UNIKAT! Nakład tylko 10.280 egzemplarzy!
Gratka dla kolekcjonerów broni, miłośników historii Polski i historii wojskowości oraz... grup rekonstrukcyjnych ;-)
Najobszerniejsze kompendium wiedzy jakie kiedykolwiek ukazało się w Polsce, opus magnum o historii polskiej broni oraz oporządzenia wojskowego. Zawiera informacje na temat formacji pieszych, konnych i artyleryjskich i ich broni białej, palnej, artyleryjskiej oraz opancerzeniu.
Zawiera ponadto indeksy autorów, postaci historycznych, topograficzny, rzeczowy.
Spis treści:
WSTĘP 7
Przedmiot, zakres, metody i źródła 7
Rozwój bronioznawstwa za granicą 9
Zbrojownie habsburskie i wiedeńska szkoła bronioznawców 9
Zbrojownie niemieckie i ruch bronioznawczy w Niemczech 11
Zbrojownie brytyjskie i brytyjska szkoła bronioznawców 12
Musee de l'Armee w Paryżu i bronioznawstwo francuskie 13
Kolekcje i znawstwo dawnej broni we Włoszech 14
Kolekcje i bronioznawstwo w innych krajach 15
Integracja badań bronioznawczych 18
Bronioznawstwo w Polsce 19
1. ŚREDNIOWIECZE DO KOŃCA WIEKU XIII 31
Stan uzbrojenia na Zachodzie 31
Hełm 32
Zbroja 35
Tarcza 41
Miecz 42
Nóż bojowy, tasak, kord, puginał 49
Włócznia 49
Topór 50
Maczuga 51
Proca, łuk, kusza 52
Ostrogi, siodło i rząd, strzemiona 53
Ikonografia 55
Stan uzbrojenia na Wschodzie 59
Bizancjum 59
Persja 63
Koczownicze plemiona indoeuropejskie, turko-tatarskie i mongolskie ... 65
Arabowie ... 67
Ruś 68
Polska 76
Źródła 76
Broń 78
Szyszaki znalezione w Wielkopolsce 78
Hełmy typu „normandzkiego” 80
Niedostatek materiału archeologicznego w zakresie zbroi i tarcz . . 80
Miecz 81
Inna broń zaczepna 83
Siodło i rząd 85
Ostrogi 86
Broń ceremonialna 87
Ikonografia 92
2. ŚREDNIOWIECZE DO KOŃCA WIEKU XV 97
Stan uzbrojenia na Zachodzie 97
Hełm 99
Zbroja 103
Tarcza 109
Rycerska broń zaczepna. Oporządzenie jeździeckie 109
Uzbrojenie turniejowe, broń myśliwska i ceremonialna 114
Uzbrojenie żołnierskie i plebejskie 117
Rozwój broni palnej 121
Ikonografia 126
Stan uzbrojenia na Wschodzie ... 128
Persja i Mongołowie 129
Arabowie i plemiona tureckie ... 131
Litwa, Ruś, Tatarzy 133
Polska 134
Źródła 135
Broń 138
Uzbrojenie ochronne ... 139
Broń zaczepna i oporządzenie ... 139
Broń ceremonialna 140
Ikonografia 142
3. WIEK XVI 147
Stan uzbrojenia na Zachodzie .... 147
Hełm 148
Zbroja 150
Tarcza 155
Broń biała 156
Broń palna 160
Artyleria 167
Ikonografia 169
Stan uzbrojenia na Wschodzie ... 172
Turcja 172
Węgry 175
Państwo moskiewskie 177
Polska 180
Źródła 181
Broń 189
Uzbrojenie husarskie 189
Bechter 190
Szabla i koncerz 191
Siodło, strzemiona, ostrogi .... 191
Broń królewska: Zygmunt Stary,
Zygmunt August, Henryk Walezy,
Stefan Batory 192
Batorówki i zygmuntówki .... 199
Broń ze skarbca koronnego . . . 200
Broń hetmanów 200
Armaty lwowskie 201
Broń Radziwiłłów 201
Ikonografia 203
4. WIEKI XVII i XVIII 213
Stan uzbrojenia na Zachodzie ... 213
Hełm 215
Zbroja 216
Broń biała 217
Miecz 217
Rapier 218
Szpada 221
Koncerz, szabla i pałasz 222
Tasak i kordelas 223
Puginał i sztylet 223
Broń drzewcowa 224
Broń palna 225
Francja 227
Niemcy ,. 228
Włochy 230
Inne kraje europejskie 230
Uwagi o artylerii 230
Ikonografia 231
Stan uzbrojenia na Wschodzie ... 232
Turcja 233
Persja 239
Kaukaz 242
Rosja 243
Polska 246
Źródła 251
Broń 263
Szyszak husarski 264
Klasyczna zbroja husarska ... 265
Zbroje bastardowe 267
Skrzydła husarskie 268
Karacena 268
Kopia husarska 270
Szabla husarska 271
Koncerz 272
Misiurka i kolczuga 273
Karwasze 274
Kałkan 274
Łuk i sajdak 275
Odmiany szabli polskiej: karabela,
Szable spokrewnione z karabela ... 275
Pałasz, szpada, tasak i kordelas ... 280
Broń drzewcowa i obuchowa ... 281
Buzdygan, buława, piernacz, regiment i znak hetmański .... 282
Oporządzenie jeździeckie 284
Broń palna 286
Oporządzenie strzeleckie 288
Artyleria 288
Uzbrojenie janczarów polskich . . 289
Broń królewska 290
Broń hetmanów 292
Ikonografia 293
POSŁOWIE DO DRUGIEGO WYDANIA ... 298
INDEKS AUTORÓW 299
INDEKS POSTACI HISTORYCZNYCH .... 302
INDEKS TOPOGRAFICZNY 308
INDEKS RZECZOWY 314
CONTENTS 320
LIST OF ILLUSTRATIONS 322
SPIS ILUSTRACJI . . . 329
WYKAZ FOTOGRAFIKÓW 336
ALBUM ILUSTRACJI 337
SPIS ILUSTRACJI NA TABLICACH W TEKŚCIE
I. Szczerbiec, miecz koronacyjny królów polskich, 2 ćw. XIII w. (z późniejszymi przeróbkami). Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
II. Zbroja do konnego turnieju niemieckiego, roboty Konrada Polera w Norymberdze, ok. 1500 r. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
III. Zbroja chłopięca Zygmunta Augusta, roboty Joerga Seusenhofera w Innsbrucku, 1533 r. Magyar Nemzeti Muzeum, Budapeszt
IV. Pancerz siedmiogrodzkiej roboty, ok. 1640 r., przypisywany Władysławowi IV. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
V. Karacena Stanisława Jabłonowskiego, hetmana w. kor., ok. 1680 r. Muzeum Narodowe, Kraków
VI. Buława „Wiśniowieckiego”, roboty ormiańskiej, Polska, 2 poł. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
VII. Kałkan turecki, przed 1683 (zdobycz wiedeńska). Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
VIII. Zbroja husarska, ze skrzydłami i skórą lamparcią, typ młodszy, ok. 1700 r. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
