma być zbudowana osłona. Najlepsze w tym względzie są osłony wykonane z kompozytu węglowego – są trwałe i lekkie.