Joystick, który w wersji spolszczonej nazywany jest dżojstikiem, jest urządzeniem wejściowym do komputera. Nazwa Joystick została stworzona z połączeniu dwóch wyrazów anglojęzycznych – Joy- zabawa oraz stick – patyk, drążek, bowiem właśnie do czegoś podobnego można przyrównać kształt tegoż sprzętu. Joystick bywa określany jako manipulator, którego głównym zadaniem jest sterowanie ruchem różnorodnych obiektów pojawiających się na ekranie monitora. W podstawowej swej wersji, każdy Joystick zbudowany jest w wychylnego drążka, który zamocowany jest na specjalnej podstawce. Każde wychylenie czy też ruch owego drążka powoduje natychmiastową reakcję obiektu sterowanego na ekranie. Joystick na ogół posiada także przyciski, które służą do uruchamiania przypisanym im dodatkowym funkcjom sterującym. Przyciski mogą być umieszczone na podstawce albo samym drążku, dzięki czemu są one wygodne do użytkowania. Warto powiedzieć, że pierwotnie Joysticki nie służyły do rozrywki, ale do sterowania samolotami i wówczas nazywano je na drążkami sterowniczymi.
Joystick nie tylko wykorzystywany jest w komputerach do sterowania kursorem, czy też obiektami w grach komputerowych, ale również do sterowania robotami, czy nawet elektronicznymi wózkami inwalidzkimi. Takie urządzenie jest stosowane także do manipulacji obiektów trójwymiarowych w programach typu CAD. Wyróżniamy dwa typy Joysticków – analogowy i cyfrowy. Dżojstiki cyfrowe początkowo były stosowane przez graczy, na platformach Commodore 64, Atari 800 i innych. W przypadku platform PC wykorzystywane są Joysticki analogowe. Joysticki zbudowane są z drążka (podstawowy element, można dzięki nim wykonywać ruchy przechylne), podstawki (punkt mocowania drążka, zawierający główny moduł elektroniki dżojstika), przycisku Fire (przycisk wyzwalający akcję, znajdujący się pod palce wskazującym), przycisków dodatkowych (wyzwalających akcję), AutoFire (przełącznik pozwalający na symulację ciągłego naciskania i puszczania danego przycisku), przepustnicy (element analogowy, pozwala na płynną zmianę wartości), kapturka (dodatkowy, mały manipulator cyfrowy), mocowania (pozwala na przytwierdzenie podstawki joysticka do podłoża) oraz steru (pozwala na obroty skrętne drążkiem wokół osi pionowej).
Joysticki mają różne typy portów: DB 25, DB 15, DB 9, Apple Desktop Bus, USB, Game Port itd. Port DB 9 był wykorzystywany w takich platformach jak Commodore 64 czy Atari 800. Istnieje jednak możliwość podłączenia starego joysticka cyfrowego z portem DB 9 do komputera stacjonarnego, wykorzystując do tego celu port równoległy lub Game Port. Z kolei, Apple Desktop Bus, czyli w skrócie ADB jest magistralą, służącą do podłączania urządzeń w komputerach Apple. Później został on zastąpiony przez porty USB, które dziś są najbardziej powszechnie wykorzystywane. Większość joysticków posiada specjalne wtyki GamePort, które są domyślnym portem do podłączania urządzeń analogowych i innych służących do grania, do komputerów klasy PC. Najczęściej wykorzystywane są uniwersalne porty szeregowe USB do podłączenia do komputera urządzeń zewnętrznych, w tym również Joysticków. Kupując Joystick analogowy należy pamiętać o tym, że urządzenie wymaga kalibracji, czyli ustawienia stopnia oporu. Oprogramowanie komputerowe musi być zatem poinformowane o wartościach, jakie ma rozpoznawać jako skrajne. Joystick ponadto powinien pozwalać na ustawienie indywidualnych parametrów przycisków.
Ceny Joysticków kształtują się różnie, ale istnieje generalnie jedna prawidłowość, mianowicie wraz ze wzrostem ceny urządzenia otrzymujemy większą jego precyzję, więcej przycisków i suwaków. Decydując się na konkretny model Joysticka powinniśmy przyjrzeć się, z jakiego plastiku jest on zrobiony. Jeśli będzie on słabej jakości, urządzenie dosyć szybko ulegnie zniszczeniu. Ważne jest również wyprofilowanie drążka Joysticka, który powinien wygodnie leżeć w dłoni użytkownika. Ergonomia przy użytkowaniu tego typu urządzeń jest nader istotnym parametrem. Wedle zasad ergonomii, trzymając Joystick musimy bez odrywania ręki od rękojeści, dosięgnąć do spustu i ewentualnie innych przycisków. Drugą dłonią bez przeszkód powinniśmy obsługiwać przepustnicę i mieć ułatwiony dostęp do pozostałych przycisków, jeśli oczywiście takowe istnieją. Dobry Joystick musi być wyposażony w co najmniej kilka, konfigurowalnych klawiszy, wśród których absolutnym minimum są klawisze fire 1 i fire 2.
Na ogół, Joysticki wykonane są oczywiście z plastiku, choć coraz częściej wykorzystywane są przy ich tworzeniu elementy gumowe. Są one wysoce wytrzymałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Plastik, z którego wykonane jest urządzenie powinien być gruby i dobrej jakości, aby Joystick służył użytkownikowi przez kilka lat.
Powinien on być ergonomiczny, dostosowany do dużej dłoni gracza. Nie może posiadać zbyt małej wajchy, czy też niewielkich przycisków, usytuowanych blisko obok siebie, ponieważ ich użytkowanie stanie się niemożliwe, albo choćby niewygodne.