IX. Dwie karabele i szabla husarska paradna, XVIII w. Muzeum Narodowe, Kraków
X. Siodło i rząd, Polska, 1 ćw. XVIII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
XI. Zbroja kirasjerska, południowe Niemcy, ok. 1640 r. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
XII. Strzelba z zamkiem kołowo-lontowym, Norymberga, 1599 r. Muzeum Narodowe, Kraków
XIII. 1. Henryk Probus, posąg nagrobny, pocz. XIV w. Muzeum Narodowe, Wrocław
XIII. 2. Odciski pieczęci: Mieszka III Starego, 2 poł. XII w., i Siemomysła Kujawskiego, 1284 r.
XIII. 3. Pogoń, fragm. nagrobka Władysława Jagiełły, 2 ćw. XV w. Katedra na Wawelu, Kraków
XIII. 4. Wierzbięta z Branie, fragm. epitafium, ok. 1425 r. Muzeum Narodowe, Kraków
XIII. 5. Bitwa pod Legnicą, fragm. tzw. Tablicy bernardyńskiej, 1430 r. Muzeum Narodowe, Warszawa
XIV. 1. Anonimowy rycerz polski, fragm. tryptyku z Jurkowa, ok. 1460 r. Kościół parafialny w Jurkowie
XIV. 2. Grupa rycerzy, fragm. tryptyku św. Trójcy, ok. 1467 r. Katedra na Wawelu, Kraków
XIV. 3. Mikołaj Szydłowiecki, miniatura Stanisława Samostrzelnika w Liber Geneseos Illustris Familiae Szidloviciae, lata 1531-32. Muzeum i Biblioteka PAN, Kórnik
XIV. 4. Sw. Jerzy, fragm. tryptyku św. Trójcy, ok. 1467 r. Katedra na Wawelu, Kraków
XIV. 5-6. Przeprawa wojsk polskich przez Dniepr, fragm. Bitwy pod Orszą, ok. 1520 r. Muzeum Narodowe, Warszawa
XV. 1-2. Przegląd wojsk polskich przez Zygmunta Starego, fragm. fryzu w Zamku Królewskim na Wawelu, lata 1534-35. Kraków
XV. 3-4. Stefan Batory i Radziwiłł Sierotka, ryciny z Armamentarium Heroicum... Jacoba Schrencka von Notzing, 1601 r.
XV. 5. Triumf Władysława IV nad Abazym-baszą w 1633 r., płaskorzeźba na trumnie królewskiej, przed 1648 r. Katedra na Wawelu, Kraków
XVI. 1-4. Tzw. Rolka sztokholmska, po 1605 r., fragm.: chorąży królewski, jazda husarska, gwardia cechu malarzy i złotników na modłę cudzoziemską, oddział hajduków na modłę piechoty węgierskiej. Zbiory Zamku Warszawskiego
XVI. 5. Wzorzec ubiorów polskich, pocz. XVII w. Muzeum Narodowe, Poznań
XVI. 6. Żołnierz piechoty wybranieckiej, fragm. tabl. XVI. 5
XVI. 7. Michał Rzewuski, pisarz poł. kor., w pełnej zbroi karacenowej, ok. 1769 r. Zamek w Olesku (ZSRR)
SPIS ILUSTRACJI W ALBUMIE
1. Włócznia św. Maurycego, przed 1000 r. Skarbiec katedralny na Wawelu, Kraków
2. Szyszak z Gorzuchów, X-XI w. Muzeum Narodowe (depozyt Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego), Kraków
3. Szyszak z Giecza, X-XI w. Muzeum Archeologiczne, Poznań
4. Szyszak z Olszówki, X-XI w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
5. Szyszak z Mokrego k. Dubna, X w. Państwowe Muzeum Archeologiczne, Warszawa
6-7. Hełm z Jez. Orchowskiego, XII w. Punkt Zbiorów Regionalnych w Głuchej Puszczy (pow. Mogilno)
8-9. Hełm z Jez. Lednickiego, XII w. Zbiory Stacji Archeologicznej na Ostrowie Lednickim
10. Miecz, IX w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
11. Miecz, X-XI w., tamże
12. Miecz, XI-XII w,, tamże
13. Miecz z Machowa (pow. Tarnobrzeg), IX-X w. Państwowe Muzeum Archeologiczne, Warszawa
14. Miecz z Brześcia Kujawskiego, XI w., tamże
15. Miecz, XII-XIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
16. Miecz, XII-XIII w., tamże
17. Miecz, XIII w., tamże
18. Miecz spod Płowieć, XIV w., tamże
19. Miecz, XV w., tamże
20. Miecz, XIV-XV w. Wielkopolskie Muzeum Wojskowe, Poznań
21. Miecze, XV w. Muzeum Narodowe, Kraków
22. Miecz, XV w. Wielkopolskie Muzeum Wojskowe, Poznań
23. Kordy, XV w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
24. Kord, XV w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
25. Tasak i nóż, XV w. Muzeum Narodowe, Kraków
26. Grot włóczni, XI-XII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
27. Grot włóczni, XII w. Wielkopolskie Muzeum Wojskowe, Poznań
28. Grot włóczni, XIV-XV w. Muzeum Narodowe, Kraków
29. Grot włóczni, XV w., tamże
30. Hełm z koroną, z Sandomierza, przypisywany Kazimierzowi W., lata 1360-70. Skarbiec katedralny na Wawelu, Kraków
31. Hełm z Sandomierza (widok z boku), jw.
32. Przedmioty znalezione w trumnie Kazimierza W., wśród nich ostrogi królewskie, przed 1370 r. Katedra na Wawelu, Kraków
33. Puginał zw. nerkowym, fragm. posągu nagrobnego Kazimierza W., lata 1370-82, tamże
34. Przyłbica starszego typu, z Siedlątkowa. Zbiory Zakładu Archeologii Polski Środkowej PAN, Łódź
35. Zasłona przyłbicy z ii. 34
36. Ostrogi i strzemiona roboty czeskiej, ok. 1455 r., przypisywane Kazimierzowi Jagiellończykowi. Waffensammlung, Wiedeń 1
37. Topory, XV w. (prawy dolny może jeszcze z XIV W;). Muzeum Narodowe, Kraków
38. Topory, XV w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
39. Kusza i bełty, XV w. Muzeum Narodowe, Kraków
40. Lewar do kuszy, 2 poł. XV w. Muzeum Zamkowe, Malbork
41. Ostrogi, XI w. i (z prawej) XII w., Muzeum Narodowe, Kraków
42. Ostroga, XIV w., tamże
43-44. Ostrogi, XV w., tamże
45. Piszczel, pocz. XV w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
46. Hakownica, XV w., tamże
47. Foglerz, XV w. Muzeum Zamkowe, Malbork
48. Włócznia skrzydełkowa, XV w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
49. Tzw. szydło, czyli spisa węgorzowa, XV w., tamże
50. Gizarma, XV w., tamże
51. Glewia, XV w., tamże
52. Berdysz, XV w., tamże
53-54. Halabardy, XV w., tamże
55. Koncerz, pocz. XV w. Skarbiec koronny na Wawelu, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu (depozyt Muzeum Narodowego ze Zbiorów Czartoryskich), Kraków
56. Koncerz, XVI w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
57. Koncerz, XVI w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
58. Maczuga rycerska, 2 poł. XV w. Skarbiec koronny na Wawelu, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu (depozyt Muzeum Narodowego ze Zbiorów Czartoryskich), Kraków
59. Buzdygan z herbami Polski i Litwy, XVI w., tamże
60. Miecz z napisem: Sigismundus Rex Justus, Kraków, 1 ćw. XVI w. Skarbiec koronny na Wawelu, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
61. Miecz złamany nad trumną Zygmunta Augusta, Norymberga, 1540 r. Skarbiec katedralny na Wawelu, Kraków
62. Posąg nagrobny Zygmunta Starego, Bartłomiej Berrecci, ok. 1530 r. Katedra na Wawelu, Kraków
63. Lufa działa z herbami Polski i Litwy, 1506 r. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
64. Zbroja Zygmunta Augusta, roboty Kunza Lochnera w Norymberdze, lata 1550-55. Livrustkammaren, Sztokholm
65. Zbroja jak na ii. 64, z należącą do garnituru zbroją na konia, tamże
66. Brygantyna ze zbrojowni Zygmunta Augusta, roboty włoskiej, poł. XVI w., tamże
67-68. Hełm i okucie siodła garnituru chłopięcego Zygmunta Augusta, roboty Joerga Seusenhofera, Innsbruck, 1533 r. Magyar Nemzeti Muzeum, Budapeszt
69. Tarcza ze zbrojowni Zygmunta Augusta, roboty włoskiej, poł. XVI w. Livrustkammaren, Sztokholm
70. Tarcza z przedstawieniem zwycięstwa Leszka Czarnego nad Jaćwingami w 1282 r., prawdopodobnie ze zbrojowni Zygmunta Augusta, roboty włoskiej, poł. XVI w. Rustkammer, Drezno
71. Zbroja na konia, należąca do Zygmunta Augusta, podarowana przez Stefana Batorego carowi Fiodorowi Iwanowiczowi, roboty Kunza Lochnera w Norymberdze, ok. 1560 r. Orużejnaja Pałata na Kremlu, Moskwa
72-73. Tarcza skórzana, należąca do Zygmunta Augusta; awers z portretem króla, rewers z herbami Polski i Litwy; roboty włoskiej, poł. XVI w. Livrustkammaren, Sztokholm
74. Tarcza ze zbrojowni Zygmunta Augusta, Mediolan, poł. XVI w., tamże
75. Morion, przypisywany gwardii Henryka Walezego, Francja, ok. 1574 r. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
76. Zbroja Henryka Walezego, Augsburg, 1574 r. Historisches Museum der Stadt Wien, Wiedeń
