Spis treści:
- W górach
- Mały Grün
- Gorący czerwiec (Narzeczona Kamińskiego)
- Cyrkowa pocztówka
- Kręcimy
- Na trybunach
- W niedzielę po południu
- Kupiec łódzki
- Ślepe lustra
- Moje dodatkowe, lecz ograniczające radości
- Klemens
- W Krakowie
- Odkupienie
- Leon
- Śmierć jednego z nich
- Henryk
- Smutek
- Spadający bojownik
- Troje ludzi
- Niski ptak
- Tristan i Izolda
- Wersja dzienna, wersja nocna
- Myszy
- Stróż damskich torebek
- Biała
- Sądny dzień
- Czarny i Zielony Bóg (Flora i bogowie)
- Jaś (Biała)
- Miód i sól
- Pył
- Do czego doszło dzisiaj rano
- Autoportret wiosenny
- Cioteczki
- Pierwsza twarz Ludwika
- Juda Korn
- Doktor Klein
- Dom
- Cesarz
- Dom
- Krajobraz wrześniowy
- Wybrany
- Pewnego dnia
- Wiosenny śnieg
- Dwaj chłopcy
- Pustynia Paryż
- Poszukiwacz muchy
- Buty
- Blatl
- Czarny kwiat
- Wybij mu zęby
- Aktor
- Kain
- Abel
- Wysokie niebo świąt
- Zuzanna i starcy
- Krowa
- Daniela naga
- Chwila w kamieniu
- Chłopcy w dzień świąteczny
- Narzeczony Beaty
- Klucze
- Morze
- W nawiasach podano tytuły pierwodruków
Adolf Rudnicki (1909-1990) — polski pisarz i eseista. Twórczość Rudnickiego określana jest mianem „lirycznego naturalizmu”, łączy bowiem elementy fikcji literackiej, reportażu i pamiętnikarskiego zapisu osobistych wyznań, oscyluje pomiędzy prozą psychologiczną, a autobiograficznym dokumentem środowiskowym. Proza ta podejmuje problemy wyobcowania —
Szczury (1932), obsesji miłosnej i nieodwzajemnionych uczuć —
Niekochana (1937, ekranizacja Janusza Nasfetera 1965), obserwacje obyczajowe, niejednokrotnie o charakterze demaskatorskim —
Lato (1938),
Żołnierze (1933),
Doświadczenia (1939),
Profile i drobiazgi żołnierskie (1946). Jednak zasadniczym tematem pisarstwa Rudnickiego są doświadczenia wojny i okupacji. Taki charakter ma cykl
Epoka pieców, tomy opowiadań:
Szekspir (1948),
Ucieczka z Jasnej Polany (1949; wznowione w tomie
Żywe i martwe morze 1952, kolejne wydanie poszerzone o opowieść o getcie warszawskim
Złote okna). Rudnicki ukazywał martyrologię narodu żydowskiego, podejmując jednocześnie rozważania nad możliwościami sztuki pisarskiej, jej rolą i ograniczeniami wobec zadania wyrażenia tego, co się stało podczas Shoah (szkice:
Piękna sztuka pisania,
Kartka znaleziona pod murem straceń).
Znaczącym motywem twórczości Rudnickiego jest martyrologia Żydów, m.in. w opowiadaniach i szkicach ze zbiorów
Narzeczony Beaty (1961),
Obraz z kotem i psem (1962),
Kupiec łódzki (1963),
Wspólne zdjęcie (1967). Powróciły także tematy podejmowane przed wojną — miłosne obsesje, powikłania uczuciowo-erotyczne, lęk przed samotnością w utworach takich jak:
Pałeczka, czyli każdemu to, na czym mu mniej zależy (1950),
Krowa (1959),
Pył miłosny (1964),
Teksty małe i mniejsze (1971). Napisał także dramat
Manfred (1954), jednak do najcenniejszych w jego spuściźnie zalicza się szkice i felietony, wspomniane już
Niebieskie kartki (początkowo wydane jako
Ślepe lustro tych lat 1956;
Prześwity 1957). Określenie
epoka pieców pochodzi od tytułu jednego z jego utworów. Rudnicki pisał także utwory psychologiczne oraz eseje.
Gato
Seria:
560 str., oprawa twarda płócienna, obwoluta, format 110x180
Stan: b. dobry
Wyd.: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1966
ISBN: -