77. Zbroja Henryka Walezego, Francja, ok. 1575 r. Waffensammlung, Wiedeń
78. Zbroja Stefana Batorego, Niemcy pd., ok. 1560 r., tamże
79. Szyszak turecki do zbroi Stefana Batorego (z ii. 78), poł. XVI w., tamże
80. Głownia miecza poświęcanego, ofiarowanego Batoremu przez papieża Grzegorza XIII, przed 1580 r. Skarbiec koronny na Wawelu, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu (depozyt Muzeum Narodowego ze Zbiorów Czartoryskich), Kraków
81. Szkofia Stefana Batorego, roboty siedmiogrodzkiej, ok. 1570 r. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
82. Szabla przypisywana Stefanowi Batoremu, Węgry, ok. 1560 r. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
83. Żupan jedwabny, watowany (zbroja miękka) Stanisława Żółkiewskiego, pocz. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
84. Głownia miecza Jana Zamoyskiego, Persja, XV w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
85. Buława Jana Zamoyskiego, typ węgierski, kon. XVI w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
86. Buława przypisywana Karolowi Chodkiewiczowi, typ perski, pocz. XVII w. Muzeum w Wilanowie, Oddział Muzeum Narodowego, Warszawa
87. Szturmak przypisywany Janowi Tarnowskiemu, roboty włoskiej, przed 1561 r. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
88. Lufa działa z godłem „Orlik", Lwów, XVI w., tamże
89. Zbroja maksymiliańska na rycerza i konia (niejednorodna, z częściami pochodzącymi ze zbrojowni Radziwiłłów w Nieświeżu), Niemcy, 1 ćw. XVI w. Kolekcja C. O. von Kienbuscha, Nowy Jork
90. Naczółek zbroi na konia, ze zbrojowni Radziwiłłów w Nieświeżu, Niemcy, ok. 1520 r. Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
91. Naplecznik wraz z ochroną lędźwi w zbroi kostiumowej, ze zbrojowni Radziwiłłów w Nieświeżu, Niemcy, ok. 1535 r., tamże
92-93. Kołnierz kolczy i spodenki kolcze, ze zbrojowni Radziwiłłów w Nieświeżu, Niemcy, 1 poł. XVI w., tamże 94. Zbroja emaliowana Radziwiłła Czarnego, roboty Kunza Lochnera w Norymberdze, ok. 1550 r. Waffensammlung, Wiedeń
95-98. Części garnituru zbroi Radziwiłła Czarnego (z ii, 94): naczółek zbroi na konia, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork; tarcza na kopię, tamże; łebka turniejowa, Musee de l'Armee, Paryż; naramiennik, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
99. Zbroja Radziwiłła Fulmen Belli (hełm nie należący do garnituru), 1 ćw. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
100. Laska dowódcy, tzw. regiment, ze zbiorów Radziwiłłów, poł. XVI w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
101. Zbroja Radziwiłła Rudego, Włochy, lata 1545-51. Waffensammlung, Wiedeń
102. Zbroja Radziwiłła Sierotki, Francja, ok. 1573 r., tamże
103. Szyszak Radziwiłła Czarnego, typ węgierski, Niemcy pd., dat. 1561. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
104. Falkonet z godłem „Hydra”, odlany W Nieświeżu w 1599 r. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
105. Szyszak husarski Tyszkiewiczów, Niemcy pd., ok. 1550 r. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
106. Kapalin husarski, kon. XVI w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
107. Kapalin piechoty (?), kon. XVI w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
108. Kapalin husarski, kon. XVI w., tamże
109-110. Napierśnik i naplecznik zbroi husarskiej, kon. XVI w. Muzeum i Biblioteka PAN, Kórnik
111. Napierśnik zbroi husarskiej, kon. XVI w,, tamże
112. Naplecznik zbroi husarskiej (nietypowej), 1 ćw. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
113-114. Kałkan wyjęty z trumny Zygmunta III, awers i rewers (pokrycie tkaniną perską), Persja (?), kon. XVI w. Skarbiec koronny na Wawelu, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
115. Siodło do zaprzęgu królewskiego z czasów Zygmunta III, pocz. XVII w. Livrustkammaren, Sztokholm
116. Strzelba z zamkiem kołowym i herbem Zygmunta III, Niemcy, lata 1600-10. Waffensammlung, Wiedeń
117. Herb Zygmunta III, fragm. ii. 116
118. Lontownica paradna, Włochy, poł. XVI w. Skarbiec koronny na Wawelu, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu (depozyt Muzeum Narodowego ze Zbiorów Czartoryskich), Kraków
119. Szponton z Zamku Królewskiego w Warszawie, pocz. XVII w. Livrustkammaren, Sztokholm
120. Szponton gwardii dworskiej Jana Kazimierza, poł. XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
121. Nadziak, XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
122. Nadziak, XVI/XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
123. Czekan, kon. XVI w. Livrustkammaren, Sztokholm
124. Szable: od lewej — węgiersko-polskie, XVI/XVII w., Muzeum Narodowe, Kraków; Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków; w typie węgierskim, Niemcy pd., 2 poł. XVI w., Muzeum, Narodowe, Kraków
125. Szabla węgiersko-polska, XVI/XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
126. Szabla węgiersko-polska, XVI/XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
127. Szabla węgiersko-polska, XVI/XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
128. Szabla węgiersko-polska, XVI/XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
129. Szabla węgiersko-polska, XVI/XVII w., tamże
130. Szable węgiersko-polskie, z prawej — z herbem Dąbrowa, XVI/XVII w., tamże
131. Fragm. U. 127
132-133. Szabla-batorówka, pocz. XVII w., ofiarowana Józefowi Piłsudskiemu przez urzędników Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie w 1933 r. Muzeum Polskie, Chicago
134. Szabla-batorówka, Gdańsk, ok, 1580 r. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
135. Szabla-batorówka (z rękojeścią wtórnie zdobioną), pocz. XVII w., ofiarowana Joachimowi Muratowi przez Sejm Księstwa Warszawskiego w 1807 r. Musee de l'Armee, Paryż
136. Szabla - batorówka, kon. XVI w. Rustkammer, Drezno
137. Fragm. głowni szabli-zygmuntówki, pocz. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
138. Fragm. głowni szabli-zygmuntówki, pocz. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
139. Strzelba z zamkiem kołowym, z herbem Wazów 1 poł. XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
140. Ćwierćkolubryna z herbem Wazów i godłem „Skorpion” 1 poł. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
141. Miecz ofiarowany hetmanowi zaporoskiemu Konaszewiczowi Sahajdacznemu przez Władysława IV, 1 poł. XVII w. Państwowe Zbiory, Sztuki na Wawelu, Kraków
142. Zbroja młodzieńcza Władysława IV, Mediolan, ok. 1605 r. Livrustkammaren, Sztokholm
143. Zbroja Władysława IV, ok. 1624-1625 r., tamże
144. Hełm Władysława IV, noszony do zbroi z ii. 143, Francja, ok. 1624-1625 r„ tamże
145. Szabla w typie tatarskim, pocz. XVII w., zdobyta przez Szwedów w Polsce, tamże
146. Szabla w typie turecko-węgierskim, pocz. XVII w., zdobyta przez Gustawa II Adolfa na polskim husarzu w potyczce dn. 1 VII 1627, tamże
147. Buzdygan, XVI w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
148. Buzdygan Stefana Czarnieckiego, typ węgierski, poł. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
149. Buzdygan Stanisława Jabłonowskiego, roboty perskiej, 2 poł. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
150. Buzdygany, XVII w., tamże
151. Buzdygan, pocz. XVIII w. Muzeum Narodowe, Kraków
152. Buława Mikołaja Hieronima Sieniawskiego, typ węgierski, ok. 1680 r. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
153. Piernacz, XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
154. Szyszak husarski, typ 1, 1 poł. XVII w., tamże
155. Szyszak husarski, nietypowy, 1 ćw. XVII w., tamże
156. Szyszak husarski, odmiana typu 1, 1 poł. XVII w. Muzeum i Biblioteka PAN, Kórnik
157. Szyszak husarski, typ 2, 1 poł. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
158. Szyszak husarski Aleksandrowiczów, typ 3, XVII/XVIII w., tamże
159. Szyszak husarski Sieniawskich, typ 3, kon. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
160. Szyszak w typie pappenheimera, używany w husarii, kon. XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
161. Szyszak pappenheimer, skrzydlaty, używany w husarii, pocz. XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
162-163. Zbroja husarska rodziny Wielogłowskich z Owieczki, typ starszy, 1 poł. XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
164. Zbroja husarska po Stanisławie Skórkowskim, sekretarzu Władysława IV, typ starszy, 1 poł. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
165. Zbroja husarska Stanisława Jabłonowskiego, typ młodszy, 2 poł. XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
166. Zbroja husarska skrzydlata, typ młodszy, 2 poł. XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
167. Zbroja husarska skrzydlata, typ starszy, 1 poł. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
168. Zbroja husarska skrzydlata, typ młodszy, 2 poł. XVII w. Ermitaż, Leningrad
169. Zbroja husarska skrzydlata, typ starszy, 1 poł. XVII w. Muzeum i Biblioteka PAN, Kórnik
170. Zbroja husarska, typ starszy, 1 poł. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
171. Zbroja husarska, typ starszy, 1 poł. XVII w., tamże
172. Napierśnik zbroi husarskiej, typ starszy, 1 poł. XVII w. Muzeum i Biblioteka PAN, Kórnik
173. Napierśnik zbroi husarskiej, typ starszy, 1 poł. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
174. Napierśnik zbroi husarskiej, typ młodszy, 2 poł. XVII w., tamże
175. Napierśnik zbroi husarskiej, typ starszy, 1 poł. XVII w., tamże
176. Zbroja husarska bastardowa, XVII w., tamże
177. Zbroja husarska, typ młodszy, kon. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
178. Zbroja husarska, typ młodszy, kon. XVII w., tamże
179. Zbroja husarska bastardowa, XVII w., tamże
180. Napierśnik zbroi husarskiej, z herbem Radziwiłłów Trąby, typ młodszy, XVIII w., tamże
181. Obojczyk zbroi husarskiej, z herbem Gryf, pocz. XVIII w., tamże
182. Obojczyk zbroi husarskiej Aleksandrowiczów, XVII/XVIII w., tamże
183. Karacena, 4 ćw. XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
184. Karacena, 4 ćw. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
185. Karacena, kon. XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
186. Karacena, 4 ćw. XVII w. Rustkammer, Drezno
187. Karacena z herbem Ostoja, XVIII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
188. Karacena Suchodolskich, 4 ćw. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
189. Karacena, kon. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
190. Karacena Sieniawskich, 4 ćw. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
191. Szyszak karacenowy, 4 ćw. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
192. Szyszak karacenowy, 4 ćw. XVII w., tamże
193. Szyszak karacenowy, 4 ćw. XVII w. Muzeum i Biblioteka PAN, Kórnik
194. Szyszak karacenowy, turbanowy, 4 ćw. XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
195. Maszkaron z karaceny, fragm. ii. 183
196-197. Maszkarony z karaceny Suchodolskich, fragm. ii. 188
198. Maszkaron z karaceny Sieniawskich, fragm. ii. 190
199. Naramiennik zbroi husarskiej Aleksandrowiczów, XVII/XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
200. Karwasz zbroi husarskiej Aleksandrowiczów, XVII/XVIII w., tamże
201. Karwasz zbroi husarskiej, typ starszy, 1 poł. XVII w., tamże
202. Karwasz zbroi husarskiej, typ starszy, 1 poł. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
203. Karwasz roboty lwowskiej, z napisami łacińskimi, kon. XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
204-205. Bechter wykonany w Poznaniu w 1580 r., tamże 206-207. Bechter Moszyńskich, XVI w., tamże
208. Misiurka, kolczuga i karwasze, 2 poł. XVII w., tamże
209. Uzbrojenie pancernego, 2 poł. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
210. Szyszak karacenowy (por. ii. 193) i kolczugo-karacena z kolczymi spodniami, kon. XVII w. Muzeum i Biblioteka PAN, Kórnik
211. Bajdana, XVI/XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
212. Proporzec husarski z krzyżem kawalerskim i ze „żmijami”, używany do kopii, XVII/XVIII w., tamże
213. Tarcza husarska, XVI w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
214. Sposób umocowania skrzydeł husarskich na zbroi z ii. 166
215. Kopie husarskie, fragm. z gałką, pocz. XVIII w. Muzeum Biblioteka PAN, Kórnik
216. Grot kopii husarskiej, kon. XVII w. Kolekcja Feliksa Ścibałły, Kraków
217. Kopia husarska fragm. z gałką, kon. XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
218. Koncerz husarski, typ węgierski, XVII w. Muzeum Wojska Polskiego. Warszawa
219. Maska-zasłona do szyszaka husarskiego, używana w turnieju, Norymberga, poł. XVI w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
220. Koncerz, prawdopodobnie roboty lwowskiej, 2 poł. XVII w. Muzeum i Biblioteka PAN, Kórnik
221. Koncerz, typ turecki, kon. XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
222. Koncerz, typ turecki, pocz. XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
223. Szabla husarska, kon. XVII w. tamże
224. Szabla husarska, 2 poi XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
225. Szabla husarska, 2 poł. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
226-228. Szabla husarska z dekoracją w stylu wschodnim, prawdopodobnie Lwów, 2 poł. XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
229. Szabla husarska Stanisława Jabłonowskiego, 4 ćw. XVII w. Muzeum Narodowej Zbiory Czartoryskich, Kraków
230. Szabla husarska, pocz. XVIII w. tamże
231. Szabla husarska, pocz. XVIII w. tamże
232. Szabla husarska, kon. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
233. Szabla husarska z herbem Trąby, kon. XVII w. Kolekcja Tadeusza Jakubowskiego, Kraków
234. Szabla husarska, kon. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
235-237. Szabla Krzysztofa Kraińskiego, z marką IPZD i nazwiskiem nosiciela, pocz. XVII w. Livrustkammaren, Sztokholm
238. Szabla, pocz. XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
239. Szabla z marką IPZD, oprawa z XVIII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
240. Pałasz Adama Kazimierza Czartoryskiego, XVIII w., tamże
241. Szabla, XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego Warszawa
242. Szabla polska z głownią turecką, XVIII w., i szabla Stanisława Chomętowskiego (z prawej), z napisem dekoracyjnym upamiętniającym jego poselstwo do Turcji w 1713 r., oprawa z kon. XVIII w. Muzeum Narodowe, Kraków
243. Karabela, kon. XVII w. Muzeum i Biblioteka PAN, Kórnik
244. Karabela, kon. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
245. Karabela, kon. XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
246. Karabela Stanisława Potockiego, 1 poł. XVIII w. Kolekcja Feliksa Ścibałły, Kraków
247. Karabela, XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
248. Karabela, XVIII w., tamże
249. Karabela, XVIII w., tamże
250. Karabela, XVIII w., tamże
251. Karabele, kon. XVII w. i XVIII w. (z prawej), tamże
252. Karabele, XVIII w, tamże
253. Karabela turecka z głownią genueńską, kon. XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
254. Karabela perska, XVIII w. Kolekcja Feliksa Ścibałly, Kraków
255. Karabela bojowa, turecka, kon. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
256. Karabele tureckie, kon. XVII w. i pocz. XVIII w. (z prawej). Muzeum Narodowe, Kraków
257. Szabla w typie ormianki, XVII/XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
258. Szabla ormianka, pocz. XVIII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
259. Szabla ormianka, XVII/XVIII w. Livrustkammaren, Sztokholm
260. Szabla Michała Serwacego Wiśniowieckiego, dat. 1713. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
261. Szabla ormianka, 4 ćw. XVII w., tamże
262. Szabla polska, XVIII w., tamże
263. Szabla z głownią produkcji mokotowskiej, XVIII w., tamże
264. Szabla-batorówka Stanisława Augusta, głownia XVII w., oprawa XVIII w., tamże
265. Szabla Józefa Potockiego, dat. 1736. Muzeum Narodowe, Warszawa
266. Szabla, roboty lwowskiej, XVIII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
267. Szabla polska, XVII/XVIII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
268. Szable polskie, XVIII w. (z prawej — mylnie przypisywana Jerzemu Ossolińskiemu), tamże
269. Kałkan turecki, XVII w. Wielkopolskie Muzeum Wojskowe, Poznań
270. Kałkan turecki, 4 ćw. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
271. Kałkan turecki, 4 ćw. XVII w., tamże
272. Kałkan, prawdopodobnie roboty lwowskiej, kon. XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
273. Sajdak, XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
274. Łuk refleksyjny i sajdak, Turcja, XVII w., ze zdobyczy wiedeńskiej w 1683 r. Skarbiec klasztorny na Jasnej Górze, Częstochowa
275. Łuk, prawdopodobnie roboty lwowskiej, i sajdak, XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
276. Sajdak, XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
277. Siodło husarskie i strzemiona tzw. polskie, z herbem Wazów, kon. XVI w. Livrustkammaren, Sztokholm
278. Siodło husarskie, kon. XVI w. Orużejnaja Pałata na Kremlu, Moskwa
279. Siodło polskie, XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
280. Siodło polskie, XVII/XVIII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
281. Siodło „po Skirmuncie”, 2 poł. XVII w., tamże
282. Rząd i siodło polskie, kon. XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
283. Siodło polskie, XVIII w. Muzeum Narodowe, Kraków
284. Siodło-jarczak, Polska, XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
285. Rząd i siodło tureckie, XVII w., ze zdobyczy wiedeńskiej w 1683 r. hetmana Sieniawskiego. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
286. Fragm. siodła z ii. 285
287. Uździenica turecka, XVII w., ze zdobyczy wiedeńskiej w 1683 r. hetmana Sieniawskiego, tamże
288. Uździenica, podpiersień i podogonie, typ turecki, kon. XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
289. Siodło tureckie darowane Stanisławowi Małachowskiemu z okazji pokoju karłowickiego w 1699 r. przez sułtana Mustafę II. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
290. Rząd i siodło tureckie, XVII w., ze zdobyczy wiedeńskiej w 1683 r. Przecława Szembeka, tamże
291. Rząd i siodło „po Janie Łąckim”, siodło roboty perskiej, rząd prawdopodobnie roboty lwowskiej, XVII w., tamże
292. Rząd i siodło „po Jerzym Lubomirskim”, prawdopodobnie roboty lwowskiej, pocz. XVIII w., tamże
293. Siodło Stanisława Leszczyńskiego, Turcja, XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
294. Siodło tureckie, XVII w., tamże
295. Strzemię husarskie tzw. polskie, kon. XVI w. Muzeum Narodowe, Kraków
296. Strzemię husarskie tzw. polskie, 1 poł. XVII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
297. Strzemię polskie, typ turecki, kon. XVII w., tamże
298. Strzemię tureckie, XVII w., ze zdobyczy wiedeńskiej w 1683 r., tamże
299. Strzemię polskie, typ zachodni, XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
300. Ostroga husarska, kon. XVI w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
301. Ostroga polska, kon. XVI w., tamże
302. Ostrogi polskie, typ zachodni, kon. XVI w. i XVII w. (u dołu). Muzeum Narodowe, Kraków
303. Ostroga polska, typ zachodni, XVII/XVIII w., tamże
304. Hakownica lontowa, XVI w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
305. Muszkiet lontowy, XVI w., tamże
306. Muszkiety: z zamkiem kołowym i zanikiem niderlandzkim (u dołu), XVII w., tamże
307. Muszkiet janczarski, tzw. janczarka, lontowy, Turcja, kon. XVI w. Wielkopolskie Muzeum Wojskowe, Poznań
308. Muszkiet janczarski, tzw. janczarka, skałkowy, Turcja, kon. XVII w. Muzeum Zamkowe, Malbork
309. Muszkiet lontowy, XVI/XVII W. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
310. Arkebuz z zamkiem kołowym (klucz przy zamku), XVI/XVII w., tamże
311. Strzelba jazdy, tzw. bandolet, z zamkiem kołowym, z herbem polsko-saskim, XVII/XVIII w., tamże
312. Arkebuz moskiewski z zamkiem niderlandzkim. 2 poł. XVII w. Muzeum Zamkowe, Malbork
313. Arkebuz niemiecki z zamkiem kołowym, XVII w. (u góry), i cieszynki (dolna z dekoracją w stylu ruskim), XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
314. Cieszynka, XVI I w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
315. Cieszynka, XVII w. Muzeum Narodowe, Kraków
316. Cieszynka, XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
317. Broń kombinowana: maczuga „morgenstern” i strzelba, z dekoracją w stylu „cieszyńskim”, XVII w. (u góry), oraz czekan i strzelba skałkowa, z dekoracją w stylu „cieszyńskim”, XVII w. (u dołu). Muzeum Narodowe, Kraków
318. Cieszynka, XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
319. Cieszynka, XVII w., tamże
320. Cieszynka, XVII w., tamże
321. Fragm. ii. 315
322. Cieszynka, XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
323-324. Strzelba skałkowa roboty Loikiewicza w Tulczynie, 2 poł. XVIII w. Wielkopolskie Muzeum Wojskowe, Poznań
325. Strzelba skałkowa roboty krakowskiej, XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
326. Strzelba skałkowa roboty A. Kownackiego w Warszawie, 2 poł. XVIII w., tamże
327. Sztucer wojskowy z manufaktury w Kozienicach, ok. 1790 r., tamże
328. Półhak - krótka broń palna jazdy, XVI/XVII w., tamże
329. Pistolet z zamkiem kołowym, XVII w. Wielkopolskie Muzeum Wojskowe, Poznań
330. Pistolet z zamkiem kołowym, kon, XVII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
331. Para pistoletów skałkowych roboty K. Gibenhana w Warszawie, 2 poł. XVIII w., tamże
332. Para pistoletów skałkowych roboty J. S. Junga w Warszawie, 2 poł. XVIII w., tamże
333. Prochownica „muszkieterska", XVI w., tamże
334. Prochownica Andrzeja Gembickiego herbu Nałęcz, wykonana w Czarnkowie przez Francuza Covetin przed 1688 r. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
335. Prochownica ze znakami masońskimi i datą 1784, tamże
336. Prochownica turecka, XVII w., ze zdobyczy wiedeńskiej w 1683 r. hetmana Sieniawskiego, tamże
337. Prochownica z rogu łosia, kozacka, 2 poł. XVIII w. Muzeum Zamkowe, Malbork
338. Prochownica, XVII/XVIII W. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
339. Ładownica szlachecka, XVII/XVIII w., tamże
340. Ładownica szlachecka,'XVII/XVIII w., tamże
341. Ładownice szlacheckie, XVIII w. Muzeum Narodowe, Kraków
342. Ładownice szlacheckie, XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
343. Ładownice szlacheckie, XVIII w., tamże
344. Ładownica łosiowa, ok. 1770 r. Muzeum Świętokrzyskie, Kielce
345. „Tarcza wróżebna" Jana III Sobieskiego, z przedstawieniem zwycięstwa Konstantyna nad Maksencjuszem w 312 r. pod murami Rzymu, robota włoska, kon. XVI w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
346. Miecz poświęcany, ofiarowany Janowi III Sobieskiemu przez papieża Innocentego XI, wykonany ok. 1676 r. Skarbiec koronny na Wawelu, Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
347. Partyzana dworska Jana III Sobieskiego, 4 ćw. XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
348. Koncerz w stylu zachodnim, wtórnie zdobiony przez Ormian lwowskich, ze zbrojowni Jana III Sobieskiego 4 ćw. XVII w., tamże
349. Szabla ozdobna, z głownią roboty lwowskiej, 4 ćw. XVII w., tamże
350. Pałasz turecki, XVII w., prawdopodobnie ze zdobyczy wiedeńskiej w 1683 r., tamże
351. Szabla turecka, XVII w., z głownią perską z XV w., prawdopodobnie ze zdobyczy wiedeńskiej w 1683 r., tamże
352. Buławy „Rzewuskich”, roboty lwowskiej, kon. XVII w., i roboty perskiej (po prawej), po!. XVII w., tamże
353. Rękojeść karabeli w stylu „manufaktury lwowskiej”, 1 ćw. XVIII w. Muzeum Narodowe, Kraków
354. Głownia szabli Stanisława Rewery Potockiego, z herbem Pilawa i wizerunkiem Madonny, przed 1667 r. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
355. Głownia szabli lwowskiej, z wizerunkiem Madonny, XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
356. Głownia szabli lwowskiej, z wizerunkiem Madonny, XVII w. Kolekcja Feliksa Ścibałły, Kraków
357. Karabela Stanisława Leszczyńskiego, pocz. XVIII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
358. Obuszek szlachecki, XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
359. Obuszek szlachecki do noszenia żeleźcem w dół, XVIII w. Kolekcja Feliksa Ścibałły, Kraków
360. Karabela polska, XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
361. Szyszak husarski z cyfrą AR, pocz. XVIII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
362. Szponton oficerski z cyfrą AR, pocz. XVIII w., tamże
363. Pałasz generalski polsko-saski, pocz. XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
364. Arkebuz z herbem polsko-saskim, z datą 1697. Muzeum Narodowe, Kraków
365. Kołpak janczarów polskich, z cyfrą AR, pocz. XVIII w. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
366. Partyzana saska z cyfrą FAC (Friedrich August Churfurst), z czasów Augusta II, przed 1697 r. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
367. Partyzana oficera polskiej gwardii szlacheckiej Augusta II, ok. 1719 r. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
368. Partyzana oficerska gwardii szwajcarskiej Augusta III, lata 1740-45, tamże
369. Ryngraf z emblematem orderu Orla Białego, 1 poł. XVIII w. Kolekcja Feliksa Scibałły, Kraków
370. Tasak z rękojeścią karabelową, z cyfrą AR, janczarów polskich, pocz. XVIII w. Muzeum Narodowe, Zbiory Czartoryskich, Kraków
371. Ładownica z herbem Stanisława Augusta, 2 poł. XVIII w. Muzeum Narodowe, Kraków
372. Ładownica kawalerii narodowej z czasów Stanisława Augusta, 2 poł. XVIII w., tamże
373. Szabla oficera artylerii z 1791 r. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
374. Strzelba Stanisława Augusta, XVII w. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków
375. Kusza z herbem Poniatowskich Ciołek, 1725 r., tamże
376. Pałasz oficera gwardii konnej, 1764-79. Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa
377. Miecz koronacyjny Stanisława Augusta, 1764 r. Muzeum Narodowe, Warszawa
na s. 1 — Polski znak hetmański, pocz. XVIII w. (wg oryginału w Livrustkammaren, Sztokholm)
na s. 297 — Turniej husarski, pocz. XVII w. (wg miniatury w Genealogia familiae Woinsciorum, Biblioteka Kapitul¬na, Kraków)
WSTĘP
PRZEDMIOT, ZAKRES, METODY I ŹRÓDŁA
Tematem książki jest historia broni, przy czym termin „broń”, zgodnie z hasłem słownikowym1, obejmuje wykonane przez człowieka przedmioty używane w walce do ataku i obrony (broń zaczepna i ochronna), ale także służące czasem innym, niemilitarnym celom. Poza bronią w grę wchodzi również oporządzenie wojskowe, składające się razem na pojęcie uzbrojenia. Jeżeli jednak w ramach zakreślonych dla tej publikacji uzyskać chcemy jednolitość i przejrzystość wykładu, ograniczyć musimy to rozległe pole, pozostawiając poza obrębem bezpośredniego zainteresowania niektóre rodzaje uzbrojenia, jak machiny bojowe, wozy bojowe, sprzęt taborowy i obozowy, chorągwie oraz wojskowe instrumenty muzyczne, skupiając natomiast uwagę na militariach formacji pieszych i konnych, w niewielkim stopniu uwzględniając też artylerię.
W pierwszym rzędzie zajmuje nas broń wytwarzana w Polsce, ale także i broń obca, która do rąk polskich dostawała się bądź drogą wymiany handlowej, bądź jako dar lub zdobycz wojenna.
Pod względem chronologicznym książka obejmuje okres od początków państwa polskiego po schyłek XVIII w., bo właśnie z końcem tego stulecia dokonała się znamienna rewolucja kładąca kres broni „dawnej” i wprowadzająca broń nowoczesną, produkowaną seryjnie, w dużych ilościach, najpierw w manufakturach, następnie w coraz bardziej mechanizowanych fabrykach.
Zasięg terytorialny poruszanej tematyki nie jest ściśle określony. Oczywistym wyznacznikiem są granice państwa polskiego w każdym z omawianych okresów, ale częstokroć przyjdzie przekraczać te granice, sięgając wszędzie tam, gdzie polska broń docierała lub skąd się wywodziła. Już od XVI w., a na pewno i wcześniej, wiele cennej broni polskiej przechodziło w ręce obce, nie tylko jako zdobycz wojenna, częściej w postaci spadków, darów lub w wyniku sprzedaży. Nie można napisać historii polskiego uzbrojenia bez uwzględnienia obiektów znajdujących się dzisiaj w muzeach Wiednia, Sztokholmu, Moskwy, Leningradu, Paryża, Drezna, Londynu i Nowego Jorku. Co więcej, nie może być mowy o poznaniu uzbrojenia polskiego bez zaznajomienia się z historią uzbrojenia obcego, szczególnie tych narodów, z którymi Polska wchodziła stale w związki, zarówno natury wojennej, jak i pokojowej. Problematyka broni polskiej musi więc być przedstawiona na szerokim tle zjawisk, które równocześnie występowały na zachodzie i na wschodzie Europy, a nawet dalej, w krajach Bliskiego Wschodu. Bardziej bowiem niż w jakiejkolwiek innej dziedzinie kultury Polska przez cały ciąg dziejów stanowiła w zakresie uzbrojenia teren spotykania się obu wielkich przeciwstawnych kultur, określanych umownie mianem „Zachodu” i „Wschodu”. Własnym wysiłkiem tworzyła oryginalną syntezę, niezbędną dla odparcia naporu potężnych sąsiadów. Nie byliśmy zresztą jedynym, jak się niekiedy sądzi, państwem o charakterze granicznym. Linia przedziału pomiędzy Zachodem i Wschodem przebiegała w różnych okresach przez różne państwa, skazując je na konieczność przybierania raz jednego, to znów drugiego stylu uzbrojenia. Dotyczy to, jak zobaczymy, przede wszystkim Bizancjum, Rusi i Węgier.
Broń jest jedną z tych dziedzin kultury materialnej człowieka, która w dużym stopniu decydowała o jego rozwoju. Od czasów najdawniejszych służyła w myślistwie jako narzędzie zdobywania pożywienia i innych niezbędnych do życia surowców, używana była w walce zaczepnej i do obrony. W miarę postępów cywilizacji otrzymywała nowe funkcje, już nie tylko w zakresie kultury materialnej, lecz także i duchowej. Stawała się więc symbolem mocy i panowania, znakiem władzy i sądu, obiektem ceremonialnym, trofealnym i reprezentacyjnym, niekiedy rytualnym i magicznym. Występowała w turniejach, pojedynkach, sporcie, tańcu i teatrze. Zawsze łączyła się ze sztuką, zarówno jako wynik artystycznych zabiegów, jak i w sensie ideowym, zresztą często bywała ulubionym tematem sztuki. W produkcji broni posługiwano się najbardziej zaawansowaną aktualnie techniką, stosowano najwyborniejsze materiały, korzystano z pomysłów i wynalazków ludzi najbardziej utalentowanych. Od jej formy, konstrukcji i odporności zależało wiele — po prostu życie ludzkie, egzystencja plemienia lub narodu, zwycięstwo w wojnie zaborczej czy obronnej, a w dalszej konsekwencji rozwój i dobrobyt państwa. Kształt artystyczny broni, jeśli wchodził w rachubę, wynikał ze stylu epoki i mody lokalnej. Oba zresztą aspekty, użytkowy i reprezentacyjny, były ze sobą powiązane.
Nasza wiedza w zakresie bronioznawstwa, podobnie jak w innych dziedzinach kultury materialnej i artystycznej, opiera się na oryginalnych przedmiotach (zabytkach) oraz czerpie ze źródeł ikonograficznych i pisanych, w mniejszym stopniu z tradycji ustnej. Instrumentem wiedzy jest tez sam język, zachowujący terminy dotyczące przedmiotów historycznych, nawet takich, które nie mają już rzeczywistych desygnatów. Wiedzę ową przechowujemy w pamięci indywidualnej i zbiorowej, w zdolności kojarzenia, w żywym słowie i piśmiennictwie, a nawet w układzie przedmiotów zbioru, na przykład w muzeach. W gruncie rzeczy właśnie zabytki, uzupełnione przez ikonografię i opis, decydują o stopniu i granicach naszego poznania. Liczba tych elementów jest ściśle określona, nie przybywa ich, lecz przeciwnie — ubywa wskutek zniszczeń, jakie nieuchronnie niesie ze sobą czas. Można założyć, że uda się dla danej dyscypliny uchwycić (zewidencjonować, zinwentaryzować) wszystkie przydatne naukowo materiały podstawowe. Zapewne w przyszłości do tego celu służyć będą wysoko rozwinięte, czułe i niezawodne instrumenty. W dziedzinie, która jest tematem książki, wciąż cierpimy na brak dokumentacji. Nie mamy jeszcze pełnej naukowej inwentaryzacji zbiorów krajowych, nie są ostatecznie rozeznane polonika znajdujące się za granicą, nie wszystkie źródła ikonograficzne i rękopiśmienne przejrzane i udostępnione, terminologia chwiejna, interpretacja częściowa i często kontrowersyjna. Mimo tej niefortunnej sytuacji, jaka przesądza o niedoskonałości dzieła, decydujemy się na podjęcie i opublikowanie opracowania, gdyż pożyteczne wydaje się spisanie wieloletnich doświadczeń własnych oraz zebranie w jednej książce wyników studiów licznych uczonych polskich i obcych.
Wspomniane wyżej elementy składające się na podstawowy materiał naukowy nie są równe co do wartości, zawsze jednak dla uzyskania najdoskonalszego rezultatu winny być wykorzystywane łącznie. Oryginalny obiekt, przyczyna i ośrodek wszelkich zabiegów, posiada przy tym walor największy. Nie ma trudu, którego podjąć by nie warto dla zdobycia i rozpoznania oryginału, nie ma też eksperymentu, jaki nie powinien być przeprowadzony, o ile rokuje nadzieję uzyskania nowych informacji o przedmiocie. W drodze do tego rezultatu ciekawość badawcza skłania nawet niekiedy do poświęcenia cząstki badanego obiektu, skazanej na nieuchronne zniszczenie podczas doświadczeń analitycznych. Badania fizykochemiczne i technologiczne wymagają z reguły współpracy specjalistów i użycia metod laboratoryjnych. Trzeba pamiętać przy tym, że istnieje zawsze pewne niebezpieczeństwo pomyłki w interpretacji, jeśli bierze się pod uwagę tylko przedmiot. Może ona wyniknąć z nierozpoznanego fałszerstwa lub częściowego zafałszowania przedmiotu, a także z tego powodu, że nawet oryginalny przedmiot często dochodzi do naszych rąk w stanie odkształconym, zmienionym, przerobionym, niepełnym, odbarwionym, lub wręcz jako destrukt.
Właściwym uzupełnieniem w badaniu przedmiotów uzbrojenia są materiały ikonograficzne i opisowe. Jeśli mamy do czynienia ze źródłami autentycznymi i na dobrym poziomie, pozwolą nam one poznać broń w całej krasie środowiska, w bogatym zespole zjawisk, przede wszystkim w stosunku do człowieka-nosiciela broni. W obu jednakże rodzajach źródeł kryją się także niebezpieczeństwa pomyłek. W kwestii wyobrażeń plastycznych uzbrojenia warto przypomnieć, że tylko niektórzy artyści interesowali się bronią i znali gruntownie tę dziedzinę, wśród nich, co prawda, mistrzowie tej miary co Leonardo da Vinci, Dürer i Holbein, większość zaś artystów reprodukowała obce wzory lub traktowała przedmiot z dużą dowolnością. Bywały zarówno uproszczenia, jak i fantazyjne wybujałości, nie mające realnych odpowiedników. W portretach i w rzeźbie nagrobnej prześcigano się w oddaniu splendoru. Na sąd boży wysyłano nieraz rycerza w rynsztunku tak bogatym, o jakim i marzyć nie śmiał na ziemi. W przedstawieniach bitew, pochodów ceremonialnych i turniejów zazwyczaj popełniano grzech przesady poprzez zwielokrotnienie identycznych form uzbrojenia. Przesada bywała też przywarą (a może i zaletą) tekstów. W niektórych okresach średniowiecza, renesansu i baroku w ogóle nie rozgraniczano literatury pięknej i historii w sensie krytycznym.
Jako twór o rozmaitych funkcjach broń była zawsze przedmiotem zainteresowania różnych osób, pierwotnie — wykonawców i nosicieli, wtórnie — właścicieli i strażników zbrojowni, arsenałów, skarbców i kolekcji, potem zaś historyków wojskowości, archeologów, historyków kultury materialnej i technologii, historyków sztuki, muzeologów i kolekcjonerów, literatów i malarzy, scenografów i ilustratorów, wreszcie szerokich rzesz amatorów. W związku z różnymi płaszczyznami działań i punktami widzenia tych osób powstawały odmienne kierunki i metody badań. Do istotnych postępów w dziedzinie bronioznawstwa przyczynili się szczególnie archeolodzy, historycy wojskowości i historycy sztuki.
W badaniach nad dawną bronią archeolodzy najchętniej stosują metodę typologiczną, nieodzowną w sytuacji, w której pozbawieni jesteśmy dostatecznych pomocy źródłowych i zdani na świadectwo samych obiektów. Metoda ta jest bardzo przydatna w ustalaniu genezy różnych rodzajów uzbrojenia. Systematyczne ciągi rozwojowe ukazują bliższe i dalsze pokrewieństwa typów, pozwalają obserwować narodziny, rozwój i obumieranie gatunków, a nawet badać poszczególne cechy i notować krytyczne punkty mutacji. Można ulec złudzeniu, że przedmioty, podobnie jak rośliny lub zwierzęta, podlegają ewolucji niezależnie od woli człowieka. Metoda typologiczna, w pełni uzasadniona i pożyteczna na terenie historycznie jałowym, bywa niekiedy nadużywana w zastosowaniu do epok historycznych, często bowiem prowadzi do abstrahowania zjawisk i stwarzania pozoru autonomii form.
Historycy i muzeolodzy wojskowości, wśród których przeważają uczeni wykształceni w akademiach wojskowych, widzą w broni przede wszystkim jej podstawową i pierwotną funkcję: narzędzie walki, decydujące w wojennej strategii i taktyce. Stawiają więc na pierwszym miejscu problemy technologii i organizacji produkcji broni oraz jej praktycznego zastosowania w boju.
Zwolennicy wojskowo-technologicznego kierunku badań z uprzedzeniem odnoszą się do wszelkich pozaużytkowych aspektów uzbrojenia, a tymczasem rzeczywistość nie zawsze potwierdza słuszność tej postawy. Broń bojową w ogromnej większości zużywano w walkach, przestarzałą odrzucano bez wahania, względnie, wobec stałego niedostatku metalu, przekuwano, i w istocie do naszych czasów dotrwały przede wszystkim okazy reprezentacyjne, odznaczające się wysokim artyzmem wykonania oraz drogocennym tworzywem, a także broń o charakterze symbolicznym, pamiątkowym, obdarzona szczególnymi przywilejami. Funkcja bojowa takiej broni jest przeważnie kwestią mniej ważną w porównaniu z problemami o doniosłym znaczeniu kulturowym, których rozwiązanie leży właśnie w kompetencji historyka. Broń bojowa w większych ilościach zachowała się tylko w nielicznych arsenałach, np. w Grazu, Kopenhadze i w Valletcie na Malcie (pojęcie „arsenał” dotyczy tu budynku o określonych, pierwotnych funkcjach).
Niniejszą próbę syntezy przeprowadzono z pozycji historyka kultury materialnej oraz historyka sztuki, stąd też kompozycja książki opiera się na bardzo ogólnych podziałach chronologicznych stosowanych w tych dyscyplinach: średniowiecze wcześniejsze (do końca wieku XIII), średniowiecze późniejsze (do końca wieku XV), wiek XVI — renesans i wieki XVII i XVIII. Periodyzacja ta posiada zarówno zalety, jak i wady, z których autor dobrze zdaje sobie sprawę. Główną płaszczyzną odniesienia jest oczywiście Polska, ale rozpatrywać się będzie również zachodnie i wschodnie kręgi kulturowe, w których procesy historyczne przebiegały rozmaicie, a więc znalezienie jednolitych kryteriów chronologicznych nie jest możliwe. Problemem istotnym w badaniach bronioznawczych jest terminologia, lecz, jak już zaznaczono, nie jest ona ściśle sprecyzowana ani u nas, ani w innych językach. Ciągle istnieje trudna do rozwikłania kwestia rozeznania nomenklatury historycznej. Żywa, dynamiczna, zmienna istota języka nie daje się ująć i podporządkować regułom. Nazwy zmieniają znaczenie lub całkowicie giną. Pojawiają się inne, zapożyczone z dalekich stron, często w zniekształconej formie. Egzystują też nazwy nie mające już żadnych realnych odpowiedników w przedmiotach, istnieją przedmioty posiadające kilka nazw, lub takie, których nazwać nie potrafimy. Na miejsce dawnych, zapomnianych nazw przedmiotów tworzy się nowe, mniej lub bardziej udane. Nauka dąży wszelako do unifikacji terminów w skali międzynarodowej; jest to jeden z jej podstawowych celów. Również bronioznawstwo wykształciło terminologię międzynarodową, powszechnie przyjętą, opartą na paralelizmie i szeroko stosowanych zapożyczeniach językowych. Obok niej występują oczywiście specyficzne, zazwyczaj nieprzetłumaczalne, terminologie narodowe.
POSŁOWIE DO DRUGIEGO WYDANIA
Edycja niniejsza jest w zasadzie wiernym powtórzeniem pierwszej; głównie skorygowano zauważone w tekście pomyłki oraz dodano 4 tablice barwne i wymieniono ii. 162. W ciągu sześciu lat, jakie dzielą oba wydania, nastąpił dalszy wzrost wiedzy o dawnej broni, zarówno w Polsce, jak i zagranicą. W Polsce, dzięki nowym odkryciom archeologicznym, poszerzyła się znacznie podstawa badawcza. Szczególnie doniosłe było znalezienie fragmentów późnogotyckich zbroi w Spytkowicach (woj. bielsko-bialskie) oraz bogatego zespołu militariów (man. rzadkich okazów kapalinów z XV w.) w Plemjętach k. Grudziądza. Naukowa publikacja tych obiektów jest dziełem A. Nadolskiego i jego współpracowników z ośrodka łódzkiego. Urządzono nowe stałe wystawy broni, najokazalsze w Muzeum Historycznym m. Krakowa i we wrocławskim Arsenale, gdzie eksponuje się zabytki z Muzeum Historycznego i Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Ukazały się katalogi ważnych zbiorów broni, m.in. Muzeum Zamkowego w Malborku (A.R. Chodyński), Muzeum w Będzinie (A. Swaryczewski i F. Ścibałło) i Muzeum Okręgowego w Toruniu (M. Pawłowska), oraz przewodnik po zbrojowni wawelskiej (J. Petrus). Ruch bronioznawczy w Polsce nasilił się w 1978 r. w związku z VIII kongresem Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzeów Broni i Historii Wojskowej (IAMAM), który odbył się w Warszawie i Krakowie pod protektoratem Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki (w 1975 i 1978 r. prezesem IAMAM obrano autora niniejszej książki). Główny ciężar organizacyjny kongresu wzięło na siebie Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Tematyka obrad dotyczyła prze¬ważnie uzbrojenia i umundurowania polskiego oraz broni wschodniej; plon tych naukowych rozważań opublikowano w biuletynie. W związku z kongresem urządzono szereg wystaw, m.in. w Państwowym Muzeum Archeologicznym w Warszawie (broń średniowieczna z ziem polskich) i w krakowskim Muzeum Narodowym (militaria działu głównego, V, dotychczas nigdy jeszcze w całości nie udostępnionego publicznie). W ramach współpracy międzynarodowej sprowadzono do Polski w latach 1975-1980 kilka świetnych wystaw broni, m.in. z leningradzkiego Ermitażu i z drezdeńskiego Muzeum Historycznego. Nadal żywo rozwijała się działalność Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Broni i Barwy w dziesięciu ośrodkach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Lublinie, Częstochowie, Gdańsku, Kołobrzegu, Wrocławiu i Katowicach. Oprócz stałej akcji odczytów Stowarzyszenie urządzało corocznie sesję naukową poświęconą istotnym zagadnieniom dawnej broni i barwy, a ponadto, dla uczczenia VIII kongresu IAMAM, wydało cz. 7 „Studiów do Dziejów Dawnego Uzbrojenia i Ubioru Wojskowego”.
Nie mniejsze zainteresowanie militariami dało się obserwować w tym czasie zagranicą. Przeprowadzono modernizację wielu starych zbrojowni, m. in. Toweru w Londynie, Musee de l'Armee w Paryżu, Livrustkammaren w Sztokholmie, muzeum armii bawarskiej w zamku Ingolstadt oraz zbrojowni zamku Montjuic w Barcelonie. Wielka Brytania pozostała głównym centrum badań nad dawną bronią, a wśród nowych publikacji angielskich wybiła się książka W. Reida Arms through the Ages (Londyn 1976) oraz zbiór artykułów o broni Islamu (Islamic Arms and Armour. Pod red. R, Elgooda. Londyn 1979). W Wiedniu ukazała się w 1976 r. pierwsza część podstawowego katalogu sławnej zbrojowni Habsburgów (B. Thomas, O. Gamber Kunsthistorisches Museum, Wien, Waffensammhmg. Katalog der Leibrüstkammer. cz. 1: Der Zeitraum von 500 bis 1530), kontynuowano też studia nad uzbrojeniem starożytnym (O. Gamber Waffe und Rüstung Eurasiens. Priihzeit und Antike. Brunszwik 1978). Nadal rozwijało się bronioznawstwo saskie (m.in. Katalog Dresdener Büchsenmacher 16-18. Jh, Oprac. D. Schaal. Drezno 1975). Wiele cennych prac opublikowano we Francji, Holandii, Danii, Szwecji, Jugosławii, ZSRR, USA i Japonii, ale na czołowe pod względem edytorskim miejsce wysunęli się Włosi. Autorska spółka L.G. Boccia i E.T. Coelho po monumentalnej edycji L'Arte del Armatura in Italia (1967) wydała książkę o włoskiej broni białej: Armi Bianche Italiane (Mediolan 1975). Nowoczesnych katalogów doczekały się zbiory broni europejskiej i orientalnej muzeum Stibberta we Florencji (L.G. Boccia, H, Russel Robinson). W imponującym zbiorze artykułów o uzbrojeniu Art, Arms and Armour pod red. R. Helda (Chiasso 1979) znalazły się też rozprawy: Z. Żygulskiego jun. o obrazie Bitwa pod Orszą oraz W. Bochnaka i J. Ostrowskiego o szabli polskiej, zaś w wydanej w 1979 r. w Mediolanie Enciclopedia Ragionata delle Armi wiele haseł — w tym także dotyczących Polski — opracowali J. Grabowska i Z. Żygulski jun. Pierwszy to raz historię uzbrojenia polskiego uwzględniono tak szeroko w publikacjach zagranicznych.
Z. Żygulski jun.
Gato
336 + 96 str. (album 377 czarno-białych fotografii na końcu książki) + 8 kartek kolorych ilustracji i 101 rysunków w tekście, oprawa twarda płócienna, obwoluta, format 215x300
Stan: b.dobry (jak na wiek praktycznie idealny!)
Wyd.: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1975
ISBN